Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
vilken olja i diff och växellåda? (BMW 318is)
1 besök senaste veckan (7168 totalt)
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Trådstartare

Jag tänkte byta olja i växellåda och diff inför bansäsongen. Vad ska jag nu välja för olja till växellåda och diff i en 318is. Diffen är obromsad.

Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Erik Tryggvesson
Halmstad
Här sen Jun 2003

Märket spelar ju inte så stor roll använd bara en helsyntetisk hypoidolja avsedd för bakaxlar med GL-4 klassning t.ex. Castrol SAF Xo 75W90, (har man diffbroms skall det vara en olja med LS-additiv avsedd för just bakaxlar med diffbroms).

BMW rekommenderar ATF i manuella växellådor i länder med "kallt klimat". Till E30 rekommenderas annars "vanlig" GL-4 olja för manuella växellådor eller en motorolja (OBS! Endast mineralolja och ej högre än API-SH klassning). Jag kör med ATF i mina E30 (Castrol Transmax Z) funkar kanon.

Skänninge
Här sen Maj 2003

Erik Tryggvesson skrev:
Märket spelar ju inte så stor roll

Apapapap..
För oss som kör lite kinkiga bilar så är märket bra viktigt..
Med okq8 eller Texaco eller lite andra udda "mack oljor" så kan jag knappt växla.. sånna oljor brukar hällas i när det är stressigt och sedan får jag bittert ångra det.

När jag sedan har tid så köper jag (eller köpte har inge återförsäljare längre) Quaker state super q5.
Då funkar hon bra... Redline ska också vara bra säger dom som provat men jag är snå.. ekonomiskt lagd.

Sedan om 318is är kinkig vetefasen...

Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Kan den här vara nått för växellådan? Quaker State Special 2105 Påverkar ej gulmetaller. Mineral 75W/90. API GL 4.EP

Jag råkar ha en dunk kvar sen saab-tiden

Hur mycket olja ska det vara i v-lådan på en E30?

Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Daniel:
Har du gjort en sökning i forumet????

Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Trådstartare
fuling skrev:
Daniel:
Har du gjort en sökning i forumet????

Yepp men jag kunde inte hitta något

Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

se, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=14519
och där länkar jag till ännu fler.

Laholm
Här sen Nov 2002

Var köper man dessa (mytomspunna) Redline-oljor ö h t ? Pch var köper man dom till ett pris så att man inte känner sig rånad?

Kristianstad
Här sen Nov 2002

Pär Hylander skrev:
Var köper man dessa (mytomspunna) Redline-oljor ö h t ? Pch var köper man dom till ett pris så att man inte känner sig rånad?

www.autoexperten.se

Sälen
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Frazze skrev:
Pär Hylander skrev:

www.autoexperten.se

Mekonomen har dem också i sitt sortiment.

Stockholm
Här sen Jan 2004

Erik Tryggvesson skrev:
Märket spelar ju inte så stor roll använd bara en helsyntetisk hypoidolja avsedd för bakaxlar med GL-4 klassning t.ex. Castrol SAF Xo 75W90, (har man diffbroms skall det vara en olja med LS-additiv avsedd för just bakaxlar med diffbroms).

BMW rekommenderar ATF i manuella växellådor i länder med "kallt klimat". Till E30 rekommenderas annars "vanlig" GL-4 olja för manuella växellådor eller en motorolja (OBS! Endast mineralolja och ej högre än API-SH klassning). Jag kör med ATF i mina E30 (Castrol Transmax Z) funkar kanon.

GL-4 är inte samma sak som det som förr i tiden kallades hypoidolja. Hypoidolja motsvarar dagens GL-5.

Utan att egentligen ha kollat igenom redline's sortiment undrar jag vad som är speciellt med dem förrutom priset? om man ändå köper en viss klassning t ex GL-4 med LS-additiv så har ju tillverkaren av axeln godkänt alla oljor som uppfyller dessa krav.

Edit: Läste igenom redlines datablad (hittade f ö flera faktafel) det verkar vara basoljan som skiljer mellan redline och "vanliga" oljefabrikat. Polyglykoler är dyrare är t ex polyalfaolefiner och mycket dyrare är mineraloljor vilket motiverar det högre priset.

Är det bättre? Det beror alldeles på!

Generellt kan man väl säga att estrar (t ex polyglykol) har hög värmekapacitet och skulle därför resulterar i en lägre temperatur i växellådan/bakaxeln vid samma effekt in jämfört med annan olja med motsvarande/samma viskositetsklass.

En annan trevlig detalj är att estrar ofta är miljövänligare än vanliga smörjmedel m a p biologisk nedbrytbarhet.

/ Pär

Halmstad
Här sen Jun 2003

PaZ skrev:
GL-4 är inte samma sak som det som förr i tiden kallades hypoidolja. Hypoidolja motsvarar dagens GL-5.
Se där, då har man lärt sig nåt nytt thumbs up

1 besök senaste veckan (7168 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande