Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bilförsäkring (splittad tråd)
<<   1, 2, 3   >>
7194 besök totalt
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Andrew Petrykowski skrev:

Sen så blir det juh knappast dyrare för dig, att min far äger min bil istället för mig...

Nja, i snitt blir det ju dyrare för alla som tillhör din fars försäkringsgrupp, eftersom du statistiskt sett krockar oftare än din far och därmed kommer att öka denna grupps försäkringar, trots att det inte är en individ i denna grupp som krockat.

Jag undrar om det inte slutar som i USA med individuella försäkringar och inte enbart knutna till bilen. Nu vet jag inte om det är tillåtet, men det första bolaget som börjar med det skulle säkert få många kunder, eftersom det skulle bli så mycket billigare för de grupper som inte krockar så ofta, då Andrews och andras fuskande inte skulle fungera längre, plus att man inte så lätt lånade ut bilen till någon som inte var van att köra den.

Själv har jag varit en jäkla kassako. > Har haft mckort i 22 år och bilkort i 20, men aldrig krockat eller kört av vägen med vare sig bil eller mc. Så två bilstereostölder och en stulen och uppeldad bil är allt jag kostat försäkringsbolagen genom alla år, trots tidvis svindyr MC-försäkring där den till slut kostade mer på ett halvår än vad MC:n var värd. (Detta gäller dock inte div. bilar som jag kört i grusgropar och rallyvägar med, men de har bara varit trafikförsäkrade, om ens det, eller enduro/cross-hojen som jag förstås vurpat åtskilliga ggr med.) Det börjar väl närma sig ett par hundra tusen totalt genom åren. Men, men, nån skall väl vara en kassako också så andra skall få köra oförsiktigt.

#24, #64, #88
Citera
larsson
Rimbo
Här sen Nov 2002

klipper in vad jag skrev på ett annat forum för ett tag sen...

Till er som tycker att det är rätt att ungdomarna ska betala hiskeliga priset för att försäkra en bil:

Hur tror ni att det skulle se ut om alla ungdomar sket i att försäkra bilen på morsan och istället sket i att köpa en bil?
För de kan ja lova att om ungdomarna va tvugna att skriva bilen på sig själv och då betala över 50 000 för en 10 år gammal M3 så skulle de knappast göra det.
Eller att betala över 6000 i TRAFIKFÖRSÄKRING för en BMW 318 från 1988.
Eller över 15000 för en helförsäkring av samma 318 från 88.

Ja va ungdomarna tvungna att skriva bilen på sig själv så skulle nog väldigt många skita i att överhuvudtaget ha en bil. (Trafikförsäkringen för en gammal Golf 1.8 från 88 kostade över 5000 så de gäller knappast bara BMW).

Å hur skulle andrahandsvärdet på en ny M3, 318, Golf GTI eller bla bla bla bli då tror ni? Jo de skulle sjunka till en väldigt låg nivå så att folk kan köpa bilar och ENDAST köra med trafikförsäkring. Det skulle med andra ord drabba alla.

Själv är jag ung nu och vill självklart ha en bil. Gärna en rolig bil oxå. (konstigt konstigt =).
Så då tycker iallafall jag det är bättre att släta ut nivåerna mellan unga och gamla.
För när jag är 50 år och har en son eller dotter som vill köpa bil så vill jag att han/hon ska kunna skriva sin bil på sig själv och betala ett VETTIGT pris. Och då har inte jag det minsta emot att betala lite extra för min bil fastän jag är 50 år.
om inte annat så har väl de flesta 50-åringar lite bättre ekonomi än en 18-åring som just börjat jobba?

edit: prisexemplen är för en kille på 21 år som EJ bor i storstad. Räkna med 50% + på premien för motsvarande i sthlm.

Rimbo
Här sen Nov 2002

En till intressant sak. Hur kan det skilja så mycket på halvförsäkring (utan trafik och vagnskada inräknat då)

bil: m3 96
äldre person: 6500:- (endast halv utan trafik och vagn alltså)
yngre person: 17 000:-
båda exemplen för person i mindre stad.

Så om ja förstått de rätt så är risken extremt mycket högre för att en ung människa äger bilen fast bilen står parkerad på exakt samma ställe som för den äldre personen.
Visst kanske de är större risk att den yngre har ovänner som vill sabotera bilen men knappast så mycket va?

Här sen Nov 2002

larsson skrev:
Hur tror ni att det skulle se ut om alla ungdomar sket i att försäkra bilen på morsan och istället sket i att köpa en bil?

Mindre köer i stan ?

För övrigt tycker jag det är helt ok att betala sin egen försäkring.... var själv i samma sits en gång i tiden när jag var yngre och köpte en gammal Porsche 928 som kostade halva bilens värde i försäkring , då var det ju bara att ta en trafikförsäkring och se till att ingenting händer och vara helt införstådd på att bilen kan vara värd noll om något händer.... Och jag hade den i 5 år utan några problem , vilket ju sparade mig en massa försäkringspengar totalt sett

Så köp en ball bil och var försiktig .... för övrigt tycker jag att dom som åker banmöten och kraschar och sen fegar ur och försöker ta det på sin vanliga försäkring är ändå större parasiter än dom som reggar bilen på Mormor.... för om man åker på en bana vet man jäkligt väl att risken finns ....

larsson
Rimbo
Här sen Nov 2002

Fredrik - SLC skrev:
larsson skrev:

Mindre köer i stan ?

För övrigt tycker jag det är helt ok att betala sin egen försäkring.... var själv i samma sits en gång i tiden när jag var yngre och köpte en gammal Porsche 928 som kostade halva bilens värde i försäkring , då var det ju bara att ta en trafikförsäkring och se till att ingenting händer och vara helt införstådd på att bilen kan vara värd noll om något händer.... Och jag hade den i 5 år utan några problem , vilket ju sparade mig en massa försäkringspengar totalt sett

Så köp en ball bil och var försiktig .... för övrigt tycker jag att dom som åker banmöten och kraschar och sen fegar ur och försöker ta det på sin vanliga försäkring är ändå större parasiter än dom som reggar bilen på Mormor.... för om man åker på en bana vet man jäkligt väl att risken finns ....

Hehe ja mindre köer skulle de garanterat bli

Visst kan man köra på endast trafikförsäkring men inte så jättekul om nån idiot får för sig att sno ens bil.... å halvförsäkringar va ju inte att leka med heller som ja skrev ovan!

Här sen Nov 2002

larsson skrev:

Hehe ja mindre köer skulle de garanterat bli

Visst kan man köra på endast trafikförsäkring men inte så jättekul om nån idiot får för sig att sno ens bil.... å halvförsäkringar va ju inte att leka med heller som ja skrev ovan!

Bilstöldsproblematiken är ju faktiskt inte så jäkla svårt att få bort om man vill (och det vill man om man har trafikförsäkring)

Tips på Lösningar.... som man faktiskt har råd med om man inte har försäkring

Rattklubba.... det finns ju faktiskt några som funkar rätt bra.
Garage ..... billigare än försäkring
Dold strömbrytare..... inte så jäkla svårt att få till och stoppar ju amatörerna från att stjäla den.
STOR dekal.... Endast trafikförsäkrad pga ägaren är en fattig yngling , stjäl en annan bil så är du snäll.

AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

larsson skrev:

[...]
Å hur skulle andrahandsvärdet på en ny M3, 318, Golf GTI eller bla bla bla bli då tror ni? Jo de skulle sjunka till en väldigt låg nivå så att folk kan köpa bilar och ENDAST köra med trafikförsäkring. Det skulle med andra ord drabba alla.

Tja, det skulle bli mycket mindre olyckor och därmed lägre premier för alla om färre ungdomar köpte bil, eller i varje fall mindre rolig bil. Sjönk priset på beg. M3 skulle vi icke-ungdomar lättare ha råd med en - bra alltså.
Den enes död, den andres bröd.

Det är bara att inse att man kan inte få allt man vill ha, har man inte råd så har man inte. Vad är nästa steg, att 50-åringar får finna sig i att få bilen stulen av 20-åringar för att 50-åringar har bättre ställt? Jag ägde ett par ruttna 142:or i 700-kronorsklassen under mina första körkortsår och det går det också. För övrigt bland de bästa bilar jag haft hållbarhetsmässigt och minst sagt lättmekade om nåt väl hände. En vinter ansåg jag mig inte ha råd med vinterdäck (pengarna las på att vässa motorcykeln - prioriteringar), vilket var lite spännande när man bor på den norrländska landsbygden. Men det är fostrande att köra en bakhjulsdriven bil med helt slut bak- och fram-vagn och slitna sommardäck på hala vintervägar - man blir ganska bra på att häva sladdar. Man får se det ifrån den ljusa sidan.

Kör inte med allt för dålig bil bara. Min bror hade också en helt slut 142:a för ett antal år sedan och på väg hem ifrån jobbet vid 4-tiden hade han oturen att få en bilist med mobiltelefon efter sig(inte så vanligt på 80-talet) som var övertygad om att han låg efter en rattfyllerist och ringde polisen. Polisen anropade en patrull som körde ikapp brorsan och stoppade honom. Efter provkörning blev det körförbud direkt. Ett problem var att de över polisradion sagt hans namn och bilnummer samt att det var en misstänkt rattfylla - inte så kul när man bor i en liten byhåla där vissa gillar att avlyssna polisradio. Så ryktet var att min bror åkt dit för rattfylla på en tisdag em. Saken blev inte bättre av att han fått körförbud och bilen därför blev stående på gården ett tag...

#24, #64, #88
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002

Citat:
bil: m3 96
äldre person: 6500:- (endast halv utan trafik och vagn alltså)
yngre person: 17 000:-
båda exemplen för person i mindre stad.

Man kanske inte vill ha den yngre personen som kund? Det är inte jag som tycker så, men jag misstänker att försäkringsbolagen resonerar så.

Jag har kollegor som arbetar åt försäkringsbranchen, man tänker tydligen väldigt underligt. Exempel:

om vi tänker oss ett företag där tusen anställda har tjänstebilar betalar alla, oberoende av egen ålder, bil eller bostadsort 270:- per månad.

om samma personer skulle ha dessa bilar privat skulle den totala inbetalade premien bli betydligt högre, eller hur?

Varför är det så? Jo, man slår samman de tusen tjänstebilsinnehavarna och sen räknar man på nåt slags statistisk risk på hur mycket pengar man kan tänkas punga ut med när något händer i förhållande till intäkterna. Alltså 200000:- i ersättning mot 270*12*1000 i intäkter.

om de skulle ha bilarna privat räknas risken per enskild person d.v.s. man kan tämkas behöva hosta upp 200000:- mot en premie på, säg, 6000:- om året.

Alla normalbegåvade mäniskor inser ju att detta är bullshit!

JohanR

Vargön
Här sen Feb 2003

Nu ska jag sticka ut huvudet lite med en egen åsikt...

En kille på 18-20 år -ska- inte ha en BMW M3 -96.
99 av 100 killar i den åldern har inte omdömmet
och erfarenheten att köra en sån bil.
och den killen som då skaffar en sån bil får även
betala för det... Man får helt enkelt ratta det man har råd med...

Sen tycker jag nog som de flesta att försäkringspremierna har blivit
jäkligt dyra och när det väl händer nåt så får man inte mycket för det...
Det som försäkringsföretagen förlorar på börsen måste de juh
ta in från sina kunder via premierna....

Såja, nu har jag skrivit av mig lite....
//Mats
Citera
larsson
Rimbo
Här sen Nov 2002

AndersY skrev:
larsson skrev:

[...]

Tja, det skulle bli mycket mindre olyckor och därmed lägre premier för alla om färre ungdomar köpte bil, eller i varje fall mindre rolig bil. Sjönk priset på beg. M3 skulle vi icke-ungdomar lättare ha råd med en - bra alltså.
Den enes död, den andres bröd.

Ja mindre olyckor skulle de ju bli å lite lägre premier skulle de väl oxå bli eftersom många ungdomar skriver bilen på sina föräldrar.

Ja visst du får antagligen en m3 billigare men å andra sidan så lär du förlora mer än du gör idag på värdeminskningen. Och värdeminskning e ju en stor del av kostnaderna som bil innebär. Jag e rätt säker på att du skulle spara mer på att betala lite mer i försäkring än att bilen sjunker mer i värde.
Detta stämmer ju inte om du köper bilen när den är så extremt billig så den ej sjunker något mer längre. Men då är det ju frågavärt om du kör helförsäkrat själv!?

Rimbo
Här sen Nov 2002

Mats Karlsson skrev:
Nu ska jag sticka ut huvudet lite med en egen åsikt...

En kille på 18-20 år -ska- inte ha en BMW M3 -96.
99 av 100 killar i den åldern har inte omdömmet
och erfarenheten att köra en sån bil.
och den killen som då skaffar en sån bil får även
betala för det... Man får helt enkelt ratta det man har råd med...

Sen tycker jag nog som de flesta att försäkringspremierna har blivit
jäkligt dyra och när det väl händer nåt så får man inte mycket för det...
Det som försäkringsföretagen förlorar på börsen måste de juh
ta in från sina kunder via premierna....

Såja, nu har jag skrivit av mig lite....
//Mats

Hur lämpligt det är att en ung grabb eller tjej har en M3 e ju lite offtopic men de e ju inte bara snabba bilar som är sjukt dyra att försäkra för ungdomar.... Detta skrev jag ju i mitt första inlägg.
En gammal sliten Golf för 5000:- får man pröjsa 15 000:- i försäkring för per år.
5000 av detta är trafikförs och den kan jag förstå är dyr.
Men sen räknar de ju me att bilen ska försvinna eller totaldemoleras 2 gåner per år
Inte särskil troligt.
och en sån bil måste väl en 18-åring klara av att hantera någotsånär

tillägg: väldigt många klagar på soppapriset (både unga och gamla) men för väldigt många ungdomar så är ju soppapriset / mil lika mycket eller mindre än vad det betalar i försäkring / mil.
Inte direkt något med det här att göra men en liten "kul" grejj bara

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Är alla bilar dyra att försäkra om man har "fel" ålder? Finns det verkligen inga som är billigare?

Tjockholm
Här sen Feb 2003

oj oj oj... här blev det en massa att säga... För att göra en lång historia kort:
Jag förstår inte hur alla kan förutsätta att alla yngre billister kommer att krocka bilen. Jamenar, kolla bara på alla gammla gubbar o gummor som kör, dom vet juh fan inte ens vad en cirkulationsplats är.
För övrigt så kan jag förstå att det vore väldigt fel att det inte skulle vara dyrt att äga en sportbil för en yngre. Men nu är det som så att ALLA bilar är orimligt dyra att försäkra, ex:
"Suzuki Swift 1989
Summa årspremie 4591 kr"
och det är enbart trafikförsäkring.
Sen ytterligare en sak ni glömt att ha i åtanke är den ort jag bor på, jag skulle gärna bara ta en trafikförsäkring. Men nu är det så att det vore väldigt idiotiskt av mig med tanke på den våg av stölder och bilvandalyseringar som pågott i mitt område.
Sen till alla som hänvisar till att tänka om bilval:
Har ni något vettigt tips? För jag hittar inte särskillt många bilar som är rimligt prissatta försäkringsmässigt.
Helt enkelt är "se över ditt bilval" inte ett hållbart argument.
Sen måste jag bara påpeka att ni "veteraner" i trafiken har på tok för mycket självförtroende. Jag kan med ens säga att det är betydligt svårare idag att ta körkort än vad det vara på eran tid. Jag känner en hel del människor som aldrig skulle fått sitt körkort om dom tog det idag istället för för 10år sen. Vidare kan juh nämnas att den lite äldre generationen har smärre kompatibilitetsproblem, och är kraftigt begränsade till anpassningar(generellt) om man jämför med yngre generationen. T.ex. kan nämnas att väldigt många reptiler i trafiken (gäller även alla fosiler ) har grava problem med inlärningen av hur cirkulationsplatser fungerar. Det är inte sällan jag stöter på förare som ser ut att ha haft sina år i trafiken som fortfarande tror att högerregeln gäller i rondeller.
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

T.ex. kan nämnas att väldigt många reptiler i trafiken (gäller även alla fosiler ) har grava problem med inlärningen av hur cirkulationsplatser fungerar. Det är inte sällan jag stöter på förare som ser ut att ha haft sina år i trafiken som fortfarande tror att högerregeln gäller i rondeller.

JAG vet vilken regel som gäller i rondeller......
Trafikregel Nr 1 Störst kör först
Både vi Suvvare och SL-bussarna praktiserar den med gott resultat

AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Att unga förare är inblandade i fler olyckor behöver ju inte debatteras eftersom det är ett faktum.
Att de däremot kan trafikreglerna bättre i teorin är en annan sak och uppenbarligen inte lika relevant för olycksfrekvensen.

Vad kostar t.ex. en gammal Volvo 240 att försäkra?

För övrigt var väl 4591:- inte så ofantligt mycket pengar för nån som jobbar. Alla verkar t.ex. ha råd att röka och det kostar väl 3 ggr så mycket så finns bara viljan så. Eller så får man vänta med att köpa bil tills man blir äldre.

#24, #64, #88
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Jag läste förresten någonstans, i en Folksam-undersökning tror jag det var, att en man i Stockholm som var drygt 20 år och bodde i lägenhet och körde en drygt 10 år gammal halvsportig bil i snitt kostade försäkringsbolagen nära 10 ggr så mycket som en drygt 60-årig man boende i villa på landsbygden och som körde en 5 år gammal 'gubbil'. Frågan är om premieskillnaden verkligen är så mycket högre? Det kanske t.o.m. skulle vara större skillnad?
För övrigt så har kvinnor i medelåldern högre premie än de medelålders männen för att deras skadekostnader är ca 10% högre än männen i samma ålder. Detta tros till stor del bero på att de unga sönerna oftare lånar mammas bil än pappas - så kan det gå.

Många tenderar att bli kvar i sitt försäkringsbolag som man en gång i tiden tog försäkringen i och byter möjligen när man byter bil. Därför är det förstås viktigt för bolagen att få nya kunder (som de sedan kan skinna )., så jag skulle anta att om det egentligen vore billigt att ha ungdomar försäkrade hos sig så skulle säkert nåt bolag sänka sina premier...

#24, #64, #88
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Fredrik - SLC skrev:
T.ex. kan nämnas att väldigt många reptiler i trafiken (gäller även alla fosiler ) har grava problem med inlärningen av hur cirkulationsplatser fungerar. Det är inte sällan jag stöter på förare som ser ut att ha haft sina år i trafiken som fortfarande tror att högerregeln gäller i rondeller.

JAG vet vilken regel som gäller i rondeller......
Trafikregel Nr 1 Störst kör först
Både vi Suvvare och SL-bussarna praktiserar den med gott resultat

och folk undrar vad jag har emot SUV förare?
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002

..... Jag kan med ens säga att det är betydligt svårare idag att ta körkort än vad det vara på eran tid. Jag känner en hel del människor som aldrig skulle fått sitt körkort om dom tog det idag istället för för 10år sen.... .

Hehe.. Jag tog kortet för cirka 10år sen ( hemskt vad gammal man blir). De var tider det. På teoriprovet hade man ung. 4-5 svarsalternativ och man testades på hur provförfattaren resonerade i stället för trafikkunskap, precis som idag. Men på min tid var inte ett svarsalternativ rätt utan 2 eller 3 eller 4. Hur många visste man inte på föhand. Jaa de va bättre förr..

Hade jag klarat ett kör- och teoriprov idag?
Absolut inte!

Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

AndersY skrev:
Att unga förare är inblandade i fler olyckor behöver ju inte debatteras eftersom det är ett faktum.
Att de däremot kan trafikreglerna bättre i teorin är en annan sak och uppenbarligen inte lika relevant för olycksfrekvensen.

Vad kostar t.ex. en gammal Volvo 240 att försäkra?

För övrigt var väl 4591:- inte så ofantligt mycket pengar för nån som jobbar. Alla verkar t.ex. ha råd att röka och det kostar väl 3 ggr så mycket så finns bara viljan så. Eller så får man vänta med att köpa bil tills man blir äldre.

En Volvo 240 från 88 kostar 5094 kr i trafikförsäkring.
Alltså, det är klart att yngre människor ska få betala mer i försäkring då det inte behövs någon statistik för att konstatera att det finns flest idioter bland oss yngre förare. För hur många av er känner någon i eran ålder som mer än gärna gasar på för fulla muggar mitt i rusningstrafik?
Det är bara det här förbannade bonussystemet som är lite dumt enligt mig.
Sen så KAN jag inte ta en trafikförsäkring, då bilen mer än troligtvis skulle bli vandalyserad inom förloppet av ett år, i mina trakter.
För övrigt röker inte alla ungdomar. Jag röker inte, har aldrig rökt och kommer aldrig att röka. Kan slå vad om att jag har bättre hälsa än större delen av er som läser i det här forumet
Sen kan man juh även diskutera vilken åldersgrupp som bär skulden för att unga röker, genom deras egoistiska tänkande (du borde göra så, för det tjänar jag mer på)
Hoppas jag inte retat för många nu bara
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

[quote="Andrew Petrykowski"]
AndersY skrev:

Sen så KAN jag inte ta en trafikförsäkring, då bilen mer än troligtvis skulle bli vandalyserad inom förloppet av ett år, i mina trakter.
:

Jamen, det är ju faktiskt klarare än korsvpad.... du tycker delkaskon är dyr, men att du måste ha den för att du bor i busigt område.... inte konstigt försärkingsbolagen tycker att dom vill ha bra betalt för att försäkra din bil eftersom du bor där du bor....

Stockholm/Tyresö
Här sen Dec 2002

Andrew. flytta till Djursholm
Där är det lägre premier på volvo 240 har jag hört.

Jan Nagy
Citera
Allmänt banåkaforum
Bilförsäkring (splittad tråd)
<<   1, 2, 3   >>
7194 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande