| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Däckslitage, downforce o annat (splittad tråd)
|
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (2431 totalt) |
Nu blev jag nyfiken, sliter du minst på VB? Hur går det ihop, går inte de flesta banor i högervarv? Insidan på höger fram? Det här blir bara konstigare och konstigare. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
|
Men den tar ändå sig runt fort både i slalom o på bana och är dessutom väldigt lättkörd (förutom när det börjar gå riktigt fort då den är lite lätt i baken...) Ett riktigt trevligt chassie helt enkelt.
Det är faktiskt ganska vanligt bland M3 E36'or med olika chassien att de lyfter inner fram. _________________ Magnus Thomé
|
||||||
Tänkte inte du montera nått på skuffen , för att stabilisera den , _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||||
Alla har vi våra tidskrävande ombyggnationer av bilarna
_________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||||
Kan den ge nån effekt ? _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||||
Den lilla gummiläpp som satt på bakluckan på tidiga SAAB 900 Turbo, gav 15 kp downforce i 200 km/h. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
Trycket på bakhjulen skulle bli det samma, luftmotståndet skulle minska och accelerationen skulle minska, med den lösningen. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
När man är inne på lite hypotetisk teori: Borde inte accelerationen i höga farter öka om man åstadkommer marktryck med hjälp av sandsäckar istället för en luftmotståndshöjande spoiler? _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||||
|
Den är ganska stor om man jämnför den med E-39 läppen
Den lilla gummiläpp som satt på bakluckan på tidiga SAAB 900 Turbo, gav 15 kp downforce i 200 km/h. Hm , tror tråden börjar spåra ut , var nog om eller vart man skulle placera däck _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||||
Har tråden spårat ur, så ovanligt.
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
Men vem är det som har påstått att luftmotståndet ökar? När jag härom dan (som vanligt) satt och bläddrade i några gamla Teknikens Värld så testade man mycket seriöst spoilers i ett nummer från, tror jag, 1974. Det var alltså SAAB 99 CC med en spoiler fram och en på bakluckan, en rätt stor blaffa. Accelerationen över 100 km/h förbättrades tydligt, kommer inte ihåg exakt, men säg att det var 2 - 3 sekunder upp till 160! Så fram med kolfibersjok och silvertejp inför banmötena
JohanR _________________ Johan Rådlund |
||||||
Låter rimligt. 20 kg är bättre än inget...
_________________ Magnus Thomé
|
||||||
Förutsatt att grundkonstruktionen ger ett luftmotstånd som är lägre än vad det ger med vingar minus massan för säckarna. Men tänk vad som händer när du börjar svänga.... Inte så bra med sandsäckar då massan påverkar sidacclerationen vilket vingen idealt sett inte gör. Så sandsäckar = mvh Daniel _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||||
Kraften på bakhjulen skulle bli densamma men 'centrifugalkraften' skulle öka, så ingen vinst i kurvor med mer vikt. Snarare en förlust eftersom friktionskoefficienten µ tenderar att minska med ökad vikt. Anledningen att man har vingar på F1:or och liknande istället för mer vikt är inte främst för att det ger bättre acc, utan för att man i regel inte tjänar något i kurvhastighet på att öka vikten. Så här ser den statiska kraftbalansen ut i en kurva ut: mV^2/r = µ(mg + L), där L är 'nedåtkraften'(downforce) som är positiv nedåt och ungefär lika med kV^2 (k är en konstant i detta fall, k = 0.5ρ'CL'), r = kurvans radie. Så den möjliga kurvhastigheten blir alltså (om jag inte gjort nåt slarvfel): V = sqrt(µrmg/(m-µrk)) om man då kan lite matematik, eller testar sig fram, kan man se vilka ändringar som har betydelse. Ett ökat k ger ökad hastighet, men en ökad vikt, m, ger minskad hastighet om k>0. Om k=0 så har massan ingen betydelse, förutom att µ i regel minskar vid ökat tryck för däck. Om man däremot har k<0 och alltså har lyftkraft så lönar det sig att öka massan, om inte µ minskar för mycket. Ett ökad µ ger för övrigt alltid högre kurvhastighet eftersom massan, m, alltid är positiv. Sedan tillkommer förstås dynamiska effekter som inte är med här, men som i regel inte gynnas av ökad vikt. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Däckslitage, downforce o annat (splittad tråd)
|
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (2431 totalt) |
