Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Vevaxelproblem!
<<   1, 2
6 besök senaste veckan (4518 totalt)
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13317



Kan inte vibrationer som uppstår pga en obalanserad vev få bultarna att lossna?

eller var det vad du skrev kanske?
är för trött för att sitta här och surfa...
Citera
Götesson
Nybro
Här sen Jan 2004
Inlägg: 377



Veven är balanserad det vet jag då jag känner Henrik..!

Men satt här å funderade lite på morgonen...Vad jag har förstått så har svängningsdämparen vart bortmonterad...Frågan är då om den satt på veven då den balanserades Vet att det är erfarna trimmare som har pulat med Henriks motor..men kan de kanske missat detta...

_________________
Jonas Götesson
Citera
Andersson
Emmaboda
Här sen Mar 2004
Inlägg: 537


Trådstartare
Här har ni varit flitiga ser jag.

Ska försöka svara på era funderingar:
Veven är balanserad med svänghjul, svängningsdämpare, remhjul.

Nuvarande vev går inte att rädda pga, av att anlägsytan till vibratinsdämparen på veven är kass efter att det lossnat.

Sten allt är draget med moment och gänglåsning i form av Loctite, adaptern vi fäster på svänghjulet är en svarvad platta kan ev. ge lite obalans men jag tvivlar på det eftersom det bromsats flera motorer över 7000rpm innan min.
Motorn är fäst i bakkant vid svänghjulet och i motorfästena.

Lovad effekt på motorn är redan passerad så där är jag redan nöjd.
Lambda ligger perfekt kör både bredband och vanlig, avgastemp vet jag ej, bränsle är ju ok eftersom lambda är ok.

Vet ej vad som händer om vi torrvarvar motorn till 7000rpm, eftersom att svänghjulet blir så tungt så känns det inte så bra att göra detta tar ju så lång tid innan varvet går ner, men det kan man ju testa.

Luft får motorn det är heller inga probl.

Ska byta vev, svängningsdämpare även vev och ramlager.

Varvtal ska stämma kör Autronic SMC till motorn där man sätter varstopp kör ju med den uppkopplad mot en dator där varvtal på motorn visas, sen på bromsbänken är det ju monterat varvräknare.

Tänkte köra nästa bromsning som vi gjorde sisst bara att jag nu ska plocka bort sump och kolla lager osv. för att direkt se om det hänt något efter vi kört fullt ut till varvstopp.

Mvh/Henrik

_________________
Henrik Andersson
Citera
Sten
Vasa, Finland
Här sen Jun 2004
Inlägg: 239



OK! Du har nästan för bra svar på allt jag försökte tänka ut. Jag tycker fortfarande att amplituden på svängningarna måste ha varit enorma för att få till ett sånt här resultat redan i bromsbänken

_________________
Sten Isaksson
Citera
Andersson
Emmaboda
Här sen Mar 2004
Inlägg: 537


Trådstartare
Sten du fårstår nog varför jag inte kan förstå vad som hänt när man tycker man har gjort allt rätt och ändå blir det så fel, därför drar jag slutsatsen att det helt enkelt måste vara något galet med veven, svänghjulet eller svängningsdämparen ska hämta nya på fredag.

Kolvar och stakar är ju invägda så där ska det inte vara något fel.

Vi får se hur det går tar ev. en vecka innan jag kan ge svar på om det funkade eller ej.

Tack ännu en gång.

Mvh/Henrik

_________________
Henrik Andersson
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag har egenltigen inte kunskap nog för att fråga detta.. Men jag gör ett försök.

Svängningsdämparen sitter längst ut på vevaxeln utanför motorn?

I mitt jobb har vi ibland en del axlar där lagerlägen och likande har försvunnit eller blivit helt förstörda.
Det vi gör då är att vi bygger upp den dle som är kass genom svetsning, därefter bearbetar man axeln till rätt dimension.

Det borde gå att göra så på din vevaxel också?
Nu är frågan vad det kostar om man inte har möjlighet att göra detta själv. Troligen är det billigare att leta efter en annan vevaxel?

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Andersson
Emmaboda
Här sen Mar 2004
Inlägg: 537


Trådstartare
Lite för mycket jobb att svetsa sen svarva ev. slipa pga. av toleranser som säkert ligger inom några hundradelar inte den lättaste saken att spänna upp i en maskin heller så jag väljer att fixa en ny (bättre beg.) till priset av 2000:- vilket är överkomligt. thumbs up

Mvh/Henrik

_________________
Henrik Andersson
Citera
Joakim.S
Nacka
Här sen Nov 2003
Inlägg: 241



Hejsan

Problem med vevaxeln på din motor är ett känt problem b.la 3,6 har en centrumbult och 3,8 har 4st torx och en annan lösning på medbringaren. Hubben som sitter på vevaxeln till svängningsdämparen dras fast med ett högt moment och den deformeras då (dåligt material) och vid höjt varvtal släpper momentet och svängningsdämparen börjar skaka, sen går det fort utför

BMW M1 hade samma problem och lösningen på detta var denna modifiering

Åtgärd få en ny hub tillverkad i bra material och härda den till rockwell 38 så bör dina problem vara borta



Mvh Joakim

_________________
Joakim Svenhard
Kör Porsche 924 TURBO
Citera
Andersson
Emmaboda
Här sen Mar 2004
Inlägg: 537


Trådstartare
Tack Joakim det var precis det jag ville ha reda på, medbringaren till vibrationsdämparen är den mest troliga boven i dramat. thumbs up

Mvh/Henrik

_________________
Henrik Andersson
Citera
Andersson
Emmaboda
Här sen Mar 2004
Inlägg: 537


Trådstartare
Har gjort ett nytt försök med motorn men det slutade inte bra denna gången heller, men nu satt svänghjul och remhjul kvar men den stora muttern till vibrationsdämparen lossnade igen.

Vibrationsdämparen och navet plus mutter och bricka är från BMW motorsport.

Har skrivit lite mer under min banåkarbil.

Börjar bli lite jobbigt nu.

_________________
Henrik Andersson
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004
Inlägg: 511



hur är motvikterna på veven är dem offset placerade? och hur bra bottendel är det i övrigt dvs är det "dåliga" ramöverfall? isf kan veven börja flexa vid höga rpm

Edit: såg på bilder på veven nu ... var inte offset placerade motvikter

_________________
AIexander StenvaII
Citera
Skruva banåkabil
Vevaxelproblem!
<<   1, 2
6 besök senaste veckan (4518 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande