Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vad är era drömbilsprojekt?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
2 besök senaste veckan (22611 totalt)
Ekman
Färgelanda/Uddevalla
Här sen Aug 2003

BMW 2002 med M5 V10 med org hjulupphängning

Värnamo
Här sen Feb 2005

strippa en exige ytterligare lite grann och tycka ner 300-400 häst

Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Det här kanske låter konstigt: jag har inget drömbilsprojekt. Däremot funderar jag
dagligen på problemet har-inget-garage-så-det-skulle-vara-bra-att-ha-en-kombination-bruxbil-räserbil-men vad-ska jag-välja?

Drömmen vore nog att slippa äga räserbilen, bara räjsa den. I så fall Audi R8, Alfa 33 (inte stradalen) +
allt annat kul i räserbilsväg.

skellefteå
Här sen Mar 2004

jag tror att jag skulle vilja bygga en porsche 911 med mittmotor givetviss med en audi 5a som kraft källa och effekt på 220-600hk! vikt under 1000kg klar för banan med porsche 993 gt2 uttsida och trevlig hjulluphäning/bromsar! fälgar skulle vara bbe lemans

sen skulle jag gärna bygga på en mer vandlig bill med ljud isolering och sånt lyx.utan att kapa eller göra om så mycke i orginal karossen. Och där står vallen mellan toyota supra,audi rs2,porsch 968

Tyresö
Här sen Feb 2003

uhuuu, det blev svårt att välja, blev 3 olika...

lättaste projektet: -bara köpa o skruvai hop!
En raceutrustad GT40 replica, så tidstypiskt byggd det bara går.
(men inte det billigaste har jag konstaterat)

Roligaste projektet (och något billigare)
en liten racersportvagn i tidigt 60-tals stuk.
Lite känsla av Lotus 23, men gärna snäppet mindre.
Extrem lättvikts semi-monoqocue i aluminium, med rörram bak.
Dubbla wishbones både fram o bak. Bak kompletterat med radialstag.
hålborrade skivor runt om med 2 kolvok (räckerp å en bil som väger max 44o kg)
Mittmotor givetvis. En uppborrad och strokad saab-tvåtakt på ca 1100cc, 3 överströmmare, reedventiler, mikuniförgasare, programebar tändning bch en ställbar expansionskammare per cylinder, nada ljuddämpare. Effket ca 120-130 hk vid ca 7500 rpm. Växellåda? Enkelt! En Saab V4 med 7:38 spec 2 och lamelldiff. In worst case kan en hewland mk9 duga.

En annan galen variant är Saab 96 kortnos med modifierade Ralt RT31 upphängignar runt om och en haybusadrivlina i en maxlättat/rensad kaross med lyckor/skärmar/dörrar /rutor i plast. Vikt udner 600 kg.
Bromsar/fälgar/däck direkt från Ralt RT31:an.
Något för Top hat??

Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004

Måste nog säga ett nån banpreppad Ferrari står högst på min önskelista, men då ska ju runt i kring förutsättningarna ( läs ekonomin ) vara så att man inte behöver känna att livet skulle ta slut för att man krascha banbilen, alltså typ obegränsat med pengar.....

Fast, under rådande omständigheter så har jag nog nästan snart rott i land en drömbil, med min banpreppade 325:a......var ungefär vad jag drömde om förra sommaren...

Racern:
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

Jag har en hel hoper ideer, och får nog ta den en efter en så kanske några är klara innan pensionen.

Det jag redan påbörjat är en Se7en, den är ju trevlig. går ganska bra med, bara man har helt oljetråg :P

Näste bil blir en Se7en med fjädring (altså riktig fjädring, inte nåt såntdär ålderdomligt av järn) och lättare motor, och drivlina, som borde göra hela bilen ca 100 kg lättare än min nuvarande. Delar har börjat samlas, och material till viss del införskaffat.

Sen har man ju lite Citroenideer, och eftersom jag är citropat och alergisk mot frammhjulsdrift så är mina önskemål lite udda.

En Citroen GS Break (kombi) med snygga minilite-fälgar, lagom sänkning (eftersom den är fjädrad så kan man ha två höjder, en för bana och en för gata) lite hydraktivkomponenter. Två riktiga stolar, bur, bälten rensad invändigt och växellåda med kringutrustning från någol lagom subaru, Sen antingen trimmad GS-maskin, borde ge ca 140 hkr eller nån annan lämplig boxer. Färgen skall vara brun, och det exteriöra skicket skall vara åt det håll fuling fått till på sin saab.

En Citroen DS, 68, med vänd CX 25 T2 motor, Ford 4X4 växellåda med tillbehör , rensad och i övrigt som GS'n 250+ hkr

En RPB Piraya, men med ett riktigt chassie, rörram och dubbla A-armar runt om, MC-motor, turbo. eventuellt en kaross i modernare material (lättare) borde gå att få ner på under 2 kg/hk. får man en överdådig ekonomi så kan någon av de MC-baserade V8 motorerna bli intressanta, då borde man kunna komma upp på en dryg hk per kilogram

Sen så har jag altid haft förkärlek för Opel, och en Kadett C City med lämplig tvärsmonterad V6 mellan bakhjulen vore ju även det roligt, med lite feta skärmbreddare, och luftintag i bakskärmarna, lite åttiotals rallybilsstuk. Låg, breda däck, extraljus, dubbelturbo.

--VVTS--
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

ButterflyRacing skrev:
Det här var inte lätt.........har ju varit inblandad i en del vilda prodjekt och man blir ju lite avtrubbad.

Men en dröm som finns kvar är en Ford 1934, med racehjulupphängningar.....för klass 4 i SLC.

thumbs up thumbs up thumbs up

Jag länktar tills du får tid och pengar!

--VVTS--
Citera
Olzon
Vänersborg
Här sen Mar 2004

Min dröm eller kanske plan? ja vem vet...
är att bygga om en Toyota Supra tex 83års modell (minns inte modellnamnet), till en roligare hobby bil.
*mittmotor
*bakhjulsdrift
*Dieselmotor
*läckrare inredning
är några av målen Den ser så sportig ut, nästan lite lik f40n

Åtvidaberg
Här sen Sep 2004

1: Porsche 914, orginalmotorn fast med omgjord kaross (för att få den att se lite nyare ut)
2: Porsche 911, inget idiot projekt.. men jag ska åtminstonde äga en sådan
3: Porsche 356, restaurera en till nyskick!
4: Bygga en Cobra 427 replica med mysig v8:a!
5: Designa och bygga en alldeles egen bil (med donator delar som t.ex motor, växellåda osv.. )
6: Mitsubishi Galant VR4 (97-00), trimma och fixa till så den går någorlunda bra på bana.. (väger ju bly! )

har haft mer lite "tokigare" idéer .. men detta är en del av listan på projekt som jag vill göra innan jag dör!

Axel Byrmo
Smörvik
Här sen Dec 2004

Jag sitter nog och drömmer i stort sett varje dag...

Högsta drömmen just nu är att konstruera och bygga en egen motor
Det ska självklart vara en sugmotor, ej över tre liter, varva 15000 rpm, 500 hk m.m.

Projekt två skulle då vara att placera den i någon formelliknade skapelse...

Nu snackar vi drömmar

SS 1.23.50 M3 E36 www.attitudemotorclub.com
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002

Här snackar vi om ett av mina drömprojekt/drömbilar:

http://www.radrides.com/photogallery.php?sub=orangepeel

En riktigt snygg 60-talare med mängder av motor och med modern väghållning och bromsar. Kan det bli bättre?

Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003

Drömmar då....

* En vanlig Smart MCC med en MC-motor. Borde bli helt hysterisk.

* Ett mittmotorbygge som använder kompletta subframes från Volvo 850T5 bak å fram.

* "206 Stålmus" dvs en Renault 5 TurbOII koncept på 206 kaross. Fast det finns ju redan Clio V6.

* En hot rod med GT banracingstuk (antar Butterfly gjort det redan). Kolfiber, bur, splitfälgar, slicks.... Och vinge... Jag såg en gång en artikel om en FUBAR hotrod som körde nån engelsk tävling. Såg bisarrt ut...

Citera
Bo Danerius
Örebro
Här sen Okt 2004

Re: Vad är era drömbilsprojekt?

krabu skrev:
Alla har vi väll våra drömbilsprojekt...så, dags att släppa lös galenskaperna och berätta för oss andra vad ni drömmer om.

Drömma är alltid trevligt

Dröm 1. MC-motor + turbo i ett modernt lättviktschassi, semiaktiv fjädring, tre säten a la McLaren, taksänkt ghia-kaross. 400 kg torrvikt. ca 750 hk/ton

Dröm 2. Salt Lake-stukad bubbla-rod dvs, mattlackad, låg, sektionerad, choppad VW typ 1 + stora hjul o skärmlöst. 400 kg där med, modernt chassi o en 800 cc enstånka från hoj + turbo o med automatlåda. Enbart för ljudets skull ca 300 hk/ton

Dröm 3. En väldigt låg o droppformad (i längsled naturligtvis) trehjuling med ylande tvåtaktsskotermotor + variator o ca 200 kg. ca 1000 hk/ton

Dröm 4. Ford 32 highboy i modern tappning, strömlinjeformad, najsa feta hjul, skärmlöst, kolfiber-cabbe + fyrskivig wankel a la 787b med momentomvandlare istället för vxlåda. 5-600 kg o ca 1200 hk/ton
/John Blund

Örebro
Här sen Okt 2004

JohanR skrev:

- En VW 411 med chassie från en 911. Sleeper. Problemet är väl att hitta nån 411.

Koolt bygge o 411:or är inte fullt så vanliga som 412 men nånstans måste de finnas att uppbringa.

/Bo

Värmdö
Här sen Dec 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Ah, drömbilar.

Min hittar du här.

Annars skulle en Alfa Bertonecoupe i rejsstuk och med mycket pulver sitta fint. Kanske en sån här?

Kanske en störig och lätt egocentrisk post, ber i så fall om ursäkt.

Citera
malfunkshun
Go:teborg
Här sen Dec 2004

En Peugeot 405 T16 Pikes Peak replika tack

Helt i kolfiber på utsidan med en massa titan, magnesium och fräst aluminium på insidan specad för bana.

Audi S2 Avant (brukshink)
*Ny räser på gång*
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Jag vill bygga en Ford 32:a MEN med "banracing-chassie", r-däck och en lätt V8 i alu med massor med effekt på höööga varv.

Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003

Det verkar ju vara flera som vill ha en banracing hot-rod!!!

Discovery visade en riktigt cool sak från en kille som hette Troy.
4wd och dubbla länkar fram... rätt väg, fast den såg fortfarande lite för "custom" ut isf rejs.

Jag hittar bara raktframrejsingbilar och flames/vita däckssidor stuket. Närmaste banracing är Legends bilarna, men det är ju fel kaross.

Citera
Mattias_H

Här sen Apr 2004

drömbil och drömbil.... har i vart fall ett projekt jag filosoferar om.
Vill bygga rejsig bil åt min hustru och hon vill ha
Grund krav brittisk, kanske rovereller jagga v8 och automat. Hon har nästan noll rörlighet i underbenen efter ridolycka så bilen ska köras med enbart händerna. I bruks bilen sköts det mha en spak som griper om gas och bromspedal, ser ut som en båtgas där då du för den framåt bromsar pedalen och mot dig gasar. Det ger dock en enhandsfattning på ratten mha rattsnurra kvart i 3 och den andra handen på spaken placerad nästan vid växelspaken. Vill ersätta den lösningen med gas och broms skött direkt från ratten med tumgas på insidan och broms på utsidan skött av övriga fingrar som på en skoter och slänga ut ordinarie pedaler. Estetikst skulle det vara en utvändig sleeper men totalrensad sittastill stolar och bur... har ingen uppfattning om väghållningen på dessa bilar men den beöver säkert bättras...
Nåja i dagsläget finns inte pengarna men det fina med drömmar är ju att så länge det är drömmar så är de gratis
Citera
Stingray
Stockholm
Här sen Jan 2003

hmmm få se... en Pro Touring Camaro 67-69 alt en pro touring firebird formula 400 (eller var det en TransAm i Nu blåser vi snuten?) iaf ska den vara svart... (som filmen som Jeppson har... )

en protouring Stingray skulle inte vara fel heller...

sen har vi hayabusa motor eller en S2K motor (bara för att jävlas med jänkebilsfantasten i mig själv.. ) i en Cobra replica.. (som ska vara LÄTT...)
(självklart ska jag ha en daily driver cobra oxå med v8a och sidepipes.. men det är ingen dröm.. för det ska bli värklighet )

en annan dröm är en E30M3 med DTM spec... sen skulle det vara kul att skicka ner en alpina B12 motor i en E30 DTM karross...

alternativ 3 är att orginal renovera en javerlin eller en Challenger till utställnings skick (med lite dunka dunka i.. så man kan ha den en fin solig sommar söndag...

alt 4 är att bygga en drag/streetrace charger med kompressor igenom huven...

det är så mkt man vill göra.. så lite tid och pengar.. bara inse jag kommer få arbeta tills jag är 150 om jag ska hinna med allt...

men va gör man inte för bilhobbyn..

edit : oja hur fan kunde jag glömma en banracing hotrod?!

BMW Abuser
Citera
Allmänt banåkaforum
Vad är era drömbilsprojekt?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
2 besök senaste veckan (22611 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande