| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Bilder o videos
Varv på Ringen -62
|
1868 besök totalt |
|
Varv på Ringen -62
Från en film tagen 1962 (som finns o köpa för den som blir sugen Mer info här http://forum.rscnet.org/showthread.p
Var är det här taget exakt?
_________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Jisses
Tallar och spjälstaket! Ringen framstår som ett under av säkerhet idag (trots att
den inte längre duger till tyngre racing)...De där bilderna får mig att känna mig gammal, 62:a som man är (även om räsern har några år till på nacken, min morsas ålder typ).
Kul med tillbakablickar tycker jag _________________ Jörgen Eriksson |
||||
|
Läckert
Säkerhet
En sak är klar, der urtrista GP-slingan förstörde en unik depå-miljö, som man som racerhsitoriker bara kan gråta över! Som tur är finns ju garagen i det gamla fahrerlager kvar och det går fortfarande att ta en öl på die blau ecke, men i mycket övrigt så har ringen i likhet med t.ex. Le Mans förlorat en del av sin charm för att kunna leva upp till dagens krav på säkerhet och anpassning till dagen bilar. Var beställer man filmen Magnus? _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
https://secure.dwman.com/motorfilms/ _________________ Jörgen Eriksson |
||||
Tackar! _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
|
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
|
Har de breddat banan på senare år, eller är det bara att de har huggit ner skogen närmast banan och satt upp armco-räcken en bit ut? Det såg riktigt smalt ut på en del ställen.
_________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
|
Säkerhetstänkandet bestod av en tät häck som följer bankanten. Om man upplever det skräckinjagande att idag dundra ner mot Fuchsröhre sittandes iförd integralhjälm, flamsäker overall och fastspänd i sexpunktsbälte tillhörande en bil med störtbåge deformationszoner och klistriga däck så går det nog inte att beskriva den fasa de gamla legenderna måste känt. Effekten hos dåtiden racingbilar var uppemot 400 hästar. Bromsarna bestod av trummor och däcken var av diagonaltyp. Föraren satt och rattade frenetiskt iförd goggles och något som kan liknas vid en hjälm. I övrigt helt oskyddad med i princip hela överkroppen ovanför bilens karosslinje. Och armcoräcket utgjordes som sagt av en tät häck...
Skulle vilja se någon av dagens F1-hjältar utföra ett fullgasvarv runt nordslingan med F1-bil från det sena 60-talet. _________________ Andreas Björck _______________________ Alfa Romeo 159 Porsche 996 4S |
||||
|
MYCKET tilltalande bilder! Jag funderar på att köpa DVD:n enbart för Nürburgring-varvets skull, jag skulle för böveln köpa bara ljudupptagningen!
Fotnot: Vad gäller effekten i förkrigsvagnar så räcker inte 400 hk långt. Just den W125 från 1937 som Lang körde både när det begav sig och -62 levererade 646 hk vid 5800 rpm ur en 5.7-liters kompressormatad rak 8:a! _________________ Nordschleife: 626 varv |
||||
...och reglementet var väl att bilarna fick väga MAX 700 kg...
_________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
Äsch, siffror har aldrig varit min starka sida...
_________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
|
Någon som sett filmen?
Vore schysst med en recension innan man lägger ut ett antal sköna hundralappar på 10 minuters film (för resten av DVD:n är väl inte lika intressant!?!)...ah, fast det blir nog till att beställa ändå - verkar ju hur fräck som helst! (PS. Satt kamerakillen fastspänd bakpå????) _________________ Mårten Olsson PCS 7003 |
||||
![]() |
Bilder o videos
Varv på Ringen -62
|
1868 besök totalt |