| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hur kapar man siliconslang bäst?
|
1 besök senaste veckan (2466 totalt) |
|
Hur ska man göra vöre att få raka fina kanter? Har tidigare testat att kapa med tex sax och bågfil men det blir aldrig rakt och snyggt. Någon som har något bra tips? _________________ Jonas Edling |
||||||
Jag brukar tejpa med en bred maskeringstejp hela varvet (så varven möts i linje), sen skära med brytbladskniv efter tejpkanten. Skär en halv till en millimeter djupt per varv medans du rullar slangen, så får du riktigt snygga kapningar! _________________ Roger Näslund Datsun 240Z -73 Blivande banbil Datsun 280ZX -80 Sommarbil Ford Probe GT -93 Såld |
||||||
|
Det bästa sättet jag vet är att sätta en slangklämma runt slangen, för att sedan skära efter slangklämmans kant med en rakbladskniv. Funkar mycket bra på vanliga slangar iaf...
Mvh Gordon _________________ Gordon Ekman MB 190 2.3-16T-86 Audi A2 1.2 TDI -01 |
||||||
|
om du inte hittar på annat ställe så har dessa: http://www.g-e-t.biz/
_________________ Jonas Edling |
||||||
Tack för tipset! Tur man inte behöver så mycket - inte billigt...
_________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
Brytbladskniv vass?! Nja de kan man tro, men de är tjockbladiga och slöa. Skaffa en matkniv i stället, tunnare blad och mycket vassare!!!! |
||||||
Så vassa matknivar har då inte jag...eller menar du mattkniv? _________________ Roger Näslund Datsun 240Z -73 Blivande banbil Datsun 280ZX -80 Sommarbil Ford Probe GT -93 Såld |
||||||
|
Jag brukar snygga till kanterna på gummislangar men slipmaskinen, när det är noga. (fiberrondell)
Det borde funka på silikonslangar också. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Så klart, klumpiga fingrar på tagentbordet!!!
|
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1 besök senaste veckan (2466 totalt) |