Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Källa till eftertanke. Läs detta
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
2 besök senaste veckan (21278 totalt)
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



Daniel Ekström skrev:
Daniel L skrev:
Acke skrev:
alfaboxer skrev:
Huu man får rysningar när man ser filmen. Jag har själv åkt av i den där kurvan, och det var jäkligt obehagligt kan jag skriva under på. Jag åkte däremot av lite längre fram under bron och fick en retursladd så jag åkte av på andra sidan.
Men på tredje varvet släppte det helt plötsligt utan förvararing i närmre 200 km/h och därefter minns jag bara att det snurrade och smattrade om allt grus som sprutade upp mot bilen, tills det bara plötsligt tog stopp och man satt där som ett stort frågetecken. Jag hade väldig tur och slog inte emot något så jag klarade mig med en punktering och en sprucken fälg.

har gjort närmast en exakt avåkning på samma ställe fast i 160 och jag klarade att hålla mig på asfalten med ca: 15 cm tillgodo å bruna kalsonger...
den kurvan e läskig.. >

Läskig film. Jag åkte också av i samma kurva förra sommaren när baken släppte "oförklarligt" och jag dundrade in i räcket till vänster. Som tur var hade jag bur i den bilen.

Var det regn då med?


i mitt fall var det torrt, men jag tror att jag fegade å lyfte på gasen... jag har inget minne av det, men då bilen var framhjulsdriven så förmodar jag att det var det som orsakade det hela..

_________________
MackeMaehlum
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444



Det där var inte kul att se....

Jag skulle dock inte köra på det underlaget...spelar ingen roll hur erfaren man är, händer det nåt och man inte har tillräcklig säkerhet i bilen är man ju ändå körd.....så det där tjatet om erfarenheten tycker jag man kan lägga åt sidan....

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42376

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Bistec skrev:
Det där var inte kul att se....

Jag skulle dock inte köra på det underlaget...spelar ingen roll hur erfaren man är, händer det nåt och man inte har tillräcklig säkerhet i bilen är man ju ändå körd.....så det där tjatet om erfarenheten tycker jag man kan lägga åt sidan....


Erfarenhet borde göra att man tar det lugnt på rakan kanske? Men som Daniel skriver, det är lätt att få hjärnsläpp...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42376

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Daniel Nihlén skrev:
...
göra något konstruktivt av detta och för att i kombination och uppmuntrande av gott omdöme kan en lösning vara att:

Arrangerande klubbar inför hastighetsbegränsning på rakorna vid regnkörning på gatbilsträffar. Exempel: Det regnar och är +4 som vanligt när PCS har banmöte på Mantorp i början av april. Rakan är oändlig och toppfarten mellan 200-250 för bilarna som är med. Rakan är egentligen skittrist och lång. Vi är där för att svänga. Varför inte begränsa hastigheten till 180 om det är lite regn. 150 om det regnar lite mer. Visst rakan blir ännu tristare, men mycket säkrare inbromsning mot Mjölby om alla håller likvärdig och lägre fart.


Varför inte säga att om det regnar ordentligt ska folk köra som om det var motorväg. Dvs titta på hastigehstmätaren och tänka efter hur fort de skulle kört på motorväg i det vädret....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444



Magnus Thomé skrev:
Bistec skrev:
Det där var inte kul att se....

Jag skulle dock inte köra på det underlaget...spelar ingen roll hur erfaren man är, händer det nåt och man inte har tillräcklig säkerhet i bilen är man ju ändå körd.....så det där tjatet om erfarenheten tycker jag man kan lägga åt sidan....


Erfarenhet borde göra att man tar det lugnt på rakan kanske?



Precis.... thumbs up

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
alfaboxer
Huddinge
Här sen Sep 2004
Inlägg: 47



Det där med hjärnsläpp är nog väldigt lätt att råka ut för. Någon nämde reptilhjärnan och att den kan ställa till med mycket förtret vet nog många.
Jag minns att man psykade varandra om just den där kurvan när jag tävlade på 70 och 80 talet.
Man frågade varandra om man höll fullt under bron, och då nickade dom flesta precis som om det var den naturligaste saken i världen.
Det är nog många som har kört över sina gränser i den kurvan och givetvis även på många andra ställen.
Problemet är att just den aktuella kurvan är inte så förlåtande. Får man hjärn och/eller hjulsläpp i den kurvan, då är det bara att hoppas på det bästa.

_________________
Michael Gunnarson
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003
Inlägg: 954



Urk! Eftertanke var ordet.

Mesta behållningen tycker jag är att man ser hur helkört läget är direkt. Man intalar sig gärna att man kan rädda situationer, men denna är ju omedelbart gonatt.

Det är ingen som pratat om hur underlaget ser ut just på det stället. Från körning med farsans Seven på "gamla" asfalten minns jag att det var problem med att fokusera blicken för det är så ojämnt underlag (liiite hård fjädring var det då) innan Kvarnböjen och det är fortfarande lite ojämnt upp-och-ner underlag på asfalten.

Det behövs inte mer än att det är några mm vatten, att man tar ett spår som är en däckbredds avvikelse från förra varvet - eller att den där Maybachmercan som låg före och likt Moses delade havet har gått i depå... Då spelar det mindre roll om man har sina flång nya R-däck på med 4mm mönster för resultatet är att man är lika torsk.

Instämmer stort också med tidigare kommentar att man är på banan för att svänga, inte för toppfarts-test.

Själv har jag vattenplanat på bana endast en gång. Det var på Ringen i Klostertal. Alla parkerade när det började regna men jag körde på, tyckte det var bra att träna. Det tyckte jag inte efteråt, även om jag stannade på banan.

Så omdömet skall man iaf inte lita på, regler är bra. thumbs up

/Kristoffer

_________________
Kristoffer Rydquist
banbils-lös
http://hem.passagen.se/rydquist(död i serverkrash)
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Kan det tänkas att man kan få använda sig av den här filmsnutten i utbildningssyfte?

Den visar egentligen 3 viktiga saker.

1) Regn är halt, överskatta aldrig det. Samma sak kan hända på torr bana om någon spillt olja, man vet aldrig men när man vet så anpassa körningen efter förhållandena.

2) om man smäller så kan det smälla rejält, tänk på det när du kör en bil utan full säkerhetsutrustning och anpassa körningen efter det.

3) In a spin, both feet in!
Egentligen det enda stor misstaget som föraren gjorde? Hade han inte försökt hämtat hem bilen efter PNR (point-of-no-return), utan istället låst upp alla hjulen en bra bit innan PNR så hade han fortsatt sidlänges rakt ut på rakan. (Nu kan ABS ställa till det men i 90% av alla fall hjälper det dock avsevärt, framförallt när man går sidlänges och det är så vått). Detta är en kunskaps, utbildnings och övningsfråga som underskattas av de flesta.

Jag kan själv säga att jag gått av på liknande sätt flera gånger men alltid klarat mig undan skador på bilen genom in-a-spin....I ett rejs så kan man försöka häva sladden tidigare men på en banträff och framförallt på en tight bana gäller det att låsa upp så fort det börja barka åt helvete.
Generellt sätt kan man säga att man kan aldrig gå av på insidan av en kurva om man handlar rätt och i tid.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444



porschedriver skrev:
Kan det tänkas att man kan få använda sig av den här filmsnutten i utbildningssyfte?

Den visar egentligen 3 viktiga saker.

1) Regn är halt, överskatta aldrig det. Samma sak kan hända på torr bana om någon spillt olja, man vet aldrig men när man vet så anpassa körningen efter förhållandena.

2) om man smäller så kan det smälla rejält, tänk på det när du kör en bil utan full säkerhetsutrustning och anpassa körningen efter det.

3) In a spin, both feet in!
Egentligen det enda stor misstaget som föraren gjorde? Hade han inte försökt hämtat hem bilen efter PNR (point-of-no-return), utan istället låst upp alla hjulen en bra bit innan PNR så hade han fortsatt sidlänges rakt ut på rakan. (Nu kan ABS ställa till det men i 90% av alla fall hjälper det dock avsevärt, framförallt när man går sidlänges och det är så vått). Detta är en kunskaps, utbildnings och övningsfråga som underskattas av de flesta.

Jag kan själv säga att jag gått av på liknande sätt flera gånger men alltid klarat mig undan skador på bilen genom in-a-spin....I ett rejs så kan man försöka häva sladden tidigare men på en banträff och framförallt på en tight bana gäller det att låsa upp så fort det börja barka åt helvete.
Generellt sätt kan man säga att man kan aldrig gå av på insidan av en kurva om man handlar rätt och i tid.



Hur man ska agera när det börjar gå åt helsike är en sak som jag verkligen skulle vilja lära mig mer om !!
Brukar man ta upp sådan grejer på diverse förarutbildningar etc eller ?? Kom gärna med lite exepmel på bra förarkurser, verkar inte som om BMWSC ska ha någon i år tyvärr....

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

porschedriver skrev:

In a spin, both feet in!

thumbs up
Dessutom är det vad bilen/bilarna bakom dig förväntar sig att du ska göra. En bil som okontrollerat kasar fram-o-tillbaka över banan kan lätt ta med sig fler ut i terrängen. Med bägge fötterna i durken blir ens bana lättare att förutspå.

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Kristian Larsson skrev:
porschedriver skrev:

In a spin, both feet in!

thumbs up
Dessutom är det vad bilen/bilarna bakom dig förväntar sig att du ska göra. En bil som okontrollerat kasar fram-o-tillbaka över banan kan lätt ta med sig fler ut i terrängen. Med bägge fötterna i durken blir ens bana lättare att förutspå.


För att undvika missförstånd så är det alltså koppling och broms som trycks i botten?

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5883



Daniel Ekström skrev:
Kristian Larsson skrev:
porschedriver skrev:

In a spin, both feet in!

thumbs up
Dessutom är det vad bilen/bilarna bakom dig förväntar sig att du ska göra. En bil som okontrollerat kasar fram-o-tillbaka över banan kan lätt ta med sig fler ut i terrängen. Med bägge fötterna i durken blir ens bana lättare att förutspå.


För att undvika missförstånd så är det alltså koppling och broms som trycks i botten?


Ja

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Daniel Ekström skrev:
Kristian Larsson skrev:
porschedriver skrev:

In a spin, both feet in!

thumbs up
Dessutom är det vad bilen/bilarna bakom dig förväntar sig att du ska göra. En bil som okontrollerat kasar fram-o-tillbaka över banan kan lätt ta med sig fler ut i terrängen. Med bägge fötterna i durken blir ens bana lättare att förutspå.


För att undvika missförstånd så är det alltså koppling och broms som trycks i botten?


Ja, hela vägen tills dess man står stilla och därefter räknar man långsamt till 10.

Dels för att man inte skall börja köra iväg och att man i villervallan inte uppmärksammat någon bil som kommer och skall passera framför eller bakom. Samt för att man ibland tycker att det går så långsamt precis innan man stannar helt. Och så tror man man skall reda ut det hela men det slutar med att bilen plötsligt åker ut framför någon annan bil.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Avregistrerad (739)

Här sen Jan 2005
Inlägg: 340



Läskigt! Man får kalla kårar när man tänker på krocksäkerheten i en Sierra Har länge vägt om man skall skaffa båge i bilen, det är klipp som detta som får en att på allvar sätta säkerheten framför baksäte osv. Läste i tidningen "retro" om en Saab kille som blev förlamad från midjan ned i början av nittiotalet vid en banträff på en svensk bana (tror det var Mantorp).

_________________
Avregistrerad användare
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

citat:
3) In a spin, both feet in!
Egentligen det enda stor misstaget som föraren gjorde? Hade han inte försökt hämtat hem bilen efter PNR (point-of-no-return), utan istället låst upp alla hjulen en bra bit innan PNR så hade han fortsatt sidlänges rakt ut på rakan. (Nu kan ABS ställa till det men i 90% av alla fall hjälper det dock avsevärt, framförallt när man går sidlänges och det är så vått). Detta är en kunskaps, utbildnings och övningsfråga som underskattas av de flesta.


Hmm går inte det av atomatik att försöka rädd situtinen genom att försöka hämta hem bilen?
Med andra ord när vet man att det inte finns någon återvändo och när det finns det?
Jag förstår inte riktigt när han borde gått på med bjäxorna i durken, en tid i filmen vore kanske bra.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



fuling skrev:
citat:
3) In a spin, both feet in!
Egentligen det enda stor misstaget som föraren gjorde? Hade han inte försökt hämtat hem bilen efter PNR (point-of-no-return), utan istället låst upp alla hjulen en bra bit innan PNR så hade han fortsatt sidlänges rakt ut på rakan. (Nu kan ABS ställa till det men i 90% av alla fall hjälper det dock avsevärt, framförallt när man går sidlänges och det är så vått). Detta är en kunskaps, utbildnings och övningsfråga som underskattas av de flesta.


Hmm går inte det av atomatik att försöka rädd situtinen genom att försöka hämta hem bilen?
Med andra ord när vet man att det inte finns någon återvändo och när det finns det?
Jag förstår inte riktigt när han borde gått på med bjäxorna i durken, en tid i filmen vore kanske bra.


Övning, övning, övning. Välj valfri parkering, gärna blöt och pressa bilen, lär dig när du kan hämta hem sladden och när du inte kan det.

I princip så kan man säga att så fort man inte hämtar in baken på en snabb, omedelbar korrigering så skall man låsa upp allt för fixar man inte att häva sladden med en gång så är det bättre att ta det osäkra före det säkra. Man kan nog säga att du skall låsa upp långt innan du tror du behöver göra det.....framförallt i regn.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Kjell Pettersson
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 30



Härligt att detta ser ut att leda någon vart.
Precis detta ska sekvensen användas till likväl som banträffar.
Väl i situationen är det ofta bara att åka med och hoppas att det landar mjukt.

Ju fler som förstår och behärskar liknande situationer så minskar förhoppningsvis personskador
på våra vägar.
Har svårt att tänka mig att föraren misstycker, då han personligen försett
mig med denna och gett tillstånd till att den lagts ut publikt.

_________________
Kjell Pettersson
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18029



porschedriver skrev:
3) In a spin, both feet in!
Jag insåg igår att den tekniken finns i ryggmärgen efter ett antal mil vårdslös körning på grusväg i min ungdom.
Igår provade jag bland annat en Impreza på sjöis och det dröjde inte länge innan talangen överglänstes av hastigheten varpå jag försökte bromsa mig kvar på banan. Enda resultatet var vibrerande bromsfot. Hur sjutton ska man klara livhanken med ABS...

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



porschedriver skrev:
fuling skrev:
citat:
3) In a spin, both feet in!
Egentligen det enda stor misstaget som föraren gjorde? Hade han inte försökt hämtat hem bilen efter PNR (point-of-no-return), utan istället låst upp alla hjulen en bra bit innan PNR så hade han fortsatt sidlänges rakt ut på rakan. (Nu kan ABS ställa till det men i 90% av alla fall hjälper det dock avsevärt, framförallt när man går sidlänges och det är så vått). Detta är en kunskaps, utbildnings och övningsfråga som underskattas av de flesta.


Hmm går inte det av atomatik att försöka rädd situtinen genom att försöka hämta hem bilen?
Med andra ord när vet man att det inte finns någon återvändo och när det finns det?
Jag förstår inte riktigt när han borde gått på med bjäxorna i durken, en tid i filmen vore kanske bra.


Övning, övning, övning



Många avkörningar ger bra övning ...

Edit: avkörningar av mig då, oftast missade inbromsningar. Ja jag är hel och bilen likaså. En räcerbana är oftast väldigt bra att köra av på förutom i detta exempel

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Lennart Mäkinen skrev:
porschedriver skrev:
3) In a spin, both feet in!
Jag insåg igår att den tekniken finns i ryggmärgen efter ett antal mil vårdslös körning på grusväg i min ungdom.
Igår provade jag bland annat en Impreza på sjöis och det dröjde inte länge innan talangen överglänstes av hastigheten varpå jag försökte bromsa mig kvar på banan. Enda resultatet var vibrerande bromsfot. Hur sjutton ska man klara livhanken med ABS...


ABS brukar lösa sig när man färdas med nosen sisådär 90 grader från färdriktningen. Då brukar den börja tro att man står still och så låser den upp. Sedan håller den låsningen ända till man släpper bromsen....om man har tur....

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

porschedriver:
Förstår jag dig rätt att båda broms ock koppling skall vara i botten ca fom ca 23-24s in i filmen???

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Allmänt banåkaforum
Källa till eftertanke. Läs detta
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
2 besök senaste veckan (21278 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande