| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hjulvinklar Mazda Miata?
|
2999 besök totalt |
|
Hjulvinklar Mazda Miata?
Jag har under vintern svarvat nya bussningar till min banbil. Har monterat tillbaka länkarmarna nu och ska så smått börja göra hjulinställning. (körde hela förra året med orginalvinklar )
Bilen är alltså en Miata vilket innebär dubbla triangellänkar runt om. Den väger ungefär 950kg och rullar på 185/55-15 Kumho V70 R-däck. Bilen används mest på bana men även på konbana ibland. Vad är vettigt att börja med? Får ju givetvis mäta däckstemp sen och finjustera
_________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Porsche 911 Turbo -02 |
||||
|
En lite sammanfattande länk.
När det gäller "orginalvinklar" på en Miata så kan det vara vad som helst. Mazdas toleranser på inställning är enorma. Jag hade positiv camber fram orginal
Detta gör att man måste vara med under justeringen. Annars får man en "enligt spec"-justering. Tex: Camber: -1,2 fram och -1,7 bak (en differans på 0,5 åt detta håll anses ge balans) Toe: noll fram och lite in (0,1-0,2 grader) bak (för att inte få toe-out bak vid belastning) Caster: max men lika (4,5-5 grader) |
||||
Det är det jag har märkt. Man ser ju på ett ungefär hur mycket camber det är och det var iaf för lite. Dessutom har det slitit mycket på yttersidan på däcken.
Han som brukar ställa in åt mig har gjort som jag säger innan iaf så det löser sig nog även om han protesterar ibland
Ska ju gå hyfsat smärtsamt att justera nu när allt nyss varit löst
_________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Porsche 911 Turbo -02 |
||||
. Det kan ta ett tag innan en ovan justerare fattar att det inte är en bult per värde utan att de två bultarna påverkar två värden tillsammans.
|
||||
Menade såklart smärtfritt
||||
Jag gjorde så att jag maxade/minimerade cambern bak, tror den hamnade kring -2,7 någonstans och sen la jag camber fram på 0.5 mindre/mer, alltså -2,2. Caster maxade jag, nånstans kring 4,5 grader och slutligen en lite gnutta toe in på bakhjulen för bättre stabilitet i inbromsningarna. Detta körde jag med Michelin Pilot Sport Cup 205/50-15" och det funkade utmärkt för bankörning och konbana. mycket fin balans och väldigt lättkört. Temperaturen var jämn över hela däcken också. mvh Tom _________________ /Tom Bengter Porsche 981 M3LR |
||||
|
Jag kör ungefär som Tom, men lite snällare camber så här långt:
Fram: -1,5 Bak: - 2,0 ...med Toyo R-däck (R881 är det väl?) Hur det går med hårdare fjädrar och k-hämmare återstår att se
_________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
|
ok.
Så 2,0 eller lite mer bak och 0,5 mindre fram i camber är det jag ska hälsa han som får äran då. Går det inte 2s snabbare/varv nu på Knutan så är det ert fel
||||
|
Anledningen till att ni åker mindre camber fram än bak, är det pga en mer drastisk cambergain vid fjädring på Miatan eller finns det andra orsaker?
|
||||
Inte i år iaf som det ser ut nu. Har inte tid. Vill kolla så att det funkar som jag tänkt på min bil också innan jag ev gör fler åt andra. En del frågetecken finns fortfarande ang funktionen. Det sitter på bilen nu och allt ledar fint utan några brytningar men jag har inte lagt dit shimsen än som ska hålla fast bussningen i längsled på hylsan. Har hämtat shims idag så i helgen kan det bli provtur om vägarna är torra
Sen får vi se om det är lönt att göra fler
||||
OK då tar vi det längre fram när du har tid
Hmm här i götet är det rätt surt väder nu - snö-glop . Nu får våren komma tycker jag...
/Joachim _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
Det kan vi göra. Tror man kan göra klart allt på en (lång) dag nu när man vet hur det ska vara Det går åt ungefär 2m Delrin dia 50mm (beror på om man kan mata hela stången i svarven eller om man måste kapa "stubbar" och göra 2-st åt gången) och ca 1,60m rostfri stång med minst dia 22mm. _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Porsche 911 Turbo -02 |
||||
Det är en bra fråga. Tror camber-gain är ungefär lika fram bak. Bästa förklaringen jag vet är att det brukar bli bäst så, mest lagom balans. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Mätt med pålitlig tempmätare förståss? Ibland blir man inte klok på alla värden. Åkt E30 med ca 4mm toe in statiskt och det funkar mkt bra. Frågan om det blivit bättre sämre att testa ngt annat? |
||||
|
Jag har inte själv kunnat mäta det eftersom jag hade så urusla däck med vek stomme
, men de är "allmänt" känd visdom i Miata-världen. Vi pratar då givetvis uttömmande rejsing i USA (det finns ju en hel serie där för Miator ).
Jag tycker dock inte att Miatan reagerar så mycket på olika camberförändringar. Tycker toe, caster och däck och annat gör större inverkan. Men det är min erfarenhet av sunk-däck. Jag körde aldrig min bil med riktiga r-däck då hade jag kanske haft den kvar? Vem vet.
_________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Är lite nyfiken på miatan du hade.. Den var överladdad har jag för mig? Andra modifikationer? _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Porsche 911 Turbo -02 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Hjulvinklar Mazda Miata?
|
2999 besök totalt |