| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Om kopplingen är trög, större elr mindre cylinder P930?
|
1911 besök totalt |
|
Kopplingen går knappt att trycka ner på en Porsche 930 pga kopplingsbyte (ska klara 1000 Nm), är en Sachs fyrpuckad sinterlamell och tryckplatta. Nu har jag fått tips från PowerHaus II i USA om att byta till en något mindre slavcylinder på växellådan, från en G50/52 till en G/50. Nu tänkte jag även byta inne på pedalstället, är det en mindre som gäller där oxå för att få en lättare pedal? Jag åker idag med original 964 C2 kopplingspedalställ inne i bilen. Och isf, vet någon vilken som skulle klara jobbet? _________________ Joachim Qvarnström |
||||
|
Re: om kopplingen är trög, större elr mindre cylinder P930?
Det där är samma problem som jag jobbat med själv. Hur lång slavcylinder rörelse har du? Är den mer än tillräcklig så kan du gå ner i area på huvudcylindern. Men är marginalerna för små så kan en mekanisk utväxling vid pedalstället vara en lösning. Nu anför någon att mekanisk eller hydraulisk utväxling är samma sak, men det handlar om en progresiv utväxling som är 1:1 under själva ansättningsrörelsen för att bara under den tunga delen växla ner . Då blir det en marginell föändring av slaget men lättare pedal. Det finns en bild på min site. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
Men det blir väl fel...
För lättare pedal......så gäller STÖRRE slavcylinder ...........................och / eller MINDRE huvudcylinder. och som sagt....du kommer att förlora slaglängd. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Vi får hoppas att det är rätt för de har redan skickat den. De brukar veta vad de syslar med...
_________________ Joachim Qvarnström |
||||
|
Jag vet inte vad ni menar med "trögare" men en om man byter ut en slavcylinder (den som står vid kopplingen) mot en med mindre diameter så kommer kopplingspedalen att bli mer tungtrampad.
Vill man ha lätttryckt kopplingspedal (dock med längre slaglängd) så får man införskaffa slavcylinder med större diameter. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1911 besök totalt |