| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Motoman
|
1095 besök totalt |
|
Motoman
Jag snubblade över en intressant hemsida med en motorcykeltrimmare som har en hel del intressanta teorier så som minskade insugskanaler och brutal inkörning: http://mototuneusa.com/thanx.htm Jag tyckte att denna information hör hemma här i Racetech. Någon som hört talas om denna kille eller har några kommentarer till det han skriver på siten? _________________ ------------------------------------------------------- Daniel Lindgren |
|
oj vad mycket det var att titta sig förbi innan man läste något kul
tja, nu har jag inte erfarenhet av motortestning för bilar eller motorcyklar, men lastbilsdieslar har jag virit med och byggt, dessa är man inte "öm" med i provcellen, utan de får visa vad de kan direkt. Som kuriosa så känner jag bara en kille som verkligenplågat sin bil från inköp, inga segdragningar men väl högt varv. Hans bil är den som raktframåkamässigt går bäst av de bilar av den typen jag stött på eller hört om. Att det skulle ge något att köra in den på hans sätt ser jag inte som en omöjlighet. _________________ /Niklas Holmlöv Mx5 turbo |
|
Att man vill ha trånga kanaler är väl inte så konstigt?
om jag har förstått musen så är väl allt en summa mellan flöde, gashastighet och avstämning? _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
|
Intressant sida med kul upplägg men det ser inte alltid så seriöst ut.
På sidan finns en bra förklaring på varför små portar funkar. Sen är det kanske inte alla av oss som varvar sina motorer till 14000 rpm och har så sen stängning av insugsventilen att det funkar på samma sätt. Portarna på MC motorerna är ju så raka som det bara går redan från fabrik så det är också svårt att jämföra med de flesta bilmotorer. Det kan vara svårt att överföra det som funkar på en sorts motor till en annan. Jag gillar iden med små kanaler men jag tror att det krävs några tester innan jag är helt övertygad. _________________ Sten Isaksson |
|
Hela iden med små kanaler är ju gashastighet. Lätthanterligt när det gäller raka kanaler. Nu finns det en skärningspunkt där motståndet tar överhanden och då kollapsar det rätt så fort. Just den här frågan har penetrerats ordenterligt i forumet tidigare, där den här "massa" teorin både prisats och fördömts= (ifrågasatts). När man talar om små kanaler så får jag känslan av att dom kallas små i förhållande till något. För fungerar dom är dom inte små utan RÄTT dimensionerade.
Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
|
Toyota's 4-age motor (den jag har) finns med antingen SMALLPORT - eller- BIGPORT-.
SMALLPORT versionen pumpar som mest 285 hk vid 9800 varv.... BIGPOT ger ca 220 hk _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
![]() |
Skruva banåkabil
Motoman
|
1095 besök totalt |