Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 4365 besök totalt |
Otroligt rejsiga detaljer på nya Audi RS4
Några exempel på intressanta, och framförallt rejsiga, detaljer som tillkommit de senaste dagarna: * Bilen går att få från fabrik med Pirelli P Zero Corsa, dvs. R-däck. Precis som M3 CSL. Detta, tillsammans med resten av paketet, borde göra susen för varvtider. Vad spekulerar ni att ett varv på Nürburgring tar? Referens: Gallardo vs. M3 CSL Notera att Gallardon, med 7:52, inte körde på R-däck. Den har dock mer effekt (420 hk vs. 50 hk) och något lägre vikt (gissar på 50-100 kg). * I instrumenteringen ingår precis som på nya Porsche 911 lap timer. * Sportstolarna, som ser ganska extrema ut, har inbyggda luftkuddar som kan justeras efter behov. * quattro-systemet har förändrats så att 100% av kraften kan gå till ett enda hjul om så skulle behövas. Exakt hur det påverkar körningen kan jag inte säga idag, men låt mig gissa att det blir roligare att köra! * Utväxlingen på ratten är förändrat. ESP-systemet är uppgraderat så att det tillåter mer "lek." * Det finns en knapp på ratten som gör motorn mer aggressiv, samt minskar dämpnigen från avgasröret. * Det har släppts kraft- och vridmomentskurvor på den extremt kompakta V8:an. * Det har också kommit nya närbilder på olika detaljer. Närbild på förarmiljön. Här finns förutsättningar att trivas! ![]() P Zero Corsa ![]() _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||
/../Inför utvecklingsarbetet var en av målsättningarna att ytterligare optimera bilens vikteffektförhållande. Varje onödigt gram skulle undvikas och varenda liten komponent kontrollerades och testades ur viktsynpunkt. Framskärmarna och motorhuven är därför tillverkade av aluminium, precis som de flesta delarna av chassit och upphängningen. Och de specialdesignade sätena är inte bara lätta, de ger dessutom föraren ett mycket bra stöd under körningen./../ Källa: http://nordicaudi.com/index.php?url=arkivet/artiklar/data/a1448/a1448_index.php&var= _________________ /NEO aka Henrik Cednert :: Audi S2 Coupé 1994 :: Proud member of Team Irry -+ www.irry.com +- |
||||
Ja, vet inte exakt hur men en massa aluminium är det på olika platser. Stolarna är också betydligt lättare än original. Unladen weight in kg / gross weight limit in kg 1650 / 2260 Axle load limit at front / rear in kg 1250 / 1150 _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||
Greppet mot asfalten upphör innan drivaxeln går av? _________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||
Angående lättning.
Verkar som det gjort vad de kan. Se detalj på dörröppnare... ![]() http://www.rs6.com/forum/attachment. _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||
Designlättning skulle jag vilja kalla det... _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
Tack Nisse, du etablerade det rätta snälla ordet istället för blingblinglättning ![]() ![]() Fast det är säkert en himla trevling bil ändå! _________________ Pär Hylander |
||||
Det är inte hål för bälten... det är lättningshål ![]() |
||||
Ja... det är det nog ![]() EDIT /Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||
Du måste väl ändå jämföra den med nya S4? 1826 Kg väger S4 Avant 2003 B6. Iofs är det en B6-modell och Avant, och inte B7 som nya RS4. Men skillnaderna mellan B6 och B7 är iaf betydligt mindre än mot B5. _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||
Jag måste ingenting utan kan jämföra den med precis vad jag vill. ![]() Fö framgår det inte om det är en avant som avses med viktuppgiften men den kanske bara finns som kombi? |
||||
Du är sååååå förutsägbar, jag visste du skulle svara så ![]() ![]() Den nya RS4:an finns än så länge bara i sedan. Den förra fanns endast i Avant. _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||
Borde den inte rimligen jämföras med S4 sedan om man skall gå på ditt resonemang? Men om jag fattat det rätt så är alltså den nya RS4 sedan 25 kg lättare än den gamla RS4 avant? ![]() Den nya S4:an var ju iaf en trevlig bekantskap och RS4:an lär ju vara bättre. ![]() |
||||
Jo, men då de uppgifterna inte finns framför mig är det inte lätt att jämföra. Därför angav jag noga vilka modeller det handlade om, så att det inte skulle bli några missförstånd ![]() I princip är din sista slutsats riktig. Men 100% säker kan man nog inte vara innan sport auto vägt den. ![]() Just nu är det Audis siffror vs. sport auto. Thomas M ska dit i helgen. Jag har bett honom övertala quattro gmbH att de ska ge sport auto en bil med P Zero Corsa och inget annat. Ska bli kul att se vilken sorts tid den landar på. Upptäckte till min förvåning att förra RS4:an var snabbare än förra M5:an, så spannet borde rent matematiskt och logiskt ligga mellan 7:52 (Gallardo) och 7:13 (M5 E60). Men det är ju så mycket annat än matematiken som ska till... ![]() _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||
Sant. Men Gallardon väger 1613 Kg och körde 7:52. Iofs med betydligt mer vikt runt häcken, då den har mittmotor. Vad jag förstår kommer Rs4:an få en fyrhjulsdrift mer inställd som den i Gallardon, dvs. tendera åt överstyrning. RS4:an får också DRC-systemet som gjorde susen i momentet storslalom för RS6:an. Porsche 996 Turbo, 1569 Kg, 7:56 RS4 Sedan B7, 1625 kg, x:xx RS4 Avant B5, 1675 Kg, 8:25. S4 Avant B6, 1826 Kg, 8:29 BMW M5 E60, 1844 Kg, 8:13. Den som lever får se. Senaste M5:an gick ju betydligt långsammare än vad jag och många andra trodde, så det är svårt att sitta och gissa. _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 4365 besök totalt |