Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 7432 besök totalt |
Jag råkar jobba med ventilation dagarna i ända och blir en liiiten aning skeptisk. ![]() Så stor fläkt som du skulle behöva för att få upp en lufthastighet på typ 30m/s i en kanal som är säg 3x2 meter hittar du inte så lätt... ![]() Räknar du lute lätt på det så skulle du behöva ett flöde på 180 000l/s...en stor radialfläkt ger kanske 3-4000 l/s en jä***gt stor ger kanske 10-15000l/s. Räknar du dessutom med att du får ett ganska rejält tryckfall vid dimensionsminskningen så behöver du inte en fläkt utan en jetmotor. Ska du dessutom kyla den luftmängden så kostar ett sådant vattenbatteri en rätt rejäl förmögenhet....iaf inte en sekin under 100kkr. Lägg då till en pump som klarar av att pumpa kallvatten för att kyla bort ett hundratal kW i värmeeffekt så blir det inte helt gratis. _________________ Karl Brag |
||||
Ja jag vet...........men vem har sagt att det ska vara lätt... ![]() Det är ur dom galna ideerna som snilleblixtarna kommer. Den fläkten som sitter på operationshuset på sjukhuset här i Karlstad, var ingen radialfläkt.......uten ser mer ut somm en jetmotor till ett flygplan. Är det till någon hjälp?? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Jag har köpt en del grejor från rivningsfastigheter.......och du skulle bara se var man kan få för en billig penning.
Är det sedan grejor som ingen annan har användning för...kostar det ingenting. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Nja...ABB's största axialfläkt ger ungefär 70 000 l/s och den är STOR, ser ut att passa på vilken Boeing som helst. Lyckas du få loss tre sådana utan att bli ruinerad så är det bara att gratulera. Men se då till att dom är i bra skick, bara motorbyte på en sån pjäs är svindyrt. Jag har inga exakta motoruppgifter men det är säkert inte under 60 kW styck så det är inget litet elverk vi snackar om... _________________ Karl Brag |
||||
Billigaste lösningen
![]() Sätt upp ett antal V8or typ TractorPulling (dom brukar ju få plats med en 6-8 st ![]() "hitta" sen vingar modell vindkraftverk och sätt upp en 10 - 12 st på ett nav och sen gasa av h*lv*te med motorerna och kör i en öppen vindtunnel ...... Då borde du få tillräckligt med fart på luften.... Och till en rimlig kostnad..... Kan bli lite bullerbekymmer med grannarna men problem är ju till för att övervinnas ![]() |
||||
Ingen dum lösning!! ![]() ![]() Framförallt driftsäker och billig i drift...kan ju inte göra åt mer än ett par tre kubikmeter racingsoppa i timmen... ![]() ![]() _________________ Karl Brag |
||||
Jaja nu ska vi inte vara negativa..... förresten så går dom ju att konvertera till Metanoldrift och sånt har jag hört finns billigt i värmlandstrakterna ![]() |
||||
Fast V8 låter ju bra mycket trevligare än en ABB så lite högre driftskostnad kan det väl vara värt... ![]() Kan man dessutom teckna ett schysst avtal med mäsk-Erik så är ju saken klar! ![]() _________________ Karl Brag |
||||
Jag kommer inte ihåg hur stor man säger att blockeringen av teststräckan får vara, men kring 10-20% skulle jag tro, så det blir en ganska stor tvärsnittsarea om man skall få in en hel bil. I den här Lola-tunneln för halvmodeller: http://www.lolacars.com/newfacilitie
Så det borde väl ge ett ungefärligt hum om vad som krävs, ca 2 MW och 5 m fläktar. Däremot behöver man kanske inte kyla bort hela 2 MW, man kan ju stanna efter ett kort tag och vädra ut värmen, men över 1 MW bör nog kylas bort. Här är en intro till vindtunneldesign: http://vonkarman.stanford.edu/tsd/pb _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Tack alla som gett mej den information jag behöver.
Nu är det bara att lösa alla praktiska problen. Det där med några bigblockare som drivkölla....det är inte så dumt. 2000 hk......det är väl ett par stycken........och mesk-nissar fins det gott om ![]() När det gäller prOpellrar, kanske jag ska fråga en bekant, som byggde ett seriöst bygge.....1st damcykel + 1 st motorsåg + 1st enmeters prOpeller ![]() Men alvarligt talat.....kanske man ska kolla Revel och monogran, om dom har några Novor i 1:24.... ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Skulle det funka om man sätter flera prOpellrar på samma axel..???? Vad säger de lärda ?? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Jag är inte lärd på området, men jag vet att vinkrafttillverkarna är rätt duktiga på aerodynamik. Och hade det varit bra att sätta flera på samma axel hade dom gjort det istället för att köpa kit till superstora vingar av oss (radie 51 meter !!!) ![]() _________________ Pär Hylander |
||||
butterfly: är det en sån här dator du menar?
http://hem.passagen.se/protouring/in kan säga att den funkar väldigt fint.. dock får man väl ta värdena med en nya salt. Som jämförelse före och efter förändringar på bilen går det bra, men man ska inte jämföra mot andra bilar som har andra mätsystem... Jag köpte min i slutet av sommaren och har inte hunnit testa så mycket, men en bra sak med den är att du kan uppdatera med ny mjukvara när sådan kommer (får med kablar och allt). kostnad: 250 dollar... kan man leva med ![]() |
||||
|
||||
![]() Har ni inget demo ex.......som ni kan skänka till mej ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Nej , det där måste vara en utveckling..........min är säkert 10-12 år gammal. Man har gjort teste mot tidtagning för dragracing ..och den stämmer. Den har ingen anslutning till bilen....... Ett exempel vad den kan göra. om man ställer den för att mäta bromskraften (g-kragt) när du står still.....sedan smyger gu igång och ökar farten .......sedan tvärbromsar du. Då vet den hastigheten på bilen , när du började bromsa.. ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Den har väl nån accelerometer som den samplar av med hyfsad hög frekvens och sedan är det bara att integrera i tiden som får man hastigheten i varje ögonblick. Tidsintegrerar man sedan hastigheten så får man sträckan. Förutsatt att man kalibrerar vilken hastigheten man har när man startar apparaten. om man har tiden på x-axeln och accelerationen på y-axeln och prickar in en graf med jämna mellanrum så är ytan under grafen hastigheten just då. OBS, med tecken, man kan alltså få en negativ yta om man har negativ g. Sedan är det bara att läsa av var man började få negativ g och där läsa av hastigheten så vet man var och hur fort det gick när man började bromsa. Om den kunde spotta ur sig 3D-värden för alla saker så skulle man få hast. Och acc. i varje samplingspunkt runt en bana. Den kritiska punkten är väl accelerometern, som kan vara dyr om man vill ha hög precision, men de har nog också fallit i pris de senaste åren. Sådana saker som Tomahawk-missiler har navigerat efter sånt länge, men till ett vanligt stort passagerarflygplan typ Boeing 747 kostar bara accelerometern, som är ett 3-axligt gyro, över en halv miljon. En kompis som jobbade som flygmek skulle skruva lös ett sånt men glömde att man skulle vänta ett tag med att ta upp det efter att man stängt av det, så när han lyfte på det så vreds det ur händerna på honom och alla hjulen med lager, axlar och allt for ut på golvet. Om man flyttar planet med gyrona avslagna så måste man knappa in den exakta positionen igen när man slår på det, eftersom den känner av på några meter när var den befinner sig trots några varv runt jorden, inkl. höjd. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
okej, tack för alla svar
![]() en sista sak bara, nån som har en bild på en bil underifrån med en sån? |
||||
Det finns ju helikoptrar med dubbla motroterande rotorer som är monterade koaxialt så det går nog, annars kanske man kam lösa det med ledskenor som i en jetmotor men det är ju å andra sidan en flerstegs axialkompressor... _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 7432 besök totalt |