Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E30 Lachssilber | 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 3 besök senaste veckan (62789 totalt) |
Bilen är en silvermetallic M3 -88 Jag har haft bilen i åtta år Följande är gjort: Framaxel: M3 E36 styrväxel excentriska bärarmsbussningar 22mm krängningshämmare Förstärkta krängningshämmarinfästningar Coilover 60mm fjädrar med hjälpfjädrar Bilstein Grupp N dämpare Camber/caster plattor Millway Distansblock Bremo 4 piston calipers 345*32mm skivor Fjäderbenstag Bakaxel: ombyggd silentbrygga för justerbar camber/toe Upgraderad differential 45% Bilstein Grupp N dämpare 60mm fjädrar 180N/mm Fjäderbensstag Lagrade stötdämparinfästningar 18mm krängningshämmare Z3 diffkåpa Chassie Lackerad i orginal lachs silber 2003 DTM front i glasfiber -92 med stora DTM kolfiber splittern Glasfiberhuv Glasfiber skärmar Glasfiber baklucka Kolfiber passagerardörrr (ej monterad just nu) Evo 3 vinge medDTM kolfiber flärp Hella svarta strålkastare Förstärkta motorinfästningar Inredning: Sparco Corsa säten OMP fyrpunktsbälte Heigo Aluminiumbur (ej monterad just nu) Flockad instrumentpanel och mittkonsol Kolfiber dörrpaneler Motor: 2,5 liters vev motorsport vev lättat och balanserat svänghjul Cp 11.5:1 Kolvar H profil stakar Sachs förstärkta koppling Kammar 304/296 Portad fabriksny topp med större ventiler Starkare och lättare ventilfjädrar och alu retainers M3 e36 kedjesträckare Grövre rostfritt Köhler grenrör och avgassystem 50mm Spjällhus från M5 E34 Samco silicon slangar Kolfiberinsug Autronic SM2 engine management system Bosch injectors 480ml @ 3,8 bar Mishimoto aluminium kylare Hårdare motorfästen Fälgar: OZ ultraleggera för banan 17*8 med Toyo R888 215/45 Radius 18*8 med 215/35 BBS Lemans 8,5*18 repektive 10*18 BBS Challenge 19*8,5 respektive 19*9,5 _________________ Mattias Kornelius Audi A6 Ultra -18 M3 E30 -88 323i med B230FT-86 9-3 1,9 Tid |
Andledningen till att det inte blivit mer mil är att jag haft problem med ventilsäterna på insugssidan i toppen.
Första sommaren lossnade ett säte och krökte en ventil. Nytt säte monterades, men i somras hände samma sak igen. När jag tittade tillbaka i dokumentationen över bilen såg jag att säterna var bytta i mitten av 90-talet. Troligtvis gjordes inte jobbet korrekt. Toppen är nu iväg på totalrenovering. Samtliga säten byts mot större. Så i sommar blir det betydligt mer körande. Ska ladda upp lite bilder så snart som möjligt _________________ Mattias Kornelius Audi A6 Ultra -18 M3 E30 -88 323i med B230FT-86 9-3 1,9 Tid |
Spännande att det är fler med M3:or som "viker ut sig"
Nu kommer såklart nästa fråga... Var är bilderna? Det där med sätena låter trist, har själv råkat ut för det en gång. Blev jätteförvånad då jag kört bilen till jobbet och parkerade den där. Sen när det var dags att åka hem var bilen 3 cylindrig men tänkte inte så mycket på det då det tyvärr händer ibland när man kör med kalla stift men tyvärr var det då ett säte som släppt _________________ Jonas Edling |
|
Jag måste bara fråga: Med tanke på hur fint din bil rörde sig i hällregnet, hur funkar den när det är torrt? Alla andra fick ju de där plötsliga kasten och släppen som brukar komma i regn, men din gled ju iväg så progressivt och fint.
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
Angående hur den fungerar i torrt väglag. Det har otroligt nog regnat på alla evenemang jag har haft möjlighet att köra. Har dock presssat den på vanlig väg och det ska mycket till innan det släpper bak. Motorn karaktär med total avsaknad av vrid gör ju att det bettar bra. Den låga profilen (35) på däcken gör tyvärr att det är lite svårt att hitta gränsen för hur mycket grepp det är i däcken, släpper det så gör det det ordentligt.
_________________ Mattias Kornelius Audi A6 Ultra -18 M3 E30 -88 323i med B230FT-86 9-3 1,9 Tid |
Dags för lite uppdateringar i tråden
Lite smått och gott som ska dit: Kolfiberinsug Camberplattor fram Stötdämparinfästningar bak Fjädrar och hjälpfjädrar fram och bak Dämpare fram och bak Distansblock fjäderben Krängningshämmare 22mm fram 18mm bak Fjäderbensstag bak Autronic SM2 styrsystem Samco siliconslangar till kylvätskan mm. Matta kromringar till mätarhuset monterade Förstärkningar på fjäderben fram Delar tillbaka från pulverlack Fjäderbenen fram provmonterade Bakvagnen färdigmonterad efter pulverlack med nya orginalbussningar i bärarmarna samt Power Flex silentblocksbussningar. Camber och Toejusteringsplattor med excentriska bultar monterdes också. _________________ Mattias Kornelius Audi A6 Ultra -18 M3 E30 -88 323i med B230FT-86 9-3 1,9 Tid |
Här kommer en bild på hur jag löste bromsfrågan
Brembo fyrkolvsok men 345*32mm skivor. Förhoppningsvis ska det räcka till men det blir troligtvis knas med bromsbalansen _________________ Mattias Kornelius Audi A6 Ultra -18 M3 E30 -88 323i med B230FT-86 9-3 1,9 Tid |
|
När man ändå är igång så kan jag komplettera med lite spec på motorn
Bottendel: Lättat svänghjul Fyrpuckad sinter 618 tryckplatta Nya vevlager Nya Ramlager orginal knivad och lättad vevaxel Nyborrat block Lättviktskolvar med 12.5:1 i kompression Ny kamkedja E36 Kamkedjesträckare Toppen: Nylanad och portad Kammar Insug 286 grader Avgas 274 grader Nya säten Nya ventilstyrningar Nya ventiltätnigar 48mm Spjällhus 48mm kolfiberinsug Evo Grenrör med avgastemp på varje cylinder Autronic SM2 styrsystem Gröna volvo spridare BMW motorsport ventilfjädrar Alu retainers _________________ Mattias Kornelius Audi A6 Ultra -18 M3 E30 -88 323i med B230FT-86 9-3 1,9 Tid |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E30 Lachssilber | 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 3 besök senaste veckan (62789 totalt) |