| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Vikt 18-19" r-däck
|
<< 1, 2 4386 besök totalt |
har funnits cykeldäck med kevlarstomme en längre tid, men oftast kostar de ca 2-3 ggr mer än "skitdäcken". Det är iof försvarbart då det handlar totalt om kanske 1000:- för båda och man brukar kunna köra upp till två säsonger på dem. KevlarR-däck hade ju varit smutt, men frågan är vad de hade kostat?
|
||||
Jag bara rabblar upp vad man lärt sig här på rejsa av bättre vetande: Funktion före Form = minsta möjliga fälg över "lagom" stora bromsarna
_________________ Anders Larsson Porsche 997 GT3 Club Sport
|
||||
|
citat:
Har iof diskuterats förr men kom man fram till något konkret? Att stötdämparna optimering till den ofjädarde vikten är viktigare än att jaga hysteriskt lätt ofjädrad vikt. Sen det här med 15, 16, 17 mm tums fäljar är en annan fråga igentligen och dessutom inte fjäldiameren utan den diameter som ligger mot marken. Med större rullnings diameter så får man större anliggningsyta mot backen. Men i de flästa fall så går man upp i fäljdiameter och ner i däcksprofil så vart vinsten noll. Hmm nej, man har en vinst på styvare däckssidor och det medför nackedelan att däcket blir camberkänsligare. Inte lätt det här
_________________ Johan Sjölinder |
||||
![]() |
Däck för banåka
Vikt 18-19" r-däck
|
<< 1, 2 4386 besök totalt |

