Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 2670 besök totalt |
Jo, så var det. I MODERN tid, alltså muskelepoken på -60 talet var Hemi på 426 ci och inget annat. Dessutom hade den alltid uppgivna 425 hästar. 440 Magnum hade väl det fräna tillnamnet "sixpack" eftersom det var tre dubbelförgasare. Det är nåt man saknar med modern insprutning... JohanR _________________ Johan Rådlund |
||
ok, då har jag lärt mig något idag också. Men håll med om att det är en bättre motivering till startnummer än SAABens ![]() _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||
Re: Nummergissning
Hemin har alltid varit på 426cui. På senare år har det dock sålts 426, 472 samt 526 cui. 440;in var en vedgemotor (vanliga förbränningsrum) och fans som sixpack i värsta modellen. Nu går det att köpa hemitoppar till den motorn å konvertera. Min motor ä 526 cui, men ingen "köpt motor". Jag har beställt all i lösa delar. T,ex en billetvev med 112 mm slag. Ursäkta 426 felet, jag såg det som motortyp. Nu ändrat. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
om jag nu minns rätt fanns åtminstonde 354 på femtiotalet och las ner efter några år för att den var för dyr (eller nåt sånt). Sen återuppstod Hemin på 60-talet. JohanR _________________ Johan Rådlund |
||
Min motor är 526 cui vilket blir 8,7 liter. Jag har behållit nr 26 därför att det är en hemi identitet. den är 530 ca. 426 är orginalet. som var den sk street hemin. Som Rickard Petty körde. Dom andra hemimotorerna var sk "old style hemi". En helt annan motor. Förvisso väldigt mycket släkt. Den kom på 50 talet. 426;an kom 65 tror jag. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 2670 besök totalt |