Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1666 besök totalt |
Carl Arwidsson
Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt. ![]() Inlägg: 794 Trådstartare
Banåka med stel 50/50drivning.
Hur skulle det fungera att köra med stel 50/50 delning fram/bak på bana. Bilen det gäller är en calibra turbo. Har inte subborna 50/50 delning, Hur funkar dessa i tvära kurvor och vid bromsning i kurva? _________________ Carl Arwidsson Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering ![]() |
||||||||
Re: Banåka med stel 50/50drivning.
Subaru har 50/50 men inte stel, utan vanlig diff med viskodiffbroms... ![]() _________________ Pontus Fyhr |
||||||||
Carl Arwidsson
Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt. ![]() Inlägg: 794 Trådstartare
okejsan, tackar för infon. ![]() ![]() _________________ Carl Arwidsson Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering ![]() |
||||||||
okej kanske var lite kort å trist... säger såhär då, subaru är kända för att vara lite smått understyrda i tighta kurvor, har varit med om det rätt mkt själv när jag körde min impreza på sturup ![]() att köra med helt stel 50/50 delning har jag fått för mig inte skulle fungera så bra eftersom fram och bakhjulen normalt inte vill ta samma spår genom kurvan, detta disskuterades lite i den här tråden: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php hoppas det var lite mer hjälpsamt ![]() _________________ Pontus Fyhr |
||||||||
Carl Arwidsson
Nej då du var inte kort. Så lätt att det blir små missförstånd på internet bara ![]() Har läst igenom tråden nu, kanske inte är så lämpligt med 50/50 då. det är igentligen en polare som undrar, han håller på och funderar på olika lösningar för fördelningslådan på calibran, originalet är tyvärr inte det stabilaste som byggts. Så det hjälper alltså inte med att köra odiffat på axlarna, fram och bak alltså? _________________ Carl Arwidsson Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering ![]() |
||||||||
jag har haft frågan uppe förut här
_________________ Tord Ringenha11 |
||||||||
Jag har en Alfa 33 Sportwagon utan mellandiff. När det är halt eller på grusväg går det att köra som en vilde. Men på torr väg går det bäst om man har ganska mycket fart. Kör man som vanligt så understyr det rejält eller det känns som om bakhjulen bara vill trycka på rakt fram i ingången på kurvorna. Men ändrar man körstil och börjar gasa tidigare i böjarna så går det betydligt bättre. Fördelen är att man känner att man har grepp hela tiden igenom hela kurvan om man kör på detta vis. En normal framhjulsdriven 33:a vill släppa med innerhjulet i kurvorna under acceleration och då drar bilen utåt och det är omöjligt att hålla samma fart som med fyrhjulsdriften.
_________________ Michael Gunnarson |
||||||||
Carl Arwidsson
Finns funderingar på det också.
Tackar.
Det var som jag misstänkte då, funkar vid maximum attack men annars inte. Tackar. _________________ Carl Arwidsson Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering ![]() |
||||||||
Bygga om torpeden och kardantunnel så att växellåda för plats. Ny kardanaxel eller så måste befintlig kortas(förutsatt att den passa växellådan man väljer att använda). Utrymmet där styrservot(kuggstången på torpeden) sitter tas upp av motor så man måste hitta på något nytt där. Eftersom torped, kardantunnel byggs om så får inte värmelementet plats där det sitter idag så man måste hitta en ny lösning på ventialationen. Mm... Så lite mer än så är det, annars hade det vimlat av RWD Calibror. PeterG la ju ner mycket tid på att kapa ur sin bil och planera för hur det skulle gå till men la av med det, hans nuvarande plan innefattar modifierad 4*4. Andra planer för att lösa 4*4 problemet har varit att byta hela systemet mot ett från Evo6. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||||
hej hej
audi körde alltid med stumma linor förr tiden både i skogen och på bana så det kan inte vara helt kass dom vinner ju faktisk allt dom ställer upp i. mvh dennis _________________ Dennis Hansson Lärare fordonsprogrammet Ängelholm Förare/mek Guldgossarna Racing |
||||||||
Enklaste sättet att bygga om till bakhjulsdrift måste vara att steloperera mittdiffen, och demontera dravaxlarna fram
![]() Men finns det ingen diffspärr som skulle gå att aplicera på mittdiffen, då kanmna ju köra med öppen diff på gata och låst när man kör maxattack, samt på grus och is. |
||||||||
sitter inte det org ;)
sitter orginal i min vinterbil audi 80 quattro -85 är väll dock lite knepigt att trycka i dom grejerna i en Opel? ![]() mvh dennis _________________ Dennis Hansson Lärare fordonsprogrammet Ängelholm Förare/mek Guldgossarna Racing |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1666 besök totalt |