| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Konvertera till solida ventiltryckare
|
2610 besök totalt |
|
Vad gäller det för motor/topp?
Vet att Parner gör det på Volvo ( www.stenparnermotor.se tel. 070-223 33 30 eller 0141-22 00 10 fax. 0141-22 00 11) DTE Racing kan nog fixa det på dom flästa toppar (tel. 070-210 43 10 eller 0150-321 21) Det va dom som fixade toppen till Muppen följetången i Spojlernytt (Bilsport). _________________ Emil Rehnfors |
||||||
|
Jag har kikat runt lite på vad det skulle kosta till min bil(Nissan) och dom stora pengarna verkar vara kammar, som landar på runt 10kkr. Då är det ett färdigt kit från ett såndäringa japanskt företag. Kanske blir det billigare om du låter någon bygga om/nya kammar och kanske är "Pigutt"-kammar billigare än till min Nisse. Sedan är jag inte helt säker på om jag minns rätt angående priset på montering/justering av ventilspel, men jag har för mig det låg i trakterna runt 2,500Kr. Fast det här är ju specifikt för min bil, men kanske ger det ändå en hyffsad bild på vart priserna ligger.
|
||||||
Senast jag kollade ville dom ha 260:- styck + 60:- för lashcaps. (minns ej om det var exlusive eller inklusive moms). Annars finns det Renault 33mm tryckare som passar i SAAB:ar men dom går på cca. 190:- styck och kräver omarbetning. Tryckare som jag ritade upp är tillverkade och väntar på polering. Då dom görs utomlands och för småstålar så har jag inte orkat trycka på tillräckligt hårt...det är fasan som sköter det. Han påstår att "killen som polerar är sjukskriven" eller något sådant. Jag får väl be honom skicka det som det är så får jag polera själv :-) _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
Det är 33mm tryckare som passar i SAAB 16v topp. Gjorda på beställning efter mina ritningar: Ritnüng: FEM:
Jag vet inget pris då jag egentligen inte tänkte mig någon försäljning. Det var gratis one-off jobb på en f.d. vapenfabrik i östeuropa, tack vare lite kontakter
_________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
Båda SAAB kortmotor och långmotor har samma diameter & tjocklek när det gäller ventiltryckare så det kvittar egentligen. Dom passar på både och. Vet inte vad du menar med "schims" men justeringen görs genom att man slipar ner s.k. lashcaps till korrekt tjocklek. Om du tittar på första bilden ser du en liten hatt under tryckaren. Den träs på ventilskaftet. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
okej då är jag med
Är de till salu då? |
||||||
Jag är inte säker men jag kan alltid fråga om dom kan tänka sig göra två-tre batch till. Dom fick tillverka specialverktyg för att kunna svarva loss "fingret" i mitten så nu är grundinvesteringen redan gjord. Bästa är nog om du kan vänta på att jag får in paketet. Då kan jag kontrollmäta lyftare samt se ytfinishen och posta bilder här. Om dom verkar OK så kan jag gå vidare och beställa flera, det finns fler spekulanter, framförallt killar på STCS som vill köra med vassa kammar i sina SAAB-motorer. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
otur Men när man tillverkar precisionsprylar som ska härdas så gör man väl dem först lite för stora sedan härdar man och först efter det så slipar man dem till rätt dimension? Det finns ju några processer som bara härdar ytan och inte borde orsaka värmedeformationer men då talar vi om masstillverkning. (PS. Materialteknik är inte mitt område)
_________________ Sten Isaksson |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Konvertera till solida ventiltryckare
|
2610 besök totalt |
