| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
vilken olja i diff och växellåda? (BMW 318is)
|
1 besök senaste veckan (7168 totalt) |
|
Jag tänkte byta olja i växellåda och diff inför bansäsongen. Vad ska jag nu välja för olja till växellåda och diff i en 318is. Diffen är obromsad. _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
|
http://www.redlineoil.com/ http://www.redlineoil.co.uk/first.ht
Gissa vad jag kör med för nån olja
_________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||
|
Märket spelar ju inte så stor roll använd bara en helsyntetisk hypoidolja avsedd för bakaxlar med GL-4 klassning t.ex. Castrol SAF Xo 75W90, (har man diffbroms skall det vara en olja med LS-additiv avsedd för just bakaxlar med diffbroms).
BMW rekommenderar ATF i manuella växellådor i länder med "kallt klimat". Till E30 rekommenderas annars "vanlig" GL-4 olja för manuella växellådor eller en motorolja (OBS! Endast mineralolja och ej högre än API-SH klassning). Jag kör med ATF i mina E30 (Castrol Transmax Z) funkar kanon. _________________ / Erik Tryggvesson |
||||
Apapapap..
För oss som kör lite kinkiga bilar så är märket bra viktigt.. Med okq8 eller Texaco eller lite andra udda "mack oljor" så kan jag knappt växla.. sånna oljor brukar hällas i när det är stressigt och sedan får jag bittert ångra det. När jag sedan har tid så köper jag (eller köpte har inge återförsäljare längre) Quaker state super q5. Då funkar hon bra... Redline ska också vara bra säger dom som provat men jag är snå.. ekonomiskt lagd. Sedan om 318is är kinkig vetefasen...
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
|
Kan den här vara nått för växellådan? Quaker State Special 2105 Påverkar ej gulmetaller. Mineral 75W/90. API GL 4.EP
Jag råkar ha en dunk kvar sen saab-tiden
Hur mycket olja ska det vara i v-lådan på en E30? _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
|
se, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
och där länkar jag till ännu fler. _________________ Johan Sjölinder |
||||
www.autoexperten.se _________________ /// Mvh Ferenc Papp |
||||
Mekonomen har dem också i sitt sortiment.
_________________ /Anton Lillsund |
||||
GL-4 är inte samma sak som det som förr i tiden kallades hypoidolja. Hypoidolja motsvarar dagens GL-5. Utan att egentligen ha kollat igenom redline's sortiment undrar jag vad som är speciellt med dem förrutom priset? om man ändå köper en viss klassning t ex GL-4 med LS-additiv så har ju tillverkaren av axeln godkänt alla oljor som uppfyller dessa krav. Edit: Läste igenom redlines datablad (hittade f ö flera faktafel) det verkar vara basoljan som skiljer mellan redline och "vanliga" oljefabrikat. Polyglykoler är dyrare är t ex polyalfaolefiner och mycket dyrare är mineraloljor vilket motiverar det högre priset. Är det bättre? Det beror alldeles på! Generellt kan man väl säga att estrar (t ex polyglykol) har hög värmekapacitet och skulle därför resulterar i en lägre temperatur i växellådan/bakaxeln vid samma effekt in jämfört med annan olja med motsvarande/samma viskositetsklass. En annan trevlig detalj är att estrar ofta är miljövänligare än vanliga smörjmedel m a p biologisk nedbrytbarhet. / Pär _________________ /Pär Nyman |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1 besök senaste veckan (7168 totalt) |