Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Var kan man få tag på 28mm tjocka bromsskivor?
1 besök senaste veckan (2935 totalt)
Turbo²

Här sen Jan 2003

Trådstartare

Var kan man få tag på (vilka tillverkar) bromsskivor i 330-344mm tjocklek :28mm?

Mantorp
Här sen Nov 2002

Se länk ovan: PEAN Sweden.

And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Corvette C4 88-96 har 330mm skivor som är 28.6 mm breda. Finns ganska många eftermarknadstillverkare som säljer dessa.
Citera
Klas NSX
Yngsjö
Här sen Nov 2002

Stoptech har stort utbud av skivor.

Stockholm
Här sen Maj 2003

Hej
BMW X5, Billiga 1300:-/ par hos mekonomen.

MVH
Eric Lycke

Örkelljunga
Här sen Okt 2004

Bakskivorna på S60/V70R är 330*28mm.

Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

om du vill kolla vad som finns bland Brembos alla originalersättningsskivor, klicka här, välj "Search by dimension"... Osv.

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

volvofanatiker skrev:

Vad är då framskivorna?
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Volvon har väl parkeringsbromstrummor i skivorna?

BMW 330i -05
Citera
Nykom
Linköping
Här sen Mar 2004

volvo XC90 fram skivor är i dom trakterna

Göteborg
Här sen Apr 2004

MaZ skrev:
Volvon har väl parkeringsbromstrummor i skivorna?

Inte nu längre, väl? På S/V40 används klossarna även för parkeringsbroms. Kan förstås vara ett arv från Mitsubishi Carisma.

Patrik_Johansson
Örkelljunga
Här sen Okt 2004

Anders Jeppsson skrev:
volvofanatiker skrev:

Vad är då framskivorna?

De är 330*32mm. Dock kommer det snart enligt rykten en uppdaterad version med 350mm keramiska skivor.

Då Brembo-oken på S60/V70R saknar någon form av handbromsreglering så lär de bakre skivorna ha en invändig trumma ja. Själv har jag dock endast sett framskivor och inte de bakre.

XC90 T6, V8(?) och de sjusitsiga versionerna tror jag, inte helt säker dock har 335*30mm stora framskivor.

Oslo
Här sen Aug 2004

Någon som vet om det finns några skivor med lösa hubbar i den storleken och vart man kan köpa hubbar (bell house) isåfall?

Göteborg
Här sen Nov 2002

Dom R-bromsskivor jag klämt på hade precis som den vanliga V70in p-broms i trumma.

Edit: Dessutom har Volvo haft ovanan att sätta ventilationen på utsidan på vissa skivor, detta gör dom högst olämpliga för racing då det är hyfsat krångligt att tvinga in luft på utsidan av skivans centrum...

BMW 330i -05
Citera
Patrik_Johansson
Örkelljunga
Här sen Okt 2004

MaZ skrev:
Dom R-bromsskivor jag klämt på hade precis som den vanliga V70in p-broms i trumma.

Edit: Dessutom har Volvo haft ovanan att sätta ventilationen på utsidan på vissa skivor, detta gör dom högst olämpliga för racing då det är hyfsat krångligt att tvinga in luft på utsidan av skivans centrum...

Så ser det dock inte ut på R-skivorna.

En S60/V70R framskiva, dvs 330x32mm tillsammans med en något manligare kollega, oken är från S60/V70R:

Örkelljunga
Här sen Okt 2004

pippen skrev:
Någon som vet om det finns några skivor med lösa hubbar i den storleken och vart man kan köpa hubbar (bell house) isåfall?

T.ex KH Motorsport säljer AP Racing-skivor avsedda för lösa bells. Dyra, såklart.
Det bästa är nog att själv (låta) tillverka bellsen då det lär bli ruskigt dyrt att köpa dem "över disk".
Jag ska svarva mina bells själv och bara materialet till två skivor går på runt tusenlappen.
Bultar och bobbiner till de flytande skivorna är svindyra. Jag köpte bultarna från KH Motorsport, 800:- för 24st bultar med brickor och muttrar. Skulle man haft bobbiner också skulle det kostat ytterligare en 1400:-.
EDIT: Ser att de har sänkt priserna något nu.
Iofs skulle man kunna använda andra skruvar men nu valde jag att följa deras specifikationer helt för att undvika hållbarhetsproblem etc.
Nu jobbar jag som CNC-svarvare och lyckades fuska mig till att tillverka ett gäng bobbiner, i rostfritt, gratis på jobbet istället.

Oslo
Här sen Aug 2004

Har AP så små skivor som 28mm för lösa hubbar? Edit: såg att dom hade nu.. dock till rena rövarpriser 4300kr för en 330x28mm st.. blir ju 8600:- för två typ hälften av vad Movits bromskit kostar med fetare skivor...

HMMM thumbs down

Svarvning är inga problem. vad ska man köra för alu då? Verktygs alu typ alumec kanske?

Vad är bobbiner?

MVH
David

Örkelljunga
Här sen Okt 2004

pippen skrev:
Har AP så små skivor som 28mm för lösa hubbar? Edit: såg att dom hade nu.. dock till rena rövarpriser 4300kr för en 330x28mm st.. blir ju 8600:- för två typ hälften av vad Movits bromskit kostar med fetare skivor...

HMMM thumbs down

Svarvning är inga problem. vad ska man köra för alu då? Verktygs alu typ alumec kanske?

Vad är bobbiner?

MVH
David

Ja, 7075-alu förslagsvis. Finns hos Alutrade, vet dock ej om de säljer till privatpersoner.
Bobbiner är "hylsorna" som sitter på bultarna som håller skivan i bellsen. Det är på bobbinerna som skivan flyter i sidled (0,4mm), om man har flytet i skivan, det finns varianter med flytet i bellsen också.
Finns en hel del matnyttigt att hitta på AP Racings hemsida, t.ex:
http://www.apracing.com/car/brakedisc/float.htm
http://www.apracing.com/car/brakedisc/floatbell.htm
http://www.apracing.com/car/brakedisc/floatdisc.htm
http://www.apracing.com/car/brakedisc/bobbins.htm

Bult med tillhörande bobbin för bromsskivan. Fräsvidden på bobbinen passar precis i bredd i uttagen på bromsskivan.

Edsbyn
Här sen Apr 2004

Ingen här som har gjort egna "lösa skivor" av vanliga..
Vet på vissa tuning firmor att de gör så..Sticker av navet i svarv sen borrar lite hål till hubben.

1 besök senaste veckan (2935 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande