Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Banåka med stel 50/50drivning.
1666 besök totalt
Carl Arwidsson
Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 794


Trådstartare
Banåka med stel 50/50drivning.

Hur skulle det fungera att köra med stel 50/50 delning fram/bak på bana. Bilen det gäller är en calibra turbo. Har inte subborna 50/50 delning, Hur funkar dessa i tvära kurvor och vid bromsning i kurva?

_________________
Carl Arwidsson
Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5295



Re: Banåka med stel 50/50drivning.

Calle gsi skrev:
Hur skulle det fungera att köra med stel 50/50 delning fram/bak på bana. Bilen det gäller är en calibra turbo. Har inte subborna 50/50 delning, Hur funkar dessa i tvära kurvor och vid bromsning i kurva?


Subaru har 50/50 men inte stel, utan vanlig diff med viskodiffbroms...

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Carl Arwidsson
Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 794


Trådstartare
Re: Banåka med stel 50/50drivning.

Pontus Fyhr skrev:
Calle gsi skrev:
Hur skulle det fungera att köra med stel 50/50 delning fram/bak på bana. Bilen det gäller är en calibra turbo. Har inte subborna 50/50 delning, Hur funkar dessa i tvära kurvor och vid bromsning i kurva?


Subaru har 50/50 men inte stel, utan vanlig diff med viskodiffbroms...


okejsan, tackar för infon.

_________________
Carl Arwidsson
Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5295



Re: Banåka med stel 50/50drivning.

Calle gsi skrev:
Pontus Fyhr skrev:
Calle gsi skrev:
Hur skulle det fungera att köra med stel 50/50 delning fram/bak på bana. Bilen det gäller är en calibra turbo. Har inte subborna 50/50 delning, Hur funkar dessa i tvära kurvor och vid bromsning i kurva?


Subaru har 50/50 men inte stel, utan vanlig diff med viskodiffbroms...


okejsan, tackar för infon.


okej kanske var lite kort å trist...

säger såhär då, subaru är kända för att vara lite smått understyrda i tighta kurvor, har varit med om det rätt mkt själv när jag körde min impreza på sturup det går dock att motverka med lite hjulvinklar och rätt körteknik

att köra med helt stel 50/50 delning har jag fått för mig inte skulle fungera så bra eftersom fram och bakhjulen normalt inte vill ta samma spår genom kurvan, detta disskuterades lite i den här tråden: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=14412

hoppas det var lite mer hjälpsamt

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Carl Arwidsson
Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 794


Trådstartare
Re: Banåka med stel 50/50drivning.

Pontus Fyhr skrev:
Calle gsi skrev:
Pontus Fyhr skrev:
Calle gsi skrev:
Hur skulle det fungera att köra med stel 50/50 delning fram/bak på bana. Bilen det gäller är en calibra turbo. Har inte subborna 50/50 delning, Hur funkar dessa i tvära kurvor och vid bromsning i kurva?


Subaru har 50/50 men inte stel, utan vanlig diff med viskodiffbroms...


okejsan, tackar för infon.


okej kanske var lite kort å trist...

säger såhär då, subaru är kända för att vara lite smått understyrda i tighta kurvor, har varit med om det rätt mkt själv när jag körde min impreza på sturup det går dock att motverka med lite hjulvinklar och rätt körteknik

att köra med helt stel 50/50 delning har jag fått för mig inte skulle fungera så bra eftersom fram och bakhjulen normalt inte vill ta samma spår genom kurvan, detta disskuterades lite i den här tråden: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=14412

hoppas det var lite mer hjälpsamt


Nej då du var inte kort. Så lätt att det blir små missförstånd på internet bara

Har läst igenom tråden nu, kanske inte är så lämpligt med 50/50 då. det är igentligen en polare som undrar, han håller på och funderar på olika lösningar för fördelningslådan på calibran, originalet är tyvärr inte det stabilaste som byggts.

Så det hjälper alltså inte med att köra odiffat på axlarna, fram och bak alltså?

_________________
Carl Arwidsson
Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10599



Går det att konvertera till bakhjulsdrift?

_________________
Anders Hansson
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 14070



jag har haft frågan uppe förut här

_________________
Tord Ringenha11
Citera
alfaboxer
Huddinge
Här sen Sep 2004
Inlägg: 47



Jag har en Alfa 33 Sportwagon utan mellandiff. När det är halt eller på grusväg går det att köra som en vilde. Men på torr väg går det bäst om man har ganska mycket fart. Kör man som vanligt så understyr det rejält eller det känns som om bakhjulen bara vill trycka på rakt fram i ingången på kurvorna. Men ändrar man körstil och börjar gasa tidigare i böjarna så går det betydligt bättre. Fördelen är att man känner att man har grepp hela tiden igenom hela kurvan om man kör på detta vis. En normal framhjulsdriven 33:a vill släppa med innerhjulet i kurvorna under acceleration och då drar bilen utåt och det är omöjligt att hålla samma fart som med fyrhjulsdriften.

_________________
Michael Gunnarson
Citera
Carl Arwidsson
Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 794


Trådstartare
sweanders skrev:
Går det att konvertera till bakhjulsdrift?


Finns funderingar på det också.

Tord skrev:
jag har haft frågan uppe förut här


Tackar.

alfaboxer skrev:
Jag har en Alfa 33 Sportwagon utan mellandiff. När det är halt eller på grusväg går det att köra som en vilde. Men på torr väg går det bäst om man har ganska mycket fart. Kör man som vanligt så understyr det rejält eller det känns som om bakhjulen bara vill trycka på rakt fram i ingången på kurvorna. Men ändrar man körstil och börjar gasa tidigare i böjarna så går det betydligt bättre. Fördelen är att man känner att man har grepp hela tiden igenom hela kurvan om man kör på detta vis. En normal framhjulsdriven 33:a vill släppa med innerhjulet i kurvorna under acceleration och då drar bilen utåt och det är omöjligt att hålla samma fart som med fyrhjulsdriften.


Det var som jag misstänkte då, funkar vid maximum attack men annars inte.

Tackar.

_________________
Carl Arwidsson
Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 14070



sweanders skrev:
Går det att konvertera till bakhjulsdrift?


japp, det är möjligt, bara att vrida motorn...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 12240



Tord skrev:
sweanders skrev:
Går det att konvertera till bakhjulsdrift?


japp, det är möjligt, bara att vrida motorn...


Bygga om torpeden och kardantunnel så att växellåda för plats. Ny kardanaxel eller så måste befintlig kortas(förutsatt att den passa växellådan man väljer att använda). Utrymmet där styrservot(kuggstången på torpeden) sitter tas upp av motor så man måste hitta på något nytt där. Eftersom torped, kardantunnel byggs om så får inte värmelementet plats där det sitter idag så man måste hitta en ny lösning på ventialationen. Mm... Så lite mer än så är det, annars hade det vimlat av RWD Calibror. PeterG la ju ner mycket tid på att kapa ur sin bil och planera för hur det skulle gå till men la av med det, hans nuvarande plan innefattar modifierad 4*4. Andra planer för att lösa 4*4 problemet har varit att byta hela systemet mot ett från Evo6.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
s2dennis
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 433



hej hej

audi körde alltid med stumma linor förr tiden både i skogen och på bana så det kan inte vara helt kass dom vinner ju faktisk allt dom ställer upp i.
mvh dennis

_________________
Dennis Hansson
Lärare fordonsprogrammet Ängelholm
Förare/mek Guldgossarna Racing
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Enklaste sättet att bygga om till bakhjulsdrift måste vara att steloperera mittdiffen, och demontera dravaxlarna fram


Men finns det ingen diffspärr som skulle gå att aplicera på mittdiffen, då kanmna ju köra med öppen diff på gata och låst när man kör maxattack, samt på grus och is.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
s2dennis
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 433



sitter inte det org ;)

sitter orginal i min vinterbil audi 80 quattro -85 är väll dock lite knepigt att trycka i dom grejerna i en Opel?
mvh dennis

_________________
Dennis Hansson
Lärare fordonsprogrammet Ängelholm
Förare/mek Guldgossarna Racing
Citera
Allmänt banåkaforum
Banåka med stel 50/50drivning.
1666 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande