Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
790 besök totalt |
Lotus 88B/2 (Very hysch, hysch...)
Det var en tanke att fortsätta på inlägget "I belive I can fly (bild F1)" men med tanke på ev. OT. så skramlar jag på med ett ganska intressant inlägg beträffande Lotus... Undrar varför det finns så lite information om Lotus 88B/2 ??? Bara för att den vart av med dess existensberättigande innan den ens lanserades på Long Beach -81 betyder det väl inte att det inte finns historia eller bilder på den, eller....?? Det som det var ett så enormt stormande omkring var just Chapmans/Lotus kontroversiella skapande av aerodynamik och design av det dåtida väldigt sofistikerade "dubbelchassiet" !?! Det "sekunära" chassiet eller monocoquen hade fästpunkter för växellåda, motor och hjulupphängning vilket gav föraren relativ komfort. Det "primära" chassiet, som bar upp karossen, inkl. sidostyckena, är fritt upphängd ovanför däcken så att den mycket stelare fjädringen kunde användas för att klara av den avsevärda downforce som genererades av den mycket aerodynamiska karossen. Detta utan att föraren eller de vitalare och känsligare delarna av motor och dåtida elektronik vibrerade sönder.. Colin lär ha yttrat följande uttalande under de mest heta grälen mellan FIA/tävlingsledningar/funktionärer/rivaliserande team: Under de fyra gångna veckorna har vi försökt få den nya 88:an att tävla i ett GP men till ingen nytta !! Två gånger godkändes den av granskarna och två gånger underkändes den av funktionärer EFTER påtryckningar. Inte någon gång under denna påfrestande tid har granskare eller funktionärer kommit med ett enda giltigt skäl till uteslutande som överensstämmer med reglerna som är uppsatta. Under årens lopp har vi bevittnat förändringar inom GP-racing och olyckligtvis fått se det som var en rättvis kamp mellan förare, degenerera till maktkamp och politik mellan manipulatörer och profithungriga män som alla vill ha ut mer av sporten än vad de tillför. Ingen har influerat design och nytänkande av racingbilar på det sätt som vi gjort, genom inovationer som redan börjar synas på vanliga bilar. Ändå försätts vi under outhärdlig press av våra rivaliserande medtävlare som är rädda för att vi, än en gång, skall skapa en trend som de alla kanske måste följa... När det här är över skall jag noga överväga om GP-racing fortfarande är vad det ger sig ut för att vara: Höjdpunkten av sport i kombination med tekniska framsteg !?! Tanken var att ha ett stelt chassie, som helt eller delvis skulle sakna rörelser i upphängningen, men ändå behålla konstant aerodynamisk karaktäristik. I ett separat chassie skulle föraren och bilens känsliga detaljer vara ioslerade från de stötar som ett "icke-dämpat", primärt, chassie skulle orsaka. Det var genialt !!!! olyckligtvis såg inte de andra stallen saken lika positivt. Även om det inte fanns någon specifik regel som gjorde bilen illegal så ville inte de rivaliserande stallen veta av 88:an. När Colin hade introducerat "markeffekten" några år tidigare var de tvugna att plöja ner miljoner på tester i vindtunlar. De ville inte gå igenom det igen... Vid den första tävlingen i Long Beach (US Grand Prix) godkändes som tidigare sagt bilen av granskningen men de andra stallen motsatte sig det !! Lotus dåvarande piloter Elio de Angelis försökte kvalificera sig i 88:an men fick svart flagg och Nigel Mansell som kvalade in (i föregående års bil Lotus 81) som sjua... 88:an kördes ut från banan och Colin var förkrossad.... Han lade ner mycket pengar på advokater som försökte bevisa att bilen var i den menigen laglig (även då den var det) men de andra lät helt enkelt inte bilen köra... ![]() ![]() ![]() Hmmm, tycker jag känner igen fenomenet FIA som ett toppstyrt organ redan då ??? Å ena sidan är min personliga inställning om utvecklingen inom F1 så att den skall ha fritt tillträde s.a.s. medan den andra sidan bör vara som det står i reglementet: "Bilen skall framföras av förare utan inverkan av hjälpmedel". Ämnet blir lätt kluvet !?! Nu sätter jag mig ner och väntar in Mäkinen... Han är en av de som brukar tillföra en del intressanta inlägg omkring sporten !!! ![]() _________________ //Hazze owenius S.C.S |
||
Joodå, nog vet jag hur den ser ut alltid !!
![]() 88B/2:an är faktiskt väldigt vacker från att komma från den eran om man då skall kringgå Renaults skapelse RE/RS30 !!! EDIT: Det är faktiskt märkbart dålig reseach vad gäller information om den. Man kan söka via www.classicteamlotus.co.uk om man vill förkovra sig lite till kan jag tro !?! _________________ //Hazze owenius S.C.S |
||
Re: Lotus 88B/2 (Very hysch, hysch...)
![]() Jag såg att Bernie uttalat sig om att man kanske ska omförhandla Concorde-avtalet i förtid. Vem vet, rätt som det är så dyker GPWC upp och tar en hel del intresse från F1. Tyvärr tror jag det blir en kortvarig historia om det går så långt att det blir av alls. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
Re: Lotus 88B/2 (Very hysch, hysch...)
Tjaaa, om det nu blir som det är sagt ja... Starka krafter är ju ändå emot förslaget !! Jag har svårt att tro att det går att omförhandla hur som helst, eller ??? Alltför många kan hoppa av och RD är ju väldigt emot det mesta av vad BE och MM har satt som restriktioner.. Även om det kanske är av många personliga åsikter speciellt mellan RD och MM. Det luktar ändå som det gjorde när CC hade övervägningar om att m.e.m. hoppa av racebilsutvecklandet, jag menar, karln lade ju näsan i vädret bara knappt ett år efter... Dåligt klimat eller ??? På tal om Concordeavtalet. Här är kanske något för den oinvigde... Bernie Ecclestone antyder ju att hans familjefond skulle kunna återvinna kontrollen över F1 genom att erbjuda bankerna, som äger cirkusen, 1 miljar brittiska pund !!!! Cirkusen skulle då kunna börsintroduceras och därmed man därav ge stallen en chans att köpa in sig i delar av sporten som de hjälpt till att bygga upp. Men affären genomförs enbart om stallen åtar sig att stanna i Formel 1 fram till 2015. Ecclestone sade till Sunday Times: "Jag tror att familjefonden skulle köpa tillbaks Formel 1 om samtliga stall förlänger sina kontrakt till 2015." F1 ligger just nu i riskzonen för att förlora några av de ledande teamen. De stora bilfabrikanterna är inte nöjda med hur avkastningen från sporten delas upp. Därför har man byggt upp ett nytt företag, GPWC, som just nu ser över möjligheten att lansera en rivaliserande serie efter det att Concordeavtalet går ut. Luca di Montezemelo (styrelseordförande hos Ferrari) som är tungt involverade i utbrytarserien: "Bilfabrikanterna är inte beredda att finansiera bankerna, de föredrar att behålla pengarna själva istället. Och om vi inte är med i F1 2008 så är de 100 procenten som bankerna äger inte värda någonting." Ägandeskapet av SLEC, företaget som äger Formel 1, är delat mellan tre banker och Ecclestones Bambinofond som äger 25%. Brian Powers, som är direktör för Bambinofonden sade: "Vi har gjort klart att om, som en långsiktig lösning, det krävs extra ekonomiska medel antingen i SLEC eller för att köpa ut bankerna, så är fonden villig att gå in. Men för att kunna göra det vill vi ha en förlängning på Concordeavtalet. Vilken jävla cirkus !?! _________________ //Hazze owenius S.C.S |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
790 besök totalt |