| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
V8 alublock, stålfoder stoppyta.
|
2195 besök totalt |
|
Hej! Hur och var bör man lägga den vertikala "stoppytan" om man skall fräsa ur och fodra om blocket? Jag vill ju inta att fodren skall äta in i blocket, å börja glappa som de gammla Volvo/renault sexorna Såhär ser originalblocket ut.
Det skall i min 6mm foder som liknar dessa, så man slipper göra deckplatta ("allt i ett" sas)
_________________ Niklas Persson Porsche 997 Turbo BMW M3 Competition Touring |
||||
|
|
||||
|
För dragracingsversionen av Ecotec så bearbetades cylindrarna bort helt ned till botten av kylmanteln, bottnen bearbetades sedan platt så att fodrena kan täta däremot. Vilket passning man har på delarna nämns inte i de papper som jag har men fodret monteras genom att kylas till 0 grader C medans blocket värms upp till 120 grader. Efter fodrena är monterade så låses de fast med en 75mm tjock stålplatta innan hela blocket värms till 120 grader och hålls så i 3 timmar.
|
||||
Stålplatta istället för toppen? _________________ Niklas Persson Porsche 997 Turbo BMW M3 Competition Touring |
||||
Ja. Frågan är hur stor presspassning man ska köra med, likaså om vattenkanalerna sluter tätt eller om man bör använda o-ringar eller tätningsmedel för att få det tätt. |
||||
Precis, en rätt viktig fråga
Frågan hoppas jag Darton, som gör fodren kan och vill svara på. De har tydligen omfodringar på Northstar motorn tidigare. Jag måste även lura ut vart oljekanalerna ligger i blocket eftersom jag tänkt att borra och gänga upp för oljekylning under kolvarna. _________________ Niklas Persson Porsche 997 Turbo BMW M3 Competition Touring |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2195 besök totalt |