| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
plastbussningar, vilken sida ska sitta fast?
|
2 besök senaste veckan (1443 totalt) |
|
Ska göra plastbussningar till baksvingarna på gammal BMW. Original sitter ju allt fast och svingen rör sig pga att gummit böjer sig. Med plast, ska hylsan spännas hårt och svingen snurra runt bussningen eller ska bussningen snurra runt hylsan eller hylsan runt bulten?
_________________ Peter Almgren |
||||
|
Re: plastbussningar, vilken sida ska sitta fast?
Plast är ett j_a mög i just detta sammanhang. Frågan är svaret så att säga. _________________ Christian Merheim
- There are places were only a racecar can take you - |
||||
|
På min Miata gjorde jag bussningarna så att de ledar mellan hylsan och plasten.
Tror inte alls på att leda mellan plast och bärarm. om man ska leda mellan hylsa och bult så måste det vara bra passning på grejerna och dessutom kan man inte dra åt ordentligt då. Jag gjorde hylsorna av 22mm färdig rostfri stång och borrade och brotschade Delrin till 22 H7, blev kanonpassform Sedan får man ju göra en "krage" på hylsan så att plasten inte vandrar i sidled på hylsan eller lägga brickor/shims på hylsan. Brickvarianten blir enklare för då behöver man inte svarva alls i hylsan. Bara kapa rätt längd, plana, borra och grada
_________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Porsche 911 Turbo -02 |
||||
Nu har du ju dubbla a-armar viket gör valet av hårda delrinbussningar något mindre dåligt. Men på en Semitrailing arm som i Bmwn (?är det väl?) har man stora problem med att få bussningarna co-axiala och då kommer man lätt knäcka plastbussningar. Samma sak gäller t.ex. på panarder, 4-link etc. På dubbla A-armar och mcPherson kan man oftast få till det bättre. _________________ Christian Merheim
||||
|
Jag har plastbussningar på en annan 02a och varit mycket nöjd, men har glömt hur det såg ut på den. Tyvärr räcker inte platsen på gården till riktigt så bilen står djupt i myllan hos min Mor och lider så jag kan inte undersöka.
Mellan buss och hylsa alltså, okey. _________________ Peter Almgren |
||||
Vad är det som gör Delrinbussningar till ett så dåligt val
Hur skulle man gjort istället? Uniballs? (22st a'300-400kr? plus ombyggnad av länkarmar..) Jag tog för givet att han hade tänkt på ev brytningar och svarade bara på frågan
_________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Porsche 911 Turbo -02 |
||||
Så länge alla axlar är helt coaxiala så blir det inga brytningar i bussningarna. Men många bilar baserar hjulinställning på att man förskjuter bussningar och då är det med en gång inte co-axialt längre. Just i fallet dubbla a-armar har man bästa förutsättningarna för delrinbussningar och det borde gå att få det att fungera bra. Brytningar i bussningarna har minst tre nackdelar: - brytningen ger spänningar i infästningarna som kan få infästningarna att spricka eller bli deformerade - Brytningar i bussningen akn deformera denna permanent så att den börjar glappa i vissa lägen - brytningen gör att bussningarna kärvar i vissa lägen och du får olinjära fjädringsegenskaper _________________ Christian Merheim
||||
|
Har kanske ingen betydelse men jag vill förklara ändå.
När jag gör något med bilen är det alltid något billigt som förhoppningsvis är bra. Anledningen är som vanligt dåligt med pengar. Jag har kört en del på bana mest på Knutan och anser mig själv som högst medioker förare med ca 1.15 tider.
Nåväl jag är tacksam för svaren och bussningarna är klara, nu ska bara husvagnen bli klar så garaget blir ledigt. _________________ Peter Almgren |
||||
ok, så du menade mer generellt alltså
Jag är medveten om att det blir blir problem när det är brytningar och eftersom det är i samma plan där bak och med spindelled fram på Miatan så undrade jag vad problemet var. Du skrev ju att det är en något mindre dålig konstruktion när det är dubbla a-armar.. Undrade bara om jag förbisett något som gör att det inte kommer att funka på min bil
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2 besök senaste veckan (1443 totalt) |