Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
SMR Supran förbi 1000 hk idag...
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
10615 besök totalt
Menghini
Stockholm
Här sen Dec 2003

Mattias Hellöre skrev:
Erik B skrev:
Att de turboladdade F1-motorerna inte lever vidare kanske har med livslängd att göra?

Både ja och nej, dagens F1 motorer MÅSTE hålla en tävling, eller hur var det nu? säger det inte något om livslängden om motorerna?

Turboeran tog slut då FIA eller nån annan organisation förbjöd turboladdning.

Rätta mig gärna om jag har fel, det är inte frågan om hållbarhet utan att det började bli för farligt.

Ja precis...det började väl gå för fort.....så bort med turbos

Här sen Dec 2003

gurkan skrev:
att trycka ut så mycket effekt ur en motor är tecken på att man vet vad man gör.
bra gjort killar thumbs up

ska bli kul o få se den i sommar ni kommer väl till action meet

Ja det är tanken

Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re: SMR Supran förbi 1000 hk idag...

Någon skrev:
...passerade 1000 hk...

Vad gör den för tid runt Kullen, mellan tummen och pekfingret...?

Rice and shine
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Hur kan en bromskurva inte vara det som är den verkliga???
Inte mkt till bromsning då...iaf ingen man kan ha ngn hjälp av.

Sen finns det inga effektförluster att mäta i %, de är i förluster i kW.

Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003

Andreas Lidström skrev:
hur kan en bromskurva inte vara det som är verklgiheten???

I det här fallet valde man väl att köra ett smalare svep, inget konstigt med det..
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Gustav Sundberg skrev:
Andreas Lidström skrev:
hur kan en bromskurva inte vara det som är verklgiheten???

I det här fallet valde man väl att köra ett smalare svep, inget konstigt med det..

oki, mätningen var inte över hela svepet. Tack, då förstår jag...det framgick inte direkt tidigare.

Menghini
Stockholm
Här sen Dec 2003

Andreas Lidström skrev:

oki....alla vi andra pratar i %....Kanske för enkelhetens skull....eller va tror du ?

Den är bromsad i en, om inte den, av världens bästa bromsbänk....av den bästa jag vet som sköter en bänk....tror jag vågar lita på att han gör det som behövs.

Här sen Nov 2002

Menghini skrev:
AndersY skrev:
Utan att vara motorbyggare så tycker jag ändå att det är förvånande att de där turbostripbilarna som inte skall köras i några väldigt många timmar med fullt laddtryck, inte lämnar mer hk. Det är ju faktiskt inte mycket mer än en F1:a klarar utan turbo.
En 20 år gammal rak BMW-fyra på 1,5 L hade ju ca 1000 hk i F1 och höll ett helt lopp, samt 1500 hk i kvalen som varade i några minuter. Nåt sånt borde väl dagens trimfirmor ändå lyckas med nu 20 år senare, men tydligen inte, eller?

Precis...utan att vara motorbyggare ja

Kan tillägga att för nån vecka sen bromsade några jänkare 1520 hk på bakhjulen i en 3,0 supramaskin.....Det med en TH400 vxllåda som ger mellan 15-20% effektförlust så plussa på dom % i motorn, den bilen cruisar i stort sett dagligen runt i stan....Det du

Inget snack om att maxeffekten är imponerande men allvarligt, hur många sekunder kör ni eller någon som har sin Supra som gatbil?
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Menghini skrev:
Andreas Lidström skrev:

oki....alla vi andra pratar i %....Kanske för enkelhetens skull....eller va tror du ?

Den är bromsad i en, om inte den, av världens bästa bromsbänk....av den bästa jag vet som sköter en bänk....tror jag vågar lita på att han gör det som behövs.

Ta det inte som kritik eller som att jag misstror bänken eller jobbet, men intar man försvarsställning hela tiden är det svårt för folk att ta saker på allvar. Jag ville veta VARFÖR kurvan inte stämde med verkligheten som du sa... Sen är det väl jättebra att du hittat den gubbe du anser vara bäst osv. thumbs up
Vore lika kul där att veta VARFÖR du anser han vara så bra så kanske vi andra kan åka till han oxå.

Nu fick jag ett svar av en annan person här som låter trolig...så du kan väl bekräfta/dementera om det var så?

Sen hur man räknar förluster är rent fysikaliskt betingat så det kan man inte ändra på hur mkt man än vill.
oavsett om din motor har 1 hk eller 1000 så är det bromsande momentet i din låda/bakaxel/däck exakt det samma. Har vi det bromsande momentet och blandar in lite varvtal kan vi få fram effektförlusten i kW tex.
Mao är förlusten alltid den samma i just din transmission och ingen procentsats av ngt.

om du har 10% förlust vid 1000hk betyder det 100hk går upp i rök...sen matar ni på gas...då bromsar samma transmisson upp 120hk. Nä, det kan ju såklart inte stämma.

Men det var ju inte det detta handlade om egentligen, ville bara lära ut ngt likaväl som jag vill lära mig av andra.

Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

johann skrev:

Inget snack om att maxeffekten är imponerande men allvarligt, hur många sekunder kör ni eller någon som har sin Supra som gatbil?

Vet om en av dessa "Raktframsupror" som har smått sjukt trevlig effekt/vridkurva...men det ligger massor med tanke, kunskap och simulering bakom den. Lämnar 1000Nm vid ca 4000rpm, går som en originalbil på tomgång och har en toppeffekt på dryga 700hk vid 6800rpm...alla siffror taget ur skallen.

Så dom finns...men sällsynta.

johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Andreas Lidström skrev:
johann skrev:

Vet om en av dessa "Raktframsupror" som har smått sjukt trevlig effekt/vridkurva...men det ligger massor med tanke, kunskap och simulering bakom den. Lämnar 1000Nm vid ca 4000rpm, går som en originalbil på tomgång och har en toppeffekt på dryga 700hk vid 6800rpm...alla siffror taget ur skallen.

Kurvan är säkert jättebra men hur länge?
Dvs, hur länge håller motorn för körning i ett race.
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

johann skrev:
Andreas Lidström skrev:
johann skrev:

Just denna jag surrar om vet jag används som mer eller mindre "bruksmaskin", det var ett krav.
Så den är hållbarheten inga problem med. Minns inte siffrorna, men effekten innan laddtrycket är mkt imponerande då man tagit hänsyn till pulsavstämning osv för att maximera fyllnadsgrad osv.

Men jag förstår att du frågar Johan, det gör jag oxå...med denna motorn blev jag nog dock tystad med fakta. Sen finsn det nog andra motorval att göra om man ska åka långlopp...

Men som sagt, den typen av användbara bygge är mkt ovanliga när effekten blir så hög.

johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

En motor som vårean håller minst ca. 50000 km i vanligt bruk inkl. massa bankörning men kör man race men den så håller det nog inte mer än ca. 5 racehelger utan översyn. Då körs den kanske max 40 h i racetempom med ca. 150 km/h i snitt, dvs ca. 6000 km. Förhopnningsvis så håller den nya motor bättre.

oavsett vilket är det en enorm skillna på att maxa ur motorn några sekunder här och där jämfört med att köra den i banracing, i synnerhet om det gäller långlopp. Å andra sidan är det en enorm skillnad på effekt úttag också.
Citera
Rehan
Järfälla
Här sen Sep 2004

Min misstanke att det största bekymret är kylningen vid bankörning. En motor som utvecklar 1000 hk, utvecklar även en hel del värme, det kanske är en av anledningarna till att man inte får se en toktrimmad Supra piskas runt en bana, tyvärr.

Stockholm
Här sen Dec 2003

Andreas Lidström skrev:
Menghini skrev:
Andreas Lidström skrev:

Ta det inte som kritik eller som att jag misstror bänken eller jobbet, men intar man försvarsställning hela tiden är det svårt för folk att ta saker på allvar. Jag ville veta VARFÖR kurvan inte stämde med verkligheten som du sa... Sen är det väl jättebra att du hittat den gubbe du anser vara bäst osv. thumbs up
Vore lika kul där att veta VARFÖR du anser han vara så bra så kanske vi andra kan åka till han oxå.

Nu fick jag ett svar av en annan person här som låter trolig...så du kan väl bekräfta/dementera om det var så?

Sen hur man räknar förluster är rent fysikaliskt betingat så det kan man inte ändra på hur mkt man än vill.
oavsett om din motor har 1 hk eller 1000 så är det bromsande momentet i din låda/bakaxel/däck exakt det samma. Har vi det bromsande momentet och blandar in lite varvtal kan vi få fram effektförlusten i kW tex.
Mao är förlusten alltid den samma i just din transmission och ingen procentsats av ngt.

om du har 10% förlust vid 1000hk betyder det 100hk går upp i rök...sen matar ni på gas...då bromsar samma transmisson upp 120hk. Nä, det kan ju såklart inte stämma.

Men det var ju inte det detta handlade om egentligen, ville bara lära ut ngt likaväl som jag vill lära mig av andra.

Den som bromsat maskin är Mats Appelgren, en av världens bästa tunare om du frågar mej. Hans bänk är definitivt den bästa i vår del av världen vågar jag påstå.
Varför kurvan är som den är beror på att vi sökte det maximala ur motorn i det registret man kör på strippen med, det är det intressanta för mej/oss. Under de registrerna kan man lika gärna mappa på gatan. En bänk kostar ca 5,000:- + moms om dan så då inriktar man sej på det som motorn i huvudsak är till för och inte går att göra vid en mappning på gatan. Skall man mappa extremt noggrant från 0 till 9500 varv i bänk blir det dyrt....MKT dyrt...

Vad gäller din fysiklektion kan jag inte säga annat än att jag inte har en aning om hurovida det stämmer eller inte;)....Varför jag säger % är för att det har ALLTID talats på det sättet om jänkelådorna i mina kretsar....Då menar jag tom tillverkare pratar %

Här sen Dec 2003

johann skrev:
Menghini skrev:
AndersY skrev:
Utan att vara motorbyggare så tycker jag ändå att det är förvånande att de där turbostripbilarna som inte skall köras i några väldigt många timmar med fullt laddtryck, inte lämnar mer hk. Det är ju faktiskt inte mycket mer än en F1:a klarar utan turbo.
En 20 år gammal rak BMW-fyra på 1,5 L hade ju ca 1000 hk i F1 och höll ett helt lopp, samt 1500 hk i kvalen som varade i några minuter. Nåt sånt borde väl dagens trimfirmor ändå lyckas med nu 20 år senare, men tydligen inte, eller?

Precis...utan att vara motorbyggare ja

Kan tillägga att för nån vecka sen bromsade några jänkare 1520 hk på bakhjulen i en 3,0 supramaskin.....Det med en TH400 vxllåda som ger mellan 15-20% effektförlust så plussa på dom % i motorn, den bilen cruisar i stort sett dagligen runt i stan....Det du

Jag tuffar ut på gatorna o raggar ganska ofta med min bil, dock så ligger jag inte o pressar den som på strippen....tror inte snuten skulle bli så glad då om en bil som gör 0-100 på 1,9 fräser på fullt hela tiden

Den supra jag talade om innan använder även sin flitigt på gatan.....

Här sen Dec 2003

johann skrev:
Andreas Lidström skrev:
johann skrev:

JUN bla har ju byggt en riktig hårig Supra som gått flitigt på bana....Har tyvärr inga siffror på effekt...men torde ligga närmare 1000 hk....

Sen finns det ett flertal som byggts o körts bana med.....dock inte med våran effekt

Här sen Nov 2002

Menghini skrev:
Jag tuffar ut på gatorna o raggar ganska ofta med min bil, dock så ligger jag inte o pressar den som på strippen....tror inte snuten skulle bli så glad då om en bil som gör 0-100 på 1,9 fräser på fullt hela tiden

LOL! Det de inte vet lider det inte av.

Menghini skrev:

Vad jag menar är att det är en sak att få grejerna att hålla för max lite då och då (vilket i sig är imponerande) och en annan sak att få det att hålla flera timmar i sträck. Inget konstigare än att man bygger för ändamålet.
Citera
Menghini
Stockholm
Här sen Dec 2003

johann skrev:
En motor som vårean håller minst ca. 50000 km i vanligt bruk inkl. massa bankörning men kör man race men den så håller det nog inte mer än ca. 5 racehelger utan översyn. Då körs den kanske max 40 h i racetempom med ca. 150 km/h i snitt, dvs ca. 6000 km. Förhopnningsvis så håller den nya motor bättre.

oavsett vilket är det en enorm skillna på att maxa ur motorn några sekunder här och där jämfört med att köra den i banracing, i synnerhet om det gäller långlopp. Å andra sidan är det en enorm skillnad på effekt úttag också.

Nu har jag ju inte byggt min maskin för att den skall hålla o köras 6000 km i racetempo.....Jag håller ju just nu på med den riktigt håriga sporten dragracing ....

Skulle jag bygga en Supra som skulle rastas runt en bana så hade jag byggt motorn annorlunda....bla mindre effekt då....

Här sen Dec 2003

johann skrev:
Menghini skrev:

LOL! Det de inte vet lider det inte av.

Menghini skrev:

Vad jag menar är att det är en sak att få grejerna att hålla för max lite då och då (vilket i sig är imponerande) och en annan sak att få det att hålla flera timmar i sträck. Inget konstigare än att man bygger för ändamålet.

Exakt det jag säger ovan ...man bygger för ändamålet.....Detta är en maskin som skall gå etta helvete 402 meter ... Men för den skulle funkar den o köras med på gatan....Men att ligga o pressa på en bana skulle inte funka

Här sen Nov 2002

Kul att du tog dig tid att svara på ett vettigt sätt. thumbs up

Bra då vet jag vem och varför...och hans kunskaper ifrågarsätter jag inte och att spara in pengar genom att bara mappa det område som är intressant låter bäst för att ha mjölk till ungarna oxå.

Sen dethär om förlusterna. Vet oxå att de flöesta surrar %, gjorde det oxå till för nyligen...
Men kunskaper får en att se saker annorlunda. Lite skrämmande dock att tom tillverkare av delar inte vet bättre...men det är tyvärr inte alltid så ovanligt verkar det som...

Johan:
Du vet vad jag tycker och vad jag tävlar i för diciplin själv.

Allmänt banåkaforum
SMR Supran förbi 1000 hk idag...
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
10615 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande