Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
V8 alublock, stålfoder stoppyta.
2195 besök totalt
NP
Vänersborg
Här sen Maj 2004

Trådstartare

Hej!

Hur och var bör man lägga den vertikala "stoppytan" om man skall fräsa ur och fodra om blocket?

Jag vill ju inta att fodren skall äta in i blocket, å börja glappa som de gammla Volvo/renault sexorna

Såhär ser originalblocket ut.

Det skall i min 6mm foder som liknar dessa, så man slipper göra deckplatta ("allt i ett" sas)

Porsche 997 Turbo
BMW M3 Competition Touring
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

lite OT, men är inte det där ett northstarblock?
Citera
NP
Vänersborg
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Jovisst är det ett Northstar block

Porsche 997 Turbo
Citera
NP
Vänersborg
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Ingen som har pysslat med att fodra block?

Porsche 997 Turbo
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003

NP skrev:
Ingen som har pysslat med att fodra block?

Jo..
Men inte på det viset som du har tänkt göra
Har bara fodrat om gjutgärnsblock, antar att det blir lite eljest då.
Ska se om jag kan forska lite!
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003

För dragracingsversionen av Ecotec så bearbetades cylindrarna bort helt ned till botten av kylmanteln, bottnen bearbetades sedan platt så att fodrena kan täta däremot. Vilket passning man har på delarna nämns inte i de papper som jag har men fodret monteras genom att kylas till 0 grader C medans blocket värms upp till 120 grader. Efter fodrena är monterade så låses de fast med en 75mm tjock stålplatta innan hela blocket värms till 120 grader och hålls så i 3 timmar.
Citera
NP
Vänersborg
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Johan Edlund skrev:
För dragracingsversionen av Ecotec så bearbetades cylindrarna bort helt ned till botten av kylmanteln, bottnen bearbetades sedan platt så att fodrena kan täta däremot. Vilket passning man har på delarna nämns inte i de papper som jag har men fodret monteras genom att kylas till 0 grader C medans blocket värms upp till 120 grader. Efter fodrena är monterade så låses de fast med en 75mm tjock stålplatta innan hela blocket värms till 120 grader och hålls så i 3 timmar.

Stålplatta istället för toppen?

Porsche 997 Turbo
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003

NP skrev:
Johan Edlund skrev:

Stålplatta istället för toppen?

Ja.

Frågan är hur stor presspassning man ska köra med, likaså om vattenkanalerna sluter tätt eller om man bör använda o-ringar eller tätningsmedel för att få det tätt.
Citera
NP
Vänersborg
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Johan Edlund skrev:

Ja.

Frågan är hur stor presspassning man ska köra med, likaså om vattenkanalerna sluter tätt eller om man bör använda o-ringar eller tätningsmedel för att få det tätt.

Precis, en rätt viktig fråga

Frågan hoppas jag Darton, som gör fodren kan och vill svara på. De har tydligen omfodringar på Northstar motorn tidigare.

Jag måste även lura ut vart oljekanalerna ligger i blocket eftersom jag tänkt att borra och gänga upp för oljekylning under kolvarna.

Porsche 997 Turbo
Citera
Skruva banåkabil
2195 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande