Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
hur funkar downforce?
<<   1, 2, 3, 4
7432 besök totalt
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002

ButterflyRacing skrev:
Hmm...........mycket bra ideer.........

Men måste man verkligen ha rullande golv......Vad jag pratar om, är ju att få tillgång till en vindtunnel som alla har råd att hyra.
Alternativet är ju att inte hyara en som är jättedyr.

Det där med kylning av luften, vid en sluten tunnel, (sluten tunnen är ett måste) det borde gå att lösa ganska enkelt......med ett stort vattanbatteri och vatten har jag 4 meter undet marknivån. Man bor ju på landet, 25 meter från älven.

Jag ska be min gamla chef om råd, när det gäller fläkt.......och om någon av er har talas om att det ska rivas ett sjukhus någonstans......skrik då till.

Några frågetecken som kvarstår.........vilkan höjd och brädd måste man ha i tunneln där bilen står...........och vilken hastighet måste man upp i för att det ska vara någon ide.

Detta kanske inte går att genomföra.......men om man aldrig försöker, då blir vi ju sittande här och bara snackar om det.

Jag råkar jobba med ventilation dagarna i ända och blir en liiiten aning skeptisk.
Så stor fläkt som du skulle behöva för att få upp en lufthastighet på typ 30m/s i en kanal som är säg 3x2 meter hittar du inte så lätt...

Räknar du lute lätt på det så skulle du behöva ett flöde på 180 000l/s...en stor radialfläkt ger kanske 3-4000 l/s en jä***gt stor ger kanske 10-15000l/s.
Räknar du dessutom med att du får ett ganska rejält tryckfall vid dimensionsminskningen så behöver du inte en fläkt utan en jetmotor.

Ska du dessutom kyla den luftmängden så kostar ett sådant vattenbatteri en rätt rejäl förmögenhet....iaf inte en sekin under 100kkr. Lägg då till en pump som klarar av att pumpa kallvatten för att kyla bort ett hundratal kW i värmeeffekt så blir det inte helt gratis.

Forshaga
Här sen Dec 2002

PCR skrev:

Jag råkar jobba med ventilation dagarna i ända och blir en liiiten aning skeptisk.

Ja jag vet...........men vem har sagt att det ska vara lätt...

Det är ur dom galna ideerna som snilleblixtarna kommer.

Den fläkten som sitter på operationshuset på sjukhuset här i Karlstad, var ingen radialfläkt.......uten ser mer ut somm en jetmotor till ett flygplan.

Är det till någon hjälp??

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Jag har köpt en del grejor från rivningsfastigheter.......och du skulle bara se var man kan få för en billig penning.
Är det sedan grejor som ingen annan har användning för...kostar det ingenting.

Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002

ButterflyRacing skrev:
Den fläkten som sitter på operationshuset på sjukhuset här i Karlstad, var ingen radialfläkt.......uten ser mer ut somm en jetmotor till ett flygplan.

Är det till någon hjälp??

Nja...ABB's största axialfläkt ger ungefär 70 000 l/s och den är STOR, ser ut att passa på vilken Boeing som helst.
Lyckas du få loss tre sådana utan att bli ruinerad så är det bara att gratulera. Men se då till att dom är i bra skick, bara motorbyte på en sån pjäs är svindyrt. Jag har inga exakta motoruppgifter men det är säkert inte under 60 kW styck så det är inget litet elverk vi snackar om...

Här sen Nov 2002

Billigaste lösningen

Sätt upp ett antal V8or typ TractorPulling (dom brukar ju få plats med en 6-8 st thumbs up ) kopplat till en växellåda.

"hitta" sen vingar modell vindkraftverk och sätt upp en 10 - 12 st på ett nav och sen gasa av h*lv*te med motorerna och kör i en öppen vindtunnel ...... Då borde du få tillräckligt med fart på luften.... Och till en rimlig kostnad.....

Kan bli lite bullerbekymmer med grannarna men problem är ju till för att övervinnas

Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002

Fredrik - SLC skrev:
Billigaste lösningen

Sätt upp ett antal V8or typ TractorPulling (dom brukar ju få plats med en 6-8 st thumbs up ) kopplat till en växellåda.

"hitta" sen vingar modell vindkraftverk och sätt upp en 10 - 12 st på ett nav och sen gasa av h*lv*te med motorerna och kör i en öppen vindtunnel ...... Då borde du få tillräckligt med fart på luften.... Och till en rimlig kostnad.....

Kan bli lite bullerbekymmer med grannarna men problem är ju till för att övervinnas

Ingen dum lösning!!

Framförallt driftsäker och billig i drift...kan ju inte göra åt mer än ett par tre kubikmeter racingsoppa i timmen...

Här sen Nov 2002

PCR skrev:
Fredrik - SLC skrev:
Billigaste lösningen

Ingen dum lösning!!

Framförallt driftsäker och billig i drift...kan ju inte göra åt mer än ett par tre kubikmeter racingsoppa i timmen...

Jaja nu ska vi inte vara negativa..... förresten så går dom ju att konvertera till Metanoldrift och sånt har jag hört finns billigt i värmlandstrakterna

Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002

Fredrik - SLC skrev:

Jaja nu ska vi inte vara negativa..... förresten så går dom ju att konvertera till Metanoldrift och sånt har jag hört finns billigt i värmlandstrakterna

Fast V8 låter ju bra mycket trevligare än en ABB så lite högre driftskostnad kan det väl vara värt...

Kan man dessutom teckna ett schysst avtal med mäsk-Erik så är ju saken klar!

Täby
Här sen Feb 2003

Jag kommer inte ihåg hur stor man säger att blockeringen av teststräckan får vara, men kring 10-20% skulle jag tro, så det blir en ganska stor tvärsnittsarea om man skall få in en hel bil. I den här Lola-tunneln för halvmodeller: http://www.lolacars.com/newfacilities/wind-tunnel2.htm , har de en area på 2.5x2.7 m och då är det för bilar som i regel har lite mindre tvärsnittsarea än vanliga gatbilar. Men å andra sidan kan de tvärställa bilen lite, så kanske 5x5 m är lagom. Lola-tunneln klarar av 60 m/s och har en motoreffekt på 650 kW. Deras 'nya'(undrar om det inte var den som McLaren brukade använda?) som skall klara lite större modeller och högre hastighet kräver 2 MW. Den här Ferrari-tunneln som är gjord för 65%-modeller och 250 km/h, men som i nödfall kan ta fullskalemodeller(i 150 km/h) har också 2 MW motor: http://www.empirestateregion.com/ferrariwindtunnel.htm Den har en fläktdiameter på över 5 m. Denna gamla Ford-tunnel ligger också på de effektbeoven(2000 hp): http://www.sata.aero/members/tunnels/28.html

Så det borde väl ge ett ungefärligt hum om vad som krävs, ca 2 MW och 5 m fläktar. Däremot behöver man kanske inte kyla bort hela 2 MW, man kan ju stanna efter ett kort tag och vädra ut värmen, men över 1 MW bör nog kylas bort.

Här är en intro till vindtunneldesign: http://vonkarman.stanford.edu/tsd/pbstuff/tunnel/ och en med bl.a. lite prat om när man behöver rörligt golv: http://aerodyn.org/WindTunnel/ttunnels.html

#24, #64, #88
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Tack alla som gett mej den information jag behöver.
Nu är det bara att lösa alla praktiska problen.

Det där med några bigblockare som drivkölla....det är inte så dumt.
2000 hk......det är väl ett par stycken........och mesk-nissar fins det gott om

När det gäller prOpellrar, kanske jag ska fråga en bekant, som byggde ett seriöst bygge.....1st damcykel + 1 st motorsåg + 1st enmeters prOpeller

Men alvarligt talat.....kanske man ska kolla Revel och monogran, om dom har några Novor i 1:24....

Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Fredrik - SLC skrev:

"hitta" sen vingar modell vindkraftverk och sätt upp en 10 - 12 st på ett nav

Skulle det funka om man sätter flera prOpellrar på samma axel..????

Vad säger de lärda ??

Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Fredrik - SLC skrev:
[

ROTFLOL
:woot:

Laholm
Här sen Nov 2002

ButterflyRacing skrev:
Fredrik - SLC skrev:

"hitta" sen vingar modell vindkraftverk och sätt upp en 10 - 12 st på ett nav

Vad säger de lärda ??

Jag är inte lärd på området, men jag vet att vinkrafttillverkarna är rätt duktiga på aerodynamik. Och hade det varit bra att sätta flera på samma axel hade dom gjort det istället för att köpa kit till superstora vingar av oss (radie 51 meter !!!)

Lund
Här sen Feb 2003

butterfly: är det en sån här dator du menar?

http://hem.passagen.se/protouring/interior/instruments.html (längst ner...)

kan säga att den funkar väldigt fint.. dock får man väl ta värdena med en nya salt. Som jämförelse före och efter förändringar på bilen går det bra, men man ska inte jämföra mot andra bilar som har andra mätsystem...

Jag köpte min i slutet av sommaren och har inte hunnit testa så mycket, men en bra sak med den är att du kan uppdatera med ny mjukvara när sådan kommer (får med kablar och allt). kostnad: 250 dollar... kan man leva med thumbs up
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Pär Hylander skrev:
superstora vingar av oss (radie 51 meter !!!)

Har ni inget demo ex.......som ni kan skänka till mej

Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Anders Jeppsson skrev:
är det en sån här dator du menar?

Nej , det där måste vara en utveckling..........min är säkert 10-12 år gammal.
Man har gjort teste mot tidtagning för dragracing ..och den stämmer.

Den har ingen anslutning till bilen.......
Ett exempel vad den kan göra.
om man ställer den för att mäta bromskraften (g-kragt) när du står still.....sedan smyger gu igång och ökar farten .......sedan tvärbromsar du.
Då vet den hastigheten på bilen , när du började bromsa..

Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

ButterflyRacing skrev:

om man ställer den för att mäta bromskraften (g-kragt) när du står still.....sedan smyger gu igång och ökar farten .......sedan tvärbromsar du.
Då vet den hastigheten på bilen , när du började bromsa..

Den har väl nån accelerometer som den samplar av med hyfsad hög frekvens och sedan är det bara att integrera i tiden som får man hastigheten i varje ögonblick. Tidsintegrerar man sedan hastigheten så får man sträckan. Förutsatt att man kalibrerar vilken hastigheten man har när man startar apparaten.

om man har tiden på x-axeln och accelerationen på y-axeln och prickar in en graf med jämna mellanrum så är ytan under grafen hastigheten just då. OBS, med tecken, man kan alltså få en negativ yta om man har negativ g. Sedan är det bara att läsa av var man började få negativ g och där läsa av hastigheten så vet man var och hur fort det gick när man började bromsa. Om den kunde spotta ur sig 3D-värden för alla saker så skulle man få hast. Och acc. i varje samplingspunkt runt en bana.

Den kritiska punkten är väl accelerometern, som kan vara dyr om man vill ha hög precision, men de har nog också fallit i pris de senaste åren.

Sådana saker som Tomahawk-missiler har navigerat efter sånt länge, men till ett vanligt stort passagerarflygplan typ Boeing 747 kostar bara accelerometern, som är ett 3-axligt gyro, över en halv miljon. En kompis som jobbade som flygmek skulle skruva lös ett sånt men glömde att man skulle vänta ett tag med att ta upp det efter att man stängt av det, så när han lyfte på det så vreds det ur händerna på honom och alla hjulen med lager, axlar och allt for ut på golvet. Om man flyttar planet med gyrona avslagna så måste man knappa in den exakta positionen igen när man slår på det, eftersom den känner av på några meter när var den befinner sig trots några varv runt jorden, inkl. höjd.

#24, #64, #88
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Är det inte problem med om vägen är 100% horisontell med såna där "billiga"? Eller räcker det med att köra två ggr, en gång åt varje håll?

Cool med flyggrejen med gyro!!!

Här sen Jan 2003

Trådstartare
okej, tack för alla svar

en sista sak bara, nån som har en bild på en bil underifrån med en sån?

Göteborg
Här sen Nov 2002

ButterflyRacing skrev:

Vad säger de lärda ??

Det finns ju helikoptrar med dubbla motroterande rotorer som är monterade koaxialt så det går nog, annars kanske man kam lösa det med ledskenor som i en jetmotor men det är ju å andra sidan en flerstegs axialkompressor...

BMW 330i -05
Citera
Allmänt banåkaforum
hur funkar downforce?
<<   1, 2, 3, 4
7432 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande