Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3240 besök totalt |
NEJ! Stop!
Sök och du skall finna. Inte fler sånnahär trådar där ingen är överens... ![]() ![]() |
||||||
Re: Porsche 968 vs. BMW M3 E30
Ja det har du rätt i, mkt "tro" brukar det bli. Jag har min... ![]() Har man en M3 E30 och vill ha ngt nyare med lite emr mos under locket är nog en 968 CS ett av de absolut trevligaste allternativen. Säger jag utan att varit i närheten av en 968... Så, då har jag börjat. ![]() |
||||||
Re: Porsche 968 vs. BMW M3 E30
Jag har ägt och kört en M3E30 (hade en standard -87:a med något förbättrad väghållning) och kan jämföra den någorlunda rättvist mot Porscharna 944 N/A, 944 S2, 944 Turbo, 944 Turbo Cup, 968 CS, 911 F, 911 G, 964 C2, 964 C4 och 993, som jag också har ägt, eller lånat och kört lite hårdare med..... Det finns naturligtvis massor att säga om detta, problemet är att det är så många som blir upprörda... ![]() M3:an är en underhållande och läcker bil. Däremot är det väl lite si och så med verklighetsförankringen i mytbildningen ibland... Ska den verkligen bli snabb på bana - under flera varv dessutom - så krävs det massor med jobb med framför allt motor och bromsar. (Du har ju definitivt kommit en bra bit på väg med din fina M3-a) Men att jämföra den med 968 CS är nästan orättvist, 968:an är så komplett från start och redan då mycket bättre än M3-an, på alla punkter. 968 CS är alltså en av dom bästa bilarna jag kört. Se bara till att du får ett exemplar med diffbroms, eller lägg in en i budgeten, så kommer du aldrig att ångra dig. ![]() _________________ -- |
||||||
Näe, 968:an är givetvis dyrare. Du får nog betala från 140' för en som går att ta ut på banan. (Prisbilden på "lik" och kalkyler utifrån denna är för vanskliga när det gäller dessa modeller..) _________________ -- |
||||||
Re: Porsche 968 vs. BMW M3 E30
Jag kan rekommendera den här http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=2596 tråden för det är fullt med tips på vad man skall kolla på inför ett köp av just 968:an. Personligen tycker jag att den är grymt snygg i vitt och den ser ju ut att ha ratten på rätt sida också. Lycka till ![]() _________________ Magnus Svensson PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt |
||||||
ok, men Porschen är inte dubbelt så dyr iaf. Det kunde annars en oinvigd (jag) tro. _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||||
Re: Porsche 968 vs. BMW M3 E30
Jag tänkte i första hand på själva import förfarandet från england. Gjordes den högerstyrd, för få antal misstänker jag. Jag håller med dig om vitt, det är snyggt. Men min M3:a var ju vit så jag tänkte prova något nytt. _________________ bmw bmwsson |
||||||
Re: Porsche 968 vs. BMW M3 E30
Är det så stor skillnad egentligen, motor och bromsar kan jag förstå men resten? Det har varit av och till som jag eller en viss 968 varit snabbast. Ingen 944 varken S2 eller turbo förutom en turbo cup förstås. Hoppas jag kommer ihåg rätt nu bara. ![]() Vad skiljer 944 S2 med 968:an förutom 20hkr? _________________ bmw bmwsson |
||||||
Re: Porsche 968 vs. BMW M3 E30
Jag vet inte om det är något speciellt att tänka på när det gäller import från UK men dom är ju med i EU så det borde inte bli några problem. Tror det finns en del högerstyrda 968:or bland annat så levererades en modell som endast kallas Sport endast till UK som skall vara en mer komfortabel CS om jag inte minns fel med mer isolering osv. _________________ Magnus Svensson PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt |
||||||
När det gäller import från England, och om det är just en CS du är ute efter så kolla noga så att det inte "bara" är en Sport (Just som Magnus skrev).
En vanlig 968 är en riktigt kompetent banbil + att komforten är riktigt bra. Tror inte att jag kan tänka mig en bättre långfärdsvagn för två pers i den prisklassen (Jo jag vet, jag tog i lite ![]() ![]() Vanliga 968;or börjar komma ner straxt under 100". Vilket skick o hur många mil dom har gått lämnar jag osagt. Men har man tur så kan man ju stöta på ett fint ex. CS måste du nog upp mot 150" sträcket för att hitta en fin. Men så var det ju det där med barnvagnen... ![]() _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 ![]() |
||||||
Re: Porsche 968 vs. BMW M3 E30
29 hk på pappret. Variabel insugkam på 968. Annan typ av luftmätning. Liknande typ av chassi och samma eftermarknadsgrejor passar. Sen skiljer ju utseendet såklart... Vet faktiskt inte om det skiljer (mycket) vad gäller karossens vridstyvhet. Vet inte heller om det skiljer i vikt eller aerodynamiska egenskaper. _________________ Pär Hylander |
||||||
Aah! En punkt där bilarna är lika alltså. Barnvagn går in i en M3 E30 också nämligen. ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||||
Re: Porsche 968 vs. BMW M3 E30
Det måste väl vara något specifikt med 968CS. Den har inte M030 chassit? _________________ bmw bmwsson |
||||||
Enkelt val.
Vilken är bäst? M3 E30 eller 968a? Enkelt, 944an. Jag anser inte att M3 E30 skall jämföras med en 968a då dom representerar olika modell generationer. 968an tillverkades mellan 92-95 och baserades delvis på 944an vilken tillverkades under samma tidsperiod som M3 E30. Jag har 1 M3 E30 i gatillegalt långlopps utförande, det är en fantastisk bil men den varken går eller får framföras på allmän väg. Min första M3a var inte helt standard, CDn slog av när jag körde över dom där vita markeringarna vid övergångställen. Den bilen sålde jag efter att ha kört en 911a. Nu är jag inne på min andra 968a, den första råkade komma för nära 26 meter armco (30 tkr) och finns inte längre. Den andra har jag kvar, en vanlig 968a fast med M030 paket. Bilarna representerar olika ingångsvärden, en M3a kan dock bli dyr då den behöver uppgraderas i högre utsträckning jmft 968a för att vara riktigt skoj. 70-90 för en M3a resp 130-160 för en 968a är dock en viss skillnad och det finns ett visst utrymme för meck för den skillnaden. Att det sedan kan vara svårt att få tillbaka förbättrings pengen vid försäljning är en annan faktor. Båda bilarna är dock riktigt skoj. M3an går det att köra riktigt fort med utan att anstränga sig. Vad jag upplever som nackdelen i någorlunda standardutförande är "pussa sin syster känslan", dvs ingen puls, ingen adrenalin, det går som på räls och lixom av sig själv. 968an är lite mer känsla, insugsljudet förändras när variocam systemet jobbar, attans vad det går och låter. Men sen väger biljäveln runt 1400 kg, busskänslan finns där, vi pratar allltså om mer GT känsla jmft M3an. Beror på vad man vill ha. Själv kommer jag att sälja min 968a då jag skaffat en 944S2a och kommer att köra klass 3 i PCS-R. Som alltid med svåra frågor, det finns inget enkelt svar. Båda, eller snarare alla tre är bra bilar. Pröva alla, livet är för kort. Mvh Anders |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3240 besök totalt |