Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Kvalitétsverktyg
<<   1, 2
11680 besök totalt
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004

Jag har använt mycke kamasa men bytt 1st 1/4" och 3st spärrskaft 3/8" under ca 1år orkade inte längre utan köpte ett Gedore 3/8" vilket verkar hålla utmärkt däremot är jag inte förtjust i Gedores blocknycklar, kamasas är bäst tycker jag men det är nog mer en känsla och vana. Köpte ett antal tänger från Tengtools men de var definitivt inte bra och inte deras verktygslåda heller låset till lådorna fungerar inte bra.

För övrigt så är Tengtools och kamasa inte tillverkare utav verktyg utan är handelshus som köper verktyg från olika tillverkare typ Biltema men de sätter ju kraven själva. Samtliga verktyg jag köpt från Biltema har varit mer eller mindre skräp men har ändå köpt en del verktyg som jag inte använder så ofta tex. 3/4" sats som innehåller så mycket järn att man knappt orkar lyfta dem men spärrskaftet kronglar efter bara lite användning samt skiftnycklar typ större för rörmokeriliknande jobb där det krävs stor greppvid och lite kraft. Använde en skiftnyckel hårt häromdagen det blev stora märken i käftarna.....

Snap on spärrskaft är det bästa jag provat men Gedore ligger inte långt efter.
Citera
Galne
Karlskrona
Här sen Feb 2004

Spärrskaften från Biltema är ju i princip osmorda så det är inte så konstigt att de börjar krabba snabbt, skruva isär och smörj upp med lite just fett!! thumbs up

Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003

Bara för att vara motvals dådå: jag har en salig blandning av Bahco, Gedore, Stahlville, m fl, dock nästan inget Kamasa (som jag helt enkelt inte tycker är prisvärda), inga Snap-on (vet inte varför...) och... Biltema.

Jag har fortfarande kvar de första Biltema-verktygen (blocknycklar i tum) som jag köpte för evigheter sen; de är inget vidare - varken finish eller i övrigt.
De blocknycklar (sexkant/no-slip/round corners/10-års garanti) m m de säljer idag däremot är något helt annat - och i min mening helt oslagbara i "kvalitet per krona". Men visst: jag har inga valkar utan knappar på en dator hela dagarna - och mekar på fritiden - inte tvärtom...

Sen kör jag inte Ferrari heller - utan Mazda

Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002

Dennis Kullman skrev:
Bara för att vara motvals dådå: jag har en salig blandning av Bahco, Gedore, Stahlville, m fl, dock nästan inget Kamasa (som jag helt enkelt inte tycker är prisvärda), inga Snap-on (vet inte varför...) och... Biltema.

Jag har fortfarande kvar de första Biltema-verktygen (blocknycklar i tum) som jag köpte för evigheter sen; de är inget vidare - varken finish eller i övrigt.
De blocknycklar (sexkant/no-slip/round corners/10-års garanti) m m de säljer idag däremot är något helt annat - och i min mening helt oslagbara i "kvalitet per krona". Men visst: jag har inga valkar utan knappar på en dator hela dagarna - och mekar på fritiden - inte tvärtom...

Sen kör jag inte Ferrari heller - utan Mazda

Håller med Dennis!! Har en Bond tools sats (1/4" 3/8" och 1/2") resten löser jag med Biltemaprylar.

Trodde inte att man behövde verktyg alls om man kör Mazda

Färingsö
Här sen Dec 2002

Micke Eriksson skrev:
J
Dumsnål som man är så har man vissa biltemaverktyg och då slutar det allt som oftast såhär thumbs down

Biltemas torxhylsor är riktigt usla. Har dragit sönder ett gäng sådana. Problemet är att de har gjort hålet i mitten av hylsan för stort på vissa storlekar, det blir helt enkelt inte tillräckligt med material kvar för att det ska hålla att dra nånting med

När det gäller skruvmejslar så har jag för mig att de bästa heter zebra, säljs av würth, dessa har genomgående stålklinga och även uttag så man kan dra med blocknyckel. Köper det mesta i verktygsväg från würth, dyrt och inte alltid bäst men de är på jobbet varje vecka och försöker lura en och dum som man är går man på det...

Nya favoritverktygen är blocknycklarna med spärrfunktion i. Suveräna saker som man inte förstår hur man tidigare klarat sig utan!

Tystberga
Här sen Mar 2004

Skall väll säga att jag till och från jobbar heltid med verktygen.
Smörja ett nytt verktyg är som att ta ut nya bilen från försäljningshallen och köra den direkt till verkstan och göra en storservice! Blocknycklar brukar inte vara ett problem vid vanligt meckande men en del är klumpiga och de Argentinska Bachonycklarna sviktade i öppna ändan så de gled runt muttrarna när man tog i ordentligt. samt att vissa är så smala att det gör ont i hönderna. Däremot har jag en gammal 10-11 lednyckel som det står Saturnus på som jag fick av gubben när jag började åka gokart som 10åring den är fortfarande bra så här 30år senare, måste vara av en enorm kvalite.
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

Känns bra att det är fler än jag som har blandad kompott i verktygsväg. De flesta blocknycklar jag har är Sandvik/Belzer eller Bacho. Hylssats från Biltema, deras stora plåtlåda med 3/8 och 1/2. Kompletterad med ett par leder så funkar den bra. Litet minus för att alla hylsor upp till 20 eller 21 är i 3/8. 19 hylsan vill jag helst ha i 1/2, eftersom bultar med den dimensionen brukar sitta ganska rejält och adaptern kan göra att hylsa/spärrskaft inte får plats. 1/2 spärrskaftet funkar bra än så länge, 3/8 skaftet däremot börjar bli lite diffust i spärrlägena... Köper jag lösa hylsor blir det faktiskt ofta Bacho där också, så om 10 år kanske jag har bytt ut hela Biltema sortimentet.
En av mina absoluta favoriter bland blocknycklarna är en urgammal Bacho utan vinkel på ringänden. Funkar bättre än man kan tro på många ställen, dessutom håller U-änden måttet mycket bättre än mina nyare nycklar. Har en Gedore 10 mm där U-änden blev helt kass på mycket kort tid och knappt nån användning, lite dåligt för en nyckel som är så dyr.
Insexnycklar ska ha så hög kvalité som möjligt också, billigare varianter brukar dels vara för korta för att man ska få nån kraft och dels blir de runda om man använder dem flitigt.

hh-tech
Gråbo
Här sen Apr 2004

Verktyg

Wildcards från utlandet:
England: Halfords 3/8 sateser är trevliga
USA: Craftsman gör vettiga saker för rimliga pengar främst 3/8"
Bacho har blocknycklar i med 2 sorters ändar på ringen om man beställer, firmorna brukar bara ha den ena hemma.

En fråga.
Var köper man långa insex satser till 3/8" med kula i ändan?
Tumstorlek förstås!

Henrik

Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Jag har spärrskaft (1/2") från OKQ8 och det funkar kanon. Det har hållit för bra mycket stryk genom åren. thumbs up

Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003

Vilka är billigast på bacho, teng tools, snap-on i sverige?

Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

M3Jonas skrev:

Nya favoritverktygen är blocknycklarna med spärrfunktion i. Suveräna saker som man inte förstår hur man tidigare klarat sig utan!

jag undrar det oxå, hur många timmar har man inte sparat in på dem?

Har numera både raka och vinklade som man kan ändra riktning på thumbs up

Emmaboda
Här sen Mar 2004

Facom och Bacho funkar utmärkt! thumbs up

Vänersborg
Här sen Jun 2004

följdfråga;
är det någon som sett/känt på/skruvat med den där guldpläterade versionen av sina verktyg som Kamasa släppte för några år sen?
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003

Biltema för hela slanten, utom för tänger. Dom jag har provat bara går sönder och kärvar. Min uppsättning fasta nycklar från Biltema börjar närma sej 10 år nu. Dom har fungerat fint!

Men jag är heller ingen mekaniker precis. För att dra en parallell så till datorn är det bara Keytronics Ergoforce-tangentbord som duger, allt annt är hästskit. Det finns säkert idioter som köper tangentbord på biltema ..
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003

"Keytronics Ergoforce-tangentbord" ???? de e bara gamla hederliga knattrande IBM som gäller ju...

Umeå
Här sen Maj 2004

Acke skrev:
"Keytronics Ergoforce-tangentbord" ???? de e bara gamla hederliga knattrande IBM som gäller ju...

Instämmer till fullo.

Jag håller mig till IBM's serie från sent åttiotal, orginal till PS/2, fick tag i en bunt på tio stychen för några år sedan, och sliter i snitt ut ett per år, det första tecknet att man har haft dem för länge är att man inte kan läsa tecknen på mer än några få tangenter och det blir nagelfåror i A och S.

Iochförsig brukar mina kollegor klaga på ljudnivån, men det är ju bara ett bra argument för att få sitta avskilt

Hade ett tag ett IBM från en tidig aptiva, och det var ju klart smidighare på skrivbordet, och bra känsla, men det tog slut på ett halvår.

--VVTS--
Citera
N-Joy Motorsport
Linköping
Här sen Nov 2002

Magnus L; hur i h*lve*** lyckas du att slita ut ett tangent bord per år???
Antingen "kanppar" du med naglarna eller är du en sådan typ som helt enkelt slår sönder tangentbordet när det inte går som du vill??

Ursäkta trådbrytandet!!
Citera
Skruva banåkabil
Kvalitétsverktyg
<<   1, 2
11680 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande