Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bilförsäkring (splittad tråd)
1, 2, 3   >>
7194 besök totalt
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re: Bra bil för dålig nybörjare?

Andrew Petrykowski skrev:
Tja, rubriken säger allt
Nä, men allvarligt.
Någon som har något vettigt förslag på en bra förstabil som man så småningenom ska kunna släpa med sig in på någon bana?
Några kriterier här:
Maxpris 35.000kr (man måste juh ha råd till bränsle också sen )
Inte allt för dyr att försäkra (på farsgubben självfallet )
Den ska röra på sig (inge krav på 300hk++ ... jag försöker vara lite realistisk)

Vill inte verka moraliserande här, men, har man inte råd att försäkra bilen själv anser jag att man ska ha en annan bil som är billigare att försäkra. Varför? Min försäkring blir dyrare om alla resonerar som du! thumbs down

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Sörpan skrev:
Tja, rubriken säger allt
Nä, men allvarligt.
Någon som har något vettigt förslag på en bra förstabil som man så småningenom ska kunna släpa med sig in på någon bana?
Några kriterier här:
Maxpris 35.000kr (man måste juh ha råd till bränsle också sen )
Inte allt för dyr att försäkra (på farsgubben självfallet )
Den ska röra på sig (inge krav på 300hk++ ... jag försöker vara lite realistisk)

Vill inte verka moraliserande här, men, har man inte råd att försäkra bilen själv anser jag att man ska ha en annan bil som är billigare att försäkra. Varför? Min försäkring blir dyrare om alla resonerar som du! thumbs down

Jag har hört att när det gäller MC så har de visst börjat göra något åt det där problemet. Det var lite väl många 80-åriga tanter boende i landsbygd som ägde sporthoijar på 150 hk och däröver. Där får man visst inte ut nåt på försäkringen, eller kraftigt reducerat belopp. Men å andra sidan är det svårt att som 20-åring försäkra din R1:a ö.h.t....

#24, #64, #88
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Sörpan skrev:

Ja, du har då tydligen ingen aning om hur det är att försäkra bilar nu för tiden om man är under 24år. Eller så sitter du bara på en stor hög med pengar, fast isf så borde det inte spela dig någon roll om din försäkring blev dyrare.
Saken är den att jag har inte råd att försäkra någon bil alls!
Då jag som 19åring anses vara en vårdslös person i trafiken etc... av försäkringsbolagen. Därmed så har jag betydligt högre försäkringspris. Samt att jag inte heller har någon bonus än. Vilket leder till att jag inte ens har råd att försäkra en Toyota Corolla...
Prisskillnaden mellan min far och mig är så stor som 10-15tusen.
Jag känner då ingen vanlig människa som köper en bil för 30tusen och är villig till att betala hälften av bilens värde varje år i försäkring.
Men det kanske är en självklarhet för dig?
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Trådstartare

Sörpan skrev:

Ja, du har då tydligen ingen aning om hur det är att försäkra bilar nu för tiden om man är under 24år. Eller så sitter du bara på en stor hög med pengar, fast isf så borde det inte spela dig någon roll om din försäkring blev dyrare.
Saken är den att jag har inte råd att försäkra någon bil alls!
Då jag som 19åring anses vara en vårdslös person i trafiken etc... av försäkringsbolagen. Därmed så har jag betydligt högre försäkringspris. Samt att jag inte heller har någon bonus än. Vilket leder till att jag inte ens har råd att försäkra en Toyota Corolla...
Prisskillnaden mellan min far och mig är så stor som 10-15tusen.
Jag känner då ingen vanlig människa som köper en bil för 30tusen och är villig till att betala hälften av bilens värde varje år i försäkring.
Men det kanske är en självklarhet för dig?

Jag skulle tjäna ca 4000 kr/år om jag försäkrade M3:an på min mor, och då är jag ändå 32 år... Är jag dum som inte utnyttjar den möjligheten?

Jag sitter inte på nån hög med pengar, då skulle jag antagligen ha en värre bil än den jag har. Jag har också varit under 24 år en gång i tiden och då hade jag inte bilar som var värda 20 000 kr ens. Dessutom hade jag bara halvförsäkrat för att få ner premien.

Du får ursäkta, men jag köper inte dina argument!

Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Sörpan skrev:

Jag skulle tjäna ca 4000 kr/år om jag försäkrade M3:an på min mor, och då är jag ändå 32 år... Är jag dum som inte utnyttjar den möjligheten?

Jag sitter inte på nån hög med pengar, då skulle jag antagligen ha en värre bil än den jag har. Jag har också varit under 24 år en gång i tiden och då hade jag inte bilar som var värda 20 000 kr ens. Dessutom hade jag bara halvförsäkrat för att få ner premien.

Du får ursäkta, men jag köper inte dina argument!

Nej, du är inte dum som inte utnytjar den möjligheten. Men sen så som nämnt är det bara 4000kr som skiljer, inte 200%.
Nej, men iome att du nu är 32, så skulle du ha varit under 24 för mer än 8 år sen, 19 antagligen för 13 år sedan. För 13 år sedan var kronans värde aningen högre än vad den är idag. Den bil du ägde då skulle antagligen vara värd mer än 20.000kr idag. Sen så var juh försäkringen på den tiden även billigare.
Sedan kan jag faktiskt vidare nämna att jag aldrig har haft något annat i åtanke än just halvförsäkring.
Antagligen så hade du det inte lika illa som jag(försäkringsmässigt syftat), iome att du inte antagligen inte bodde i dagens botkyrka för 13 år sedan...
Men jag antar att du inte tänkt såpass långt än?
Jag har absolut ingen vilja av att få dig att "köpa" min argument.
Men du måste faktiskt medge att det du föreslagit är aningen naivt, eller så har du inte kollat upp fakta innan du sagt saker.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Andrew Petrykowski,

Ingen kan hindra dig från att fuska med försäkringen men du kan inte heller övertyga ngn om att det är moraliskt riktigt.
Citera
Jerry Kjellgren
Tenhult
Här sen Jan 2003

Försäkringen på bilen

> om försäkringen skulle bli dyrare för andra...kanske.
Men allvarligt då skulle man heller aldrig kunna låna ut bilen, det är väl nästan samma sak, självrisken blir ju ändå skyhög om det visar sig att en yngre har kört bilen. Rätta mig om jag har fel

E420 AMG -96
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Trådstartare
johann skrev:
Andrew Petrykowski,

Ingen kan hindra dig från att fuska med försäkringen men du kan inte heller övertyga ngn om att det är moraliskt riktigt.

Moralen är väl en aspekt, men allas försäkringar blir ju dyrare när det här sätts i system, det är det jag vänder mig mot.

M3:an kostar ca 10 000 kr/år att försäkra. Om min mor tog försäkringen skulle den kosta ca 6 000 kr/år. Billigt?

Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Sörpan skrev:
johann skrev:
Andrew Petrykowski,

Moralen är väl en aspekt, men allas försäkringar blir ju dyrare när det här sätts i system, det är det jag vänder mig mot.

Det är just det som är en av moralaspekterna på det hela.
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Trådstartare
johann skrev:
Sörpan skrev:
johann skrev:
Andrew Petrykowski,

Det är just det som är en av moralaspekterna på det hela.

Ja just det!

Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Jag försöker inte att moralist rättfärdiga det på något sätt.
Vad jag menar är att det är dummt att det är på ett sådant sätt att man måste som 19åring "fuska" för att ha råd att försäkra en bil.
Sen att det blir marginellt dyrare för alla andra är en bieffekt av att deras system inte fungerar.
I ditt fall skulle jag snarare oroa mig över alla SUV'ar som försäkras nu för tiden...
Med tanke på vad dom orsakar för masakrar, och vilka förare som väljer att köpa sådana är det nog större riskt att dom drar upp kostnaderna för alla.
Sen så blir det juh knappast dyrare för dig, att min far äger min bil istället för mig...
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Andrew,

Jag ser inte att det är fel med ett system där försäkringsbolag försöker sprida kostanderna hos sina kunder på ett sätt som motsvarar riskerna, mao kostnaderna för skadeärenden. det är trots allt mer rättvist än att bara sprida kostnaden jämnt.

Hur man än ser det så är det ingen rättighet att ha en bil, än mindre än rolig bil. Även om det kanske borde vara det.
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

johann skrev:
Andrew,

Jag ser inte att det är fel med ett system där försäkringsbolag försöker sprida kostanderna hos sina kunder på ett sätt som motsvarar riskerna, mao kostnaderna för skadeärenden. det är trots allt mer rättvist än att bara sprida kostnaden jämnt.

Hur man än ser det så är det ingen rättighet att ha en bil, än mindre än rolig bil. Även om det kanske borde vara det.

hehe, väldigt sant.
Nej, men vad jag menade var att det är väldigt orättvist att ge bonus efter skadefria år... För att har man haft dom 6(om jag minns rätt) skadefria åren har man betalat ett mervärde som man egentligen inte borde behöva göra. Dom borde istället börja med att ge ut full bonus, och om man sedan krockar eller något så bör dom dra bort bonusen. Mycket mer rättvist, men dom skulle inte tjäna lika mycket på det.
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002

johann skrev:
Andrew,

Jo men då är det väl rättvisare att dom som är olycksdrabbade får betala för det också, inte att man ska åka dit för att man tillhör en grupp som till stor del består av folk utan omdöme som säkert smäller några bilar om året...
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002

johann skrev:
Andrew,

hehe, väldigt sant.
Nej, men vad jag menade var att det är väldigt orättvist att ge bonus efter skadefria år... För att har man haft dom 6(om jag minns rätt) skadefria åren har man betalat ett mervärde som man egentligen inte borde behöva göra. Dom borde istället börja med att ge ut full bonus, och om man sedan krockar eller något så bör dom dra bort bonusen. Mycket mer rättvist, men dom skulle inte tjäna lika mycket på det.

Right on thumbs up
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Trådstartare
johann skrev:
Andrew,

hehe, väldigt sant.

Du har alldeles rätt, men jag backar ändå inte på min uppfattning, jag har också haft mina "hundår" i bilförsäkringar så kan man inte bära kostnaderna själv får man tänka om vad gäller bilval!

Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

hehe, väldigt sant.

Nu är det ju så att försäkringsbolagens första prioritet är att generera vinst till ägarna och därför inte skänka bort sina produkter. Men om du tror din idé är hållbar så kan du ju prova den, du kommer garanterat få alla unga som kunder.
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Trådstartare
johann skrev:
hehe, väldigt sant.

Nu är det ju så att försäkringsbolagens första prioritet är att generera vinst till ägarna och därför inte skänka bort sina produkter. Men om du tror din idé är hållbar så kan du ju prova den, du kommer garanterat få alla unga som kunder.

Vem blir först att prova?

Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

När jag skaffade bil och körkort så höll jag mig till bilar som "inte gjorde nåt om de gick åt" och så hade jag bara trafikförsäkring på bilar som inte kostade speciellt mycket. Nu har jag 14 skadefria år och har kostat på mig helförsäkring på vardagsbilen.
Att bara ha trafikförsäkring gör att man tänker till lite var man parkerar och hur man kör.

Här sen Nov 2002

I ditt fall skulle jag snarare oroa mig över alla SUV'ar som försäkras nu för tiden...
Med tanke på vad dom orsakar för masakrar, och vilka förare som väljer att köpa sådana är det nog större riskt att dom drar upp kostnaderna för alla.

Hupp Hupp .... Påhopp påhopp på oss missförstådda bilägare

Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003

Angående försäkring så kan jag säga att jag bor i Stockholm och är 22 år.
Ska väll köpa första bilen snart typ efter sommaren om allt går som det ska (ja jag e sen jag vet )
Det jag räknar med för en någorlunda rolig bil i försäkring är mellan 500-1500 i månaden. Den höga summan är för att jag har kommit fram till att det är nog bäst om man står på försäkringen själv. Pga

1. Försäkringsbolagen har börjat dra öronen åt sig när Yngre personer smäller en gammal "rolig" bil som står på föräldrarna. Finns fall då dom har gått runt till grannar tex och frågat vem som kör bilen mest osv.

2. Brukar stå i försäkringspapperna att Den som kör bilen mest ska stå som ägare för att försäkringen ska gälla.

3. Känns bra på natten att ha gjort rätt för sig.

PS. Jag studerar för tillfället så det är att jobba extra för att få råd med bilen isåfall. Ds.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Allmänt banåkaforum
Bilförsäkring (splittad tråd)
1, 2, 3   >>
7194 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande