| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hållfasthet skruv
|
9173 besök totalt |
|
Hmm Jag kommer inte ihåg Rel och Rm för A2 och A4.
Men de rostfria är sämre i hållfastsynpunkt mot 8.8 8.8 står för Första 8 står för Rm=800N/mm2(brottgräns) och den andra 8 för 80% av Rm ligger Rel(flytgränesen) Så Rm=800N/mm Rel=640N/mm2 _________________ Johan Sjölinder |
||
|
http://www.bufab.com/Portals/4/Kap_2
enligt åvan A2=2332, 2333, 2353 A4=2343, 2347, 2353 Rp0,2=210-220N/mm Rm=490-690N/mm2 Lika för alla, hmm inte 100 på detta men det stämmer med vad jag sa att RF-skruvar är sämre än 8.8 Hmm nu var det ca 7-10år sen jag slogs med rostfritt skruvar på allvar. _________________ Johan Sjölinder |
||
|
Johan: Du har hittat saker som jag inte trodde Bufab tillhandahöll!
Rostfria detaljer går att få i önskad hållfasthet och efter egna specar precis som "vanliga" detaljer. Men om man kan köpa dessa på det normala viset vet jag tyvärr inte. _________________ /Anton Lillsund |
||
|
Anton:
Jag hittade matrialen i länken, men inte håll-värden. Hållvärden hittade jag i en formelsamling jag har. Har du en aning om vad man kan få upp RF till för hållklass??? Vart lite förund/frågande till att Rp0,2 ligger lika på alla marialen. Men, men de har även sämre Rm än 8.8. Hmm jag tycker inte om rostfritt, sämre på det mästa förutom på att rosta
Men även så kallat rostfritt kan rosta och då kallas det rosttrökt
_________________ Johan Sjölinder |
||
|
Johan: Jag kan kolla på jobbet om det finns nån info om det.
Lite info kanske finns här: http://www.bulten-stainless.se/ Tillägg: En till länk http://www.bulten-stainless.se/tekni _________________ /Anton Lillsund |
||
|
Anton:
Nu stämmer det bättre, med vad mitt minne sa. A3 och A4 är bättre än A1 och A2. Men fortfarnde sämre än 8.8. Sen har RF skruv och mutter en jä... förmåga att skära om man inte passar sig. _________________ Johan Sjölinder |
||
Jag har väldigt dålig koll det här med RF skruvar.. Härdugnar och ytbehandlingbad/linor har av förklariga skäl RF detaljer i sig, men annars bör man nog undvika det..
_________________ /Anton Lillsund |
||
|
Man kan få rostfria skruvar i hållfastheter i klass med 12.9 eller bättre om man så önskar (vart man ska vända sig då vet jag inte, men det finns rostfria material med dessa hållfastheter). Samma sak gäller även titanskruvar, båda har dock en förmåga att kladda.
Rostfria skruvar brukar man använda då fästelementen utsätts för korrosion eller för höga temperaturer. Naturligtvis så är fästelement i någon superlegering att föredra framför rostfritt, men detta är förstås också en kostnadsfråga. Rostfria fästelement bör användas ihop med något medel som motverkar skärning. Lämpliga användningsområden för rostfria fästelement är för grenrör, turboaggregat och liknande varma detaljer men de kan också användas där hållfastheten inte är det viktigaste som kåpor och dylikt, men där man önskar att undvika korrosion. |
||
|
När jag pysslade med värmeväxlare (=tryckkärl) så använde vi A2 när det var kallt, under -10°C, för det blir inte lika sprött som det som motsvarar 8.8 Tillåtna spänningar var dock markant lägre än för 8.8. Vi använde inte A2 eller A4 när det var varmt (över 120°C), vad vi använde då minns jag inte för jag jobbade med med vvx för kalla uppgifter
_________________ Pär Hylander |
||
ARP hävdar att det rostfria stålet de använder har en hållfasthet kring 1170 MPa, det finns rostfria stål med ännu högre hållfasthet men i regel så brukar man då gå över till andra legeringar för fästelement. Här finns lite intressant att läsa http://www.spstech.com/aero/prod_lit |
||
|
Mattssons har en mycket bra teknikkatalog över fästelement
Där finns bla en rubrik om "Märkning och hållfasthetsfordringar för fästelement av rostfritt stål" (http://www.mattssons.com/doc.asp?M=100000138&D=katalog7uppslag22004) Jag vet dock inte om dom har höghållfast rostfri skruv på lager... _________________ Martin Alfredsson |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Hållfasthet skruv
|
9173 besök totalt |

