| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Ta bort LMM på M42?
|
3937 besök totalt |
|
Ta bort LMM på M42?
Jag är medveten om att detta har nämts förut, och jag vet att detta inte är ett BMW forum. Men jag är uppenbarligen väldigt kass på att använda sökfunktionen, får aldrig upp det jag söker
Så, om jag nu ska ta bort lmm på min m42'a som tydligen inte är så optimalt, då har jag förstått att jag ska ha ett sprut från megasquirt. Informationen på deras hemsida är inte sådär superoptimal direkt, eller så är det bara jag som är för trög. Men är det någon som vill förklara för mig hur det funkar? Hur går man tillväga för att mappa, eller ställer lådan in sig själv
om man sen hade tänkt att hänga på en respirator, blir det mer konstigheter då
|
||||
|
Ääää, det står väääldigt tydligt på MS-sidan vad man kan och inte kan göra.
På våra M42:or är det lite bök att åka MS då vi helt enkelt har lite för moderna grejer. Det finns varianter av MS som påstå sig lösa detta med mer eller mindre jobb. Enklast vore nog att köra MS n EDIS med Ford tändmodul och 36 - 1 hjul istället för våra 60-2... Det är just tändningen som det inte finns ngn bra avriant av än då vi har en tändspole per stift, coil per plug. Men det är mkt på väg och vill man så går det lösa än idag med MS-relaterade saker. Wille hjälpte mig att bygga en egen specialar som funkar. I den är det MSS fast med wasted spark. Ska man ha MS måste man sätta sig in i allt själv. Du som är datorkunnig har ju vääärldens försprång mot andra. Kolla MS Nordic-sidan och deras forum. Du får svar på allt där. Mitt tips är att vänta och se vad som händer med UltraMS... Då komemr våra problem lösas. VEMS är för de som kan tänka sig mkt eget jobb. |
||||
Jo, vad man kan göra står klart och tydligt. Men inte hur det fungerar
Datorer fungerar juh skapligt, men när det kommer till bilar och dyl behöver jag steg-för-steg förklaringar innan jag fattar något
EDIT: Att haka på en Stressfläkt då, utan att göra sig kvitt LMM, vad krävs för det? om vi pratar väldigt låga laddtryck alltså, inget kompsänkande IC'n och hela det där kalaset
|
||||
|
läs Megamanualen först, där står ALLT, och lite till.
vet inget hur det fungerar med tändning just på BMW, men om du kollar runt lite på www.msefi.com så kan jag nästan garantera att du hittar en "success story" med en likadan motor som din .. när det gäller UMS så har det vart på "g" ett bra tag, så det får vi nog vänta på. det som verkar ligga först på B&G's lista just nu är MS-II som är en uppgradering till vanliga MS, och ger fler funktioner, bla blir alla mappar i 12x12 punkter istället för 8x8 som det är idag .... |
||||
|
Nu är det ju inget krav heller att det just måste vara MS
utan det finns ju andra system men dom kostar ju ca 10'000kr mer än MS. Men då kan det vara mer eller mindre plug'n'play.
Annars så är MS 2 på g om en 3 veckor och då blir jag mkt förvånad om det inte dyker upp en variant som klarar 60-2 triggerhjul
_________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||
_________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||
|
Hej
60-2 dekoder är "nästan" klar i MS-extra och det är inte långt från att kunna köra direct fire, wastefire med 60-2-hjul lär funka (stabilt) innan våren. Instämmer med övriga om att man får läsa och läsa, men en basic förklaring till hur det "funkar" är att du ersätter din insprutningsbox med en annan. Du måste "berätta" för den hur den ska styra din motor (typ som att konfigurera en PC kanske) och du måste mappa den. Den saken skiljer sig inte speciellt mycket mellan MS för 2000kr och andra sprut för 10ggr så mycket. Det finns bra hjälpmedel för att hamna rätt till de flesta sprut också (autotuneliknande funktioner, som hjälper dig mappa). /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Danke för basicförklaringen, nu tror jag att jag fattar
Men en sak bara, ersätter insprutningsboxen, jag antar att det inte bara är att plugga in den med andra ord, utan en massa kabeldragande som ska göras
|
||||
|
Nä MS var väl inte uttalat, men jag anpassade svaret till CSN-nivå.
MS 2 eller Extra blir det absolut om det löser 60-2 problemet... Annars är det Willespecialen som får fortsätta...den funkar ju. om jag tänker efter är det nog en av få M42, om inte den enda, som körts på MS av ngt slag.
|
||||
fast det bör väl finnas fler BMW-motorer som har samma motorstyrningssystem som denna "M42"?
http://www.msefi.com/viewforum.php?f |
||||
|
I de flesta fall kan man göra en "adapter" mellan original kabelhärva till motorn, och plugga in MS där. Det är inte säkert att det går fortare än att bygga en ny härva men fördelen är att man enkelt kan byta tillbaka till originalboxen.
Man kan få komplettera med en eller ett par extra kablar men det är inga direkt svåra saker, bara man har ett bra elschema och är noggrann. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Som vi reda sagt, har inte hittat ngn. Nu kör vi inte CpP och 60-2 utan har byggt och programmerat om MSS till att kunna styra en WS-spole samt styra dwell i MS:et. Nä, detta är troligen ganska unikt...men ngt egenvärde ger det inte. Antingen kommer det ngt som är pnp som klarar 60-2 eller så blir det nog till att lsöa det själva... |
||||
|
SMT6 ska väl funka fint att använda för att slippa LMM?
punkt 4 är väl rätt tydlig tycker jag. http://www.etapp.se/page.php?page=pa _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
<< och är man riktigt snikig så plockar man ur den orginalmonterade lufttempgivaren som sitter i LMM och använder den seperat! _________________ Petri Sanaksenaho Mercedes C36 AMG 1995 |
||||
|
Just SMT6 finns det VÄLDIGT varierande erfarenheter av när man tar bort luftmängd/massemätare. Jag känner till en BMW vars ägare/mekaniker är allt annat än nöjda med SMT6...
Jag anser att man inte riktigt kan jämföra MS och SMT6 med varandra. SM är ett helt eget styrsystem, SMT6 jobbar hela tiden med att "lura" originalsprutet. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Ta bort LMM på M42?
|
3937 besök totalt |