Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Ny Ring Mästare
2685 besök totalt
Pederb
Norrköping
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Ny Ring Mästare

Det verkar som vi har en ny Ring Mästare

Utdrag från Automobile Magazine

Fiat 500 Abarth 2013 US
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

kärlek

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Guud vad ful den är.

...only a mother can love osv...

BMW 330i -05
Citera
Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002

Ängelholm
Här sen Mar 2003

Man kan undra vilka däck som sitter monterade på bilen? Så nära ett slicks man kan komma - typ ett slicks med en skuren mitt fåra. Bra fäste verkar det ju bli!
/ John

Stuvsta
Här sen Maj 2004

Moderator

Man undrar lite vart Catherham tog vägen när det gällde snabbast sjua....

Tronskifte...?

Catherham som äger namnet och varumärket, har stor anledning att försvara titeln från "liknande" bilar)
öhhh, tar tillbaka "liknande" förresten, bilar som i bästa fall påminner om en Seven men ändå kallas för en Seven i folkmun.

Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002

Jag tycker det är lite märkligt att en så pass gammal grundkonstruktion med rent usel aerodynamik kan vara snabbast på nordslingan. Visst, den väger inget, har tokmycket effekt och stor vinge men någon av de stora tillverkarna som ändå lägger miljon efter miljon på att utveckla nya superbilar i kolfiber borde kunna överträffa detta.

Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

Moderator

Micke Holmström skrev:
Jag tycker det är lite märkligt att en så pass gammal grundkonstruktion med rent usel aerodynamik kan vara snabbast på nordslingan. Visst, den väger inget, har tokmycket effekt och stor vinge men någon av de stora tillverkarna som ändå lägger miljon efter miljon på att utveckla nya superbilar i kolfiber borde kunna överträffa detta.

Kan det handla om pengar?
Att skicka en mångmiljonbil i räcket pga av en miss kan ju bli dyrköpt på flera sätt om det finns ett fint varumärke bakom det dyra materialet.

Gotteborg
Här sen Okt 2003

vikt är roten till allt ont när det kommer till bilar.. ( nästan iaf..)

exempel: 300 hkr, 600 kilo = 2 kilo/hkr

300 pållar är inte svårt att trolla fram, samt att 600 kilo inte är ovanligt och det finns seven me MCmotorer som väger runt 400-450 kilo...

hur många bilar, supersport eller ej ligger på 2 kilo/hkr ??

och om att den e ful.. hur många snygga sportbilar finns det ??? att en supersportbil är rå eller läcker kan ja gå med på, men snygga ??

porche Carrera GT e ju lika ful, om inte fulare....

edit: stavfelsnisse..

Tystberga
Här sen Mar 2004

Kann inte säga mer än vill ha!!!! Kul att en sådan bil är snabbast, det gör att jag fortfarande tror på låg vikt som nummer 1 när man skall åka fort tom på en så snabb bana som ringen. thumbs up
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Det finns gott om snygga Sportbilar men en Seven kommer aldrig bli snygg IMo.
"For the record" så tycker jag inte Carrera GT är snygg heller.

BMW 330i -05
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002

Micke Holmström skrev:

Det handlar väl om prioriteringar. En super seven har egentligen bara ett enda syfte - att gå fort på bana. De flesta andra sportbilar - även Carrera GT - skall uppfylla så många fler krav - inte minst komfort, krocksäkerhet, stil och finess.

För min del ligger det en tjusning i att jag kan ta samma bil och åka från Stockholm till Ringen, köra 50 varv, svänga förbi Moseldalen, lasta in lite vin och så gasa hem igen, allt medans gumman sitter och stickar (nåja) i högerstolen.

Men visst, jag skulle gärna se att även exempelvis Porsche gjorde något åt vikten på sina bilar.

Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002

Anders Jonsson skrev:
Det handlar väl om prioriteringar. En super seven har egentligen bara ett enda syfte - att gå fort på bana. De flesta andra sportbilar - även Carrera GT - skall uppfylla så många fler krav - inte minst komfort, krocksäkerhet, stil och finess.

För min del ligger det en tjusning i att jag kan ta samma bil och åka från Stockholm till Ringen, köra 50 varv, svänga förbi Moseldalen, lasta in lite vin och så gasa hem igen, allt medans gumman sitter och stickar (nåja) i högerstolen.

Men visst, jag skulle gärna se att även exempelvis Porsche gjorde något åt vikten på sina bilar.

Visst är det väl så. Om många potentiella köpare verkligen prioriterade extrema fartresurser på bana och helt bortsåg från komfortegenskaper skulle nog både Porsches och Ferraris värstingar se annorlunda ut.

Kadetten var förövrigt i jobbigaste laget ner till Ringen och hem via moseldalen, Luxemburg, Belgien och Holland, vinflaskan var dock hel när vi kom hem. Till nästa resa skall jag skaffa en stereo, med skakminne.

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Undrar vad en genomsnittlig Seven skulle få i EURo N-Cap...

BMW 330i -05
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

MaZ skrev:
Undrar vad en genomsnittlig Seven skulle få i EURo N-Cap...

-5?

Gustav Olofsson
skänninge
Här sen Apr 2004

John Kjellsson skrev:
Man kan undra vilka däck som sitter monterade på bilen? Så nära ett slicks man kan komma - typ ett slicks med en skuren mitt fåra. Bra fäste verkar det ju bli!
/ John
ser ut som kumhos super däck V710 är ett dot godkänt däck (dock i usa) vet ej om dawa däck i sverige tar in det är ca 80%slick med två skåror på insidan av däcket kan skådas bättre i bilsport 26/2002

Volvo V40 T4 2002
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Inte lagligt här för fem öre iaf.... Finns tråd med mer bilder här i forumet nånstans för den nyfikne

Ny Ring Mästare
2685 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande