Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2902 besök totalt |
Fjädrar: Konstruktion
Torsion vs. Skruv, stor vs. liten dia, tråddia vs. antal varv... Vad är det som gör att det sitter en fjäder med relativt stor yttre diameter på min Alfa 75 trots att det inte är coil-over medans det på en Volvo 240 sitter smala? Har en torsionsfjäder samma egenskaper som en skruvfjäder? De bygger ju på samma princip men man vet ju aldrig. Varför gå upp i trådtjocklek istället för att minska antalet varv? Rp0,2? Kort sagt, varför ser fjädrar så olika ut, finns det nåt som gör att man konstruerar en fjäder på ett visst sätt? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Re: Fjädrar: Konstruktion
Vi kan se en spiralfjäder som en torisions stav. Det blir vridkarafter även i en spiralfjäder. om man gör fjädern styv genom att minska antalet varv (eller kortare torisionsstav) så blir materialbelastningen högre. Till slut går den av eller nått. Man kan avända en ytterdiameter som är lämplig för placerings omständigheterna, men man väljer trådlängd och tråddiameter efter belastning. Eller för att vara mer exakt så tar man även hänsyn till materialets egenskaper. Men modulen är tämligen lika för olika material. Göran Malmbeerg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
citat:
om man gör fjädern styv genom att minska antalet varv (eller kortare torisionsstav) så blir materialbelastningen högre. om jag nu inte är ute och far så: Vridninge/slaget blir mindre vid samma belastning, allså matrialbelastning är lika mycket då. Är det därimot slaget/vridingen som styr så är antal varv/längden så stämmer det, se citat: _________________ Johan Sjölinder |
||
Re: Fjädrar: Konstruktion
Det som avgör tråddiametern är den belastning fjädern som mest kommer att utsättas för. Inte vilken konstant den har. Jag brukar hålla mig till så liten ytterdiameter (för utrymmets skull) och trådtjocklek som materialet klarar för att spara vikt på bilen. Göran Malberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
Ponera att man har två skruvfjädrar med samma fria längd och fjäderkonstant men den ena är 200mm i ytterdia och den andra 100mm i ytter dia, uppför sig dessa två fjädrar exakt lika?
Har vikten på fjädern någon inverkan på funktionen eller är hastigheten för låg för att det skall spela någon roll? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
[Ja, dom fjädrar på samma sätt. Man kan göra fjädrarna "större" och på så sätt förbättra livslängden, (ev). Andra skillnader kan vara olika längd på fjädringsvägen. En fjäder med samma konstant får ju då ett högre tryck i ett helt hoppressat läge, eftersom det är fjädringsvägen gånger konstanten som ger trycket. Man ska ju balansera ihop en passande dimension på fjädern för den fjädringsväg man skall använda.
En med jämn godsdiameter och linjärt lindad fjäder ökar med exakt lika många kilo för varje mm den pressas ihop. Vikten är för liten för påverkan. Det är mer att bilen som sådan blir tyngre av 4 fjädrar. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
Så bra!
Trodde det var med nån "Hokus-Pokus" faktor. ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Re: Fjädrar: Konstruktion
Jag läste själv om en kille i USA;s Panteraklubb i veckan som skulle sätta i kortare fjädrar med samma konstant för att få en stummare bil utan att den blev hårdare för att inte förlora komforten. Hmmm. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
Re: Fjädrar: Konstruktion
om man skall tillverka en fjäder med en viss fjäderkonstant, grovjusterar man med tråddiametern (13->14 mm=+35%) och finjusterar med antal varv (7.0->6.5 varv=+8%). _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
Re: Fjädrar: Konstruktion
Ska svara med några uträkningar. Tråddia - ytterdia - varv - kg/mm 14.... 110.... 5,5.... 5,8 14.... 110.... 5 ..... 6,3 13.... 110.... 5,5.... 4,3 13.... 110.... 5 ..... 4,7 13.... 90..... 5 ..... 8,6 Antagligen har dom flesta fjädertillverkare tråd i jämna mm. Då får man finjustera i varv. Innerdiameter blir ofta given eftersom många använder coilover Eller andra fasta lägen för fjädern att placeras i. Kan också passa på att nämna att hjulkonstanten kan bli en helt annan. En fjäder med 8,6 kg/mm resulterar i 4,2 kg/mm på hjulet på Panteran. Jag kan förklara hur man räknar ut detta men det kräver en skiss på den typ av hjulupphägning man har. Det är inte bara infästningspunkterna som räknas. Även lutningen på coilovers-fjäderben måste med. Denna lutning ger även en viss progression på hjulet. Göran Malmberg. Ursäkta punkterna, det blev konstiga avstånd mellan siffrorna. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Hmm, hur ser elasticitetsmodul för kompisit????
ButterflyRacing: Har inte leverantören av komposit bladfjäden någon data på den? Borde inte samma fjäderkonstant (kg/mm) finnas på bladfjädern också. Men om fjäderkonstanten är en konstant eller en variabel har jag ingen aning om. _________________ Johan Sjölinder |
||
Stenhård/oböjbar x 3.....eller nått ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Re: Fjädrar: Konstruktion
Dethär är ju ngt som totalt kom bort i tråden fjäderkonstanter/egenfrekvenser. Det som verkligen är intressant är ju den verkliga egenfrekvensen, som du anger här Göran. Ville bara tydliggöra det om ngn missade det. |
||
Göran: Antar att man räknar bort ett helt varv om det är "coil-bind" på första varvet? Änden är inturad så att den går emot nästa varv.
Hur gör man om fjädern ligger i en tallrig så att hela första varvet ligger emot, räkna bort eller? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Re: Fjädrar: Konstruktion
Jag testade just några fjädrar för den goda sakens skull. En ventilfjäder och då stämde formlerna bra med två borträknade coilbind varv. Ett i var ände. Däremot en av mina bakhjulsfjädrar visade sig ligga en halv mm från coilbind. Då gällde där fjädern släppte från anligget. Blev 0,7 varv i stället för ett. Om fjädern går trögt i en rörliknande hållare så kommer jag att tänka på en stötdämpar liknande variant. Samma konstant men fördröjd av friktion. Göran M _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2902 besök totalt |