| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Getrag-guru sökes !
|
1991 besök totalt |
|
Getrag-guru sökes !
Hej ! Gick idag på min andra mina i sökandet efter en Getraglåda. För ett par veckor sedan köpte jag en "helfrisk" 4-vxl. M50 låda.... som var kass. Idag så jag en annons på blocket om en 5vxl. dogbox. Ringde en trevlig kille som sa att lådan var ok. Det var den också....men problemet är att det inte var en 262 CR ! Utan att ha något att jämföra med såg lådan verkligen ut som en 265/262, men bredvid min "friska" 262/M50-låda såg den liten ut ! Rätt lägen på växlarna och så, men myket mindre ! Den enda märkningen utom Getrag var : 532/9 .10 ? Någon som vet nå't ? Mvh/S _________________ Staffan Sandelin Manta A -73 Sleeper Manta A -72 Blivande trackdayleksak Ascona A -73 Grus/Is/Busbil BMW 330i -01 Skjutsa arslet/dragbil |
||
|
|
||
|
Du menar Dogleg och inte dogbox va?
Dogleg = ettan neråt vänster dogbox = racing/rally låda utan synkringar utan istället kraftiga klokopplingar med "doggar" därav namnet Det du har sett är troligen en 245 dogleg... dvs en BMW 02 eller E21 sportlåda, oftast passar dessa mot M10/M30 men det finns som passar mot M20 med. Den är inte alls så stark som en 262/265, precis som storleken på huset ger en föraning om.. _________________ /Arne Lindgren |
||
|
Hej Arne !
ojdå, visst menade jag dogleg= ettan ner till vänster. Tack för info:n ! Som sagt, förvillade lik en 265 men betydligt mindre. Jag söker ju en stryktålig låda till vettig peng, så alla (o)skamliga förslag emottages !
/S _________________ Staffan Sandelin Manta A -73 Sleeper Manta A -72 Blivande trackdayleksak Ascona A -73 Grus/Is/Busbil BMW 330i -01 Skjutsa arslet/dragbil |
||
|
Det skulle ju kunna vara ett alternativ, anledningen att jag söker en 262/26 är ju att den lådan
tål mycket vrid. Hur ställer sig ZF i en jämförelse, "tåla vrid...pris...tillgänglighet" ? Har ju också redan en adapter Opel LET..Getrag.... /S _________________ Staffan Sandelin Manta A -73 Sleeper Manta A -72 Blivande trackdayleksak Ascona A -73 Grus/Is/Busbil BMW 330i -01 Skjutsa arslet/dragbil |
||
|
Ett billigare alternativ är ju dock 265 lådan från 535. Dessa håller för säkert lika mycket som ZF-lådan från 328/M3 men är betydligt billigare. 262'an ska dessutom tydligen vara klenare än båda dessa.
_________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||
Zf lådan uppges från fabrik klara 310nm resp den uppdaterade 320nm. Jag tror knappast att dom här är starkare än 262 lådan 262 4 petad 265 od/cr är 5 petad http://www.metricmechanic.com/pg49.h _________________ Pelle Persson |
||
Hmm jag hade för mig att dogleglådan i M3 kallades 262 CR och 535 för 265? men så är det alltså inte? Kollade på den sidan nu och helt fel hade ja iaf inte 5-vxl 262 CR finns och det står där att den ska va lite klen.
_________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Getrag-guru sökes !
|
1991 besök totalt |