Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
764 besök totalt |
Roll/pitch
om vi har en bil som har lika spårvidd som axelavstånd. Tyngdpunken ligger presis i mitten. Vi bromar med 1g, vad händer? Vi svänger med 1g, vad händer? Vi har helt paralella A-armar runt om och ingen antidive eller dylikt. Vad händer sen om vi dubblar axelavståndet?? (allså en mer normal bil) _________________ Johan Sjölinder |
||
Re: Roll/pitch
Varför inte förenkla frågeställningen ytterligare och säga att vi har fyra lika hjulkonstanter och fjädern rakt ovanför hjulmitten och lodrätt monterad? Alltså i princip en fjäder i varje hörn på bilen som den vilar på. Sedan kan bilen tom stå still, vi flyttar bara vikten från mitten i olika riktningar som representerar kraftriktningar. Är ena avståndet längre så får vi flytta vikten i motsvarande grad längre. Vilket håll spelar inge roll, vilkekt framgår tydligt eftersom det inte finns några hjul och därmed körriktning, bara olika mått. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
Ingenting mer än måtten ifall dom är längre i någon riktning. Den kan ju bli trapetsformad, så att vi får kortare-längre avstånd mellan hjulen på ena sidan. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
Tyngdpunkthöjden (CGH) lika betyder ju att du får mindre dive/squat iaf.
EDIT: squat skulle det va.... _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
764 besök totalt |