Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Väder på ringen i maj?
1899 besök totalt
BMWTobbe

Här sen Aug 2003

Trådstartare
Väder på ringen i maj?

Sitter och funderar på om jag skall ta mig ner till 24-timmars i år. Var där -03 i strålande väder, -04 i ösregn och funderar på om det blir drivis och flaksnö i år

Någon som vet hur det brukar vara? Är det 50/50 till snö så skjuter jag på besöket till i sommar istället, frysa kan jag göra hemma
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002

Re: Väder på ringen i maj?

BMWTobbe skrev:
Någon som vet hur det brukar vara? Är det 50/50 till snö så skjuter jag på besöket till i sommar istället, frysa kan jag göra hemma

Hur många är ni som funderar på att åka ner?

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002

BMWTobbe skrev:

Scuderia kursen brukar ju gå i slutet av April eller början på Maj och under mina 9 vårkurser har det bara varit snö 1 gång, så den risken är väl relativt liten.

Det som jag tycker är vansinnigt med att lägga 24-timmars så tidigt är att det med högsta sannolikhet kommer att vara mycket kallt under natten - något som de tusentals åskådarna som campar efter banan inte lär uppskatta.

Jag har också funderat på att titta på mitt första 24-timmars live men det blir inte i år för min del.

BMWTobbe

Här sen Aug 2003

Trådstartare

Johan.. skrev:
BMWTobbe skrev:

Hur många är ni som funderar på att åka ner?

Hmm, är den lilla primadonnan riktid mot mig?

Det är bara jag och en kompis som funderar på att åka, har inte dragit igång något stort detta året. Funderar på att åka ner och köra senare istället för att stå och frysa på natten...
Citera
BMWTobbe

Här sen Aug 2003

Trådstartare

Anders Jonsson skrev:
BMWTobbe skrev:

Scuderia kursen brukar ju gå i slutet av April eller början på Maj och under mina 9 vårkurser har det bara varit snö 1 gång, så den risken är väl relativt liten.

Det som jag tycker är vansinnigt med att lägga 24-timmars så tidigt är att det med högsta sannolikhet kommer att vara mycket kallt under natten - något som de tusentals åskådarna som campar efter banan inte lär uppskatta.

Jag har också funderat på att titta på mitt första 24-timmars live men det blir inte i år för min del.

Har du någon aning om varför det är tidigarelagt? Verkar lite mysko med tanke på vädret där nere.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Det brukar vara förlag till slutet på maj men precis som förra året så har F1 lagt beslag på den helgen.
Förra året la man 24h samma helg som LeMans vilket heller inte var så lyckat ur flera aspeket såsom konfilkt för förare som vill/skall köra både 24h och LeMans samt att de dessutom konkurrerar om publik, tv-tittare, osv.

Sen skall ju 24h passa in med övrig verksamhet på Nürburgring också.
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002

BMWTobbe skrev:

Har du någon aning om varför det är tidigarelagt? Verkar lite mysko med tanke på vädret där nere.

Bara en gissning, men ifjol så krockade man ju med ett annat välkänt 24h-lopp, som går i Frankrike...

Genom att tidigarelägga loppet rejält, så kan man säkerligen locka fler toppteam och förare, som annars skulle ha varit upptagna på Le Mans.

Det leder i sin tur kanske till mer publik, gladare sponsorer och fler tv-tittare..

EDIT: Johann var snabbare..

Här sen Aug 2003

Trådstartare
johann skrev:
Det brukar vara förlag till slutet på maj men precis som förra året så har F1 lagt beslag på den helgen.
Förra året la man 24h samma helg som LeMans vilket heller inte var så lyckat ur flera aspeket såsom konfilkt för förare som vill/skall köra både 24h och LeMans samt att de dessutom konkurrerar om publik, tv-tittare, osv.

Sen skall ju 24h passa in med övrig verksamhet på Nürburgring också.

Misstänkte att de fanns en enkel förklaring...
Citera
Avregistrerad (9105)

Här sen Apr 2003

.....

München
Här sen Aug 2003

Jag lånar tråden för en liknande fråga; Av min sambo har jag fått en runda i Ring-taxin, i slutet av mars närmare bestämt. Nu har jag några frågor angående valet av tidpunkt:

1) Nürburgring ligger ju ganska höglänt och vintern är inte definitivt över i slutet av mars. Jag funderar över risken för snö, att asfalten är kall och liknande. Hur lämpligt är det att köra (åka) på Ringen vid den tidpunkten?

2) När jag ändå är uppe på Ringen tänkte jag undersöka möjligheten att få åka lite mer än bara ett varv i en lite snabbare vagn. Är det nån som vet om SportAuto fortfarande kör med sin ExpertCar (BMW M3 CSL)? Känner nån till villkoren? Jag har tyvärr inte hittat nån information om detta...

Hälsningar
Peter

Bromma
Här sen Dec 2002

Peter D skrev:
Jag lånar tråden för en liknande fråga; Av min sambo har jag fått en runda i Ring-taxin, i slutet av mars närmare bestämt. Nu har jag några frågor angående valet av tidpunkt:

1) Nürburgring ligger ju ganska höglänt och vintern är inte definitivt över i slutet av mars. Jag funderar över risken för snö, att asfalten är kall och liknande. Hur lämpligt är det att köra (åka) på Ringen vid den tidpunkten?

2) När jag ändå är uppe på Ringen tänkte jag undersöka möjligheten att få åka lite mer än bara ett varv i en lite snabbare vagn. Är det nån som vet om SportAuto fortfarande kör med sin ExpertCar (BMW M3 CSL)? Känner nån till villkoren? Jag har tyvärr inte hittat nån information om detta...

Hälsningar
Peter

1) Kyla och regn är inga problem för de som kör BMW-taxin, det är bara extra krydda! Är det snö så stängs banan och då blir det tji med resan. Vädret där nere är så oberäkneligt så att slutet av Mars behöver inte vara sämre än slutet av April.

2) osäker.

Lycka till - måste vara skönt med en sambo som har koll på livet! thumbs up

Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004

I förra eller förrförra numret av SportAuto så annonserade de att ExpertCar-CSL:en skulle fortsätta under 2005, men de lär nog börja köra först under april-maj misstänker jag.

München
Här sen Aug 2003

OK, tack för svaren. Jag har lyckats boka om till slutet av maj, då borde det i alla fall inte snöa...

Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Peter D skrev:

Kör Zachspeed Vipern?

http://www.zakspeed.de/

BMWTobbe

Här sen Aug 2003

Trådstartare
Jag har i alla fall bokat boende till 24-timmars så man får lite kulturupplevelser i år också. Blir att ta med vinterpälsen för säkerhets skull...
Citera
Peter D
München
Här sen Aug 2003

För att runda av frågan om SportAuto ExpertCar, här lite mer information som jag lyckades gräva fram:

- Kostnad: EUR 190,- för två varv med tillhörande instruktioner / guidning samt lunch mellan varven
- Kör endast måndagar, totalt 10 ggr. under säsongen med början den 25 april
- Anmälan och information på telefon +49 (0)711 1822122

München
Här sen Aug 2003

Anders Jonsson skrev:
Lycka till - måste vara skönt med en sambo som har koll på livet! thumbs up

Koll på livet? Nu senast i helgen när jag kollade på F1 och det visades lite bilder ur fågelperspektiv där man såg spårvalet väldigt tydligt så tyckte hon:

"Det är väl bara att följa de svarta linjerna..."

Bromma
Här sen Dec 2002

Peter D skrev:
"Det är väl bara att följa de svarta linjerna..."

Jag sa ju att hon hade koll! Det är inte alla här på forumet som har fattat att man skall hålla sig på det svarta...

Nürburgring
Väder på ringen i maj?
1899 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande