Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Otroligt rejsiga detaljer på nya Audi RS4
1, 2   >>
4365 besök totalt
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Otroligt rejsiga detaljer på nya Audi RS4

Några exempel på intressanta, och framförallt rejsiga, detaljer som tillkommit de senaste dagarna:

* Bilen går att få från fabrik med Pirelli P Zero Corsa, dvs. R-däck. Precis som M3 CSL.
Detta, tillsammans med resten av paketet, borde göra susen för varvtider. Vad spekulerar ni att ett varv på Nürburgring tar?

Referens: Gallardo vs. M3 CSL

Notera att Gallardon, med 7:52, inte körde på R-däck. Den har dock mer effekt (420 hk vs. 50 hk) och något lägre vikt (gissar på 50-100 kg).

* I instrumenteringen ingår precis som på nya Porsche 911 lap timer.

* Sportstolarna, som ser ganska extrema ut, har inbyggda luftkuddar som kan justeras efter behov.

* quattro-systemet har förändrats så att 100% av kraften kan gå till ett enda hjul om så skulle behövas. Exakt hur det påverkar körningen kan jag inte säga idag, men låt mig gissa att det blir roligare att köra!

* Utväxlingen på ratten är förändrat. ESP-systemet är uppgraderat så att det tillåter mer "lek."

* Det finns en knapp på ratten som gör motorn mer aggressiv, samt minskar dämpnigen från avgasröret.

* Det har släppts kraft- och vridmomentskurvor på den extremt kompakta V8:an.

* Det har också kommit nya närbilder på olika detaljer.


Närbild på förarmiljön. Här finns förutsättningar att trivas!



P Zero Corsa


_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Har dom lättat den något?

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19102



oj...

Hur ser en diff ut tro?

Undrar för övrigt hur en drivaxel med drivknutar ser ut som är dimensionerad för 420Hk på ETT hjul i en produktionsbil.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
NEO
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 442



Micke Eriksson skrev:
Har dom lättat den något?


/../Inför utvecklingsarbetet var en av målsättningarna att ytterligare optimera bilens vikteffektförhållande. Varje onödigt gram skulle undvikas och varenda liten komponent kontrollerades och testades ur viktsynpunkt. Framskärmarna och motorhuven är därför tillverkade av aluminium, precis som de flesta delarna av chassit och upphängningen. Och de specialdesignade sätena är inte bara lätta, de ger dessutom föraren ett mycket bra stöd under körningen./../



Källa: http://nordicaudi.com/index.php?url=arkivet/artiklar/data/a1448/a1448_index.php&var=

_________________
/NEO aka Henrik Cednert :: Audi S2 Coupé 1994 ::
Proud member of Team Irry -+ www.irry.com +-
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Micke Eriksson skrev:
Har dom lättat den något?


Ja, vet inte exakt hur men en massa aluminium är det på olika platser.

Stolarna är också betydligt lättare än original.

Unladen weight in kg / gross weight limit in kg 1650 / 2260
Axle load limit at front / rear in kg 1250 / 1150

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 931



MaZ skrev:
oj...

Hur ser en diff ut tro?

Undrar för övrigt hur en drivaxel med drivknutar ser ut som är dimensionerad för 420Hk på ETT hjul i en produktionsbil.


Greppet mot asfalten upphör innan drivaxeln går av?

_________________
/Erik Petersson

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Angående lättning.

Verkar som det gjort vad de kan.

Se detalj på dörröppnare...

http://www.rs6.com/forum/attachment.php?s=&postid=42869

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Erik B skrev:
Angående lättning.

Verkar som det gjort vad de kan.

Se detalj på dörröppnare...

http://www.rs6.com/forum/attachment.php?s=&postid=42869


Designlättning skulle jag vilja kalla det...

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Den förra modellen av RS4 vägde 1675 Kg så deras försök till lättning har slagit ut väl, hela 25 kg lättare.
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Nisse Classon skrev:
Erik B skrev:
Angående lättning.

Verkar som det gjort vad de kan.

Se detalj på dörröppnare...

http://www.rs6.com/forum/attachment.php?s=&postid=42869


Designlättning skulle jag vilja kalla det...


Tack Nisse, du etablerade det rätta snälla ordet istället för blingblinglättning 1650 kg så har dom inte gjort allt dom kan.....

Fast det är säkert en himla trevling bil ändå!

_________________
Pär Hylander
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1375



Hur fäster de 4 eller 6-punkts bältena? I hatthyllan eller borrar man bara sonika rakt egenom baksätet

Eftersom det är hål i stolen för det!

/Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13287



964c2 skrev:
Hur fäster de 4 eller 6-punkts bältena? I hatthyllan eller borrar man bara sonika rakt egenom baksätet

Eftersom det är hål i stolen för det!

/Björn

Det är inte hål för bälten... det är lättningshål
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1375



Anders Jeppsson skrev:
964c2 skrev:
Hur fäster de 4 eller 6-punkts bältena? I hatthyllan eller borrar man bara sonika rakt egenom baksätet

Eftersom det är hål i stolen för det!

/Björn

Det är inte hål för bälten... det är lättningshål


Ja... det är det nog

EDIT

/Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
johann skrev:
Den förra modellen av RS4 vägde 1675 Kg så deras försök till lättning har slagit ut väl, hela 25 kg lättare.


Du måste väl ändå jämföra den med nya S4? 1826 Kg väger S4 Avant 2003 B6.

Iofs är det en B6-modell och Avant, och inte B7 som nya RS4.
Men skillnaderna mellan B6 och B7 är iaf betydligt mindre än mot B5.

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Rejsigaste av allt är att dom har plockat bort all plastkåpor över motorn o målat ventilkåporna porrigt röda...Mums. Fortsätt så Audi thumbs up .


_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Erik B skrev:
johann skrev:
Den förra modellen av RS4 vägde 1675 Kg så deras försök till lättning har slagit ut väl, hela 25 kg lättare.


Du måste väl ändå jämföra den med S4 Avant (2003)? 1826 Kg

Iofs är det en B6-modell och Avant, och inte B7 som nya RS4.
Men skillnaderna mellan B6 och B7 är iaf betydligt mindre än mot B6.


Jag måste ingenting utan kan jämföra den med precis vad jag vill.
Fö framgår det inte om det är en avant som avses med viktuppgiften men den kanske bara finns som kombi?
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
johann skrev:
]Jag måste ingenting utan kan jämföra den med precis vad jag vill.
Fö framgår det inte om det är en avant som avses med viktuppgiften men den kanske bara finns som kombi?


Du är sååååå förutsägbar, jag visste du skulle svara så

Den nya RS4:an finns än så länge bara i sedan.

Den förra fanns endast i Avant.

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Erik B skrev:
Du måste väl ändå jämföra den med S4 Avant (2003)? 1826 Kg



Erik B skrev:
Den nya RS4:an finns än så länge bara i sedan.

Den förra fanns endast i Avant.


Borde den inte rimligen jämföras med S4 sedan om man skall gå på ditt resonemang?

Men om jag fattat det rätt så är alltså den nya RS4 sedan 25 kg lättare än den gamla RS4 avant?


Den nya S4:an var ju iaf en trevlig bekantskap och RS4:an lär ju vara bättre.
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
johann skrev:
Borde den inte rimligen jämföras med S4 sedan om man skall gå på ditt resonemang?

Men om jag fattat det rätt så är alltså den nya RS4 sedan 25 kg lättare än den gamla RS4 avant?



Jo, men då de uppgifterna inte finns framför mig är det inte lätt att jämföra.
Därför angav jag noga vilka modeller det handlade om, så att det inte skulle bli några missförstånd

I princip är din sista slutsats riktig. Men 100% säker kan man nog inte vara innan sport auto vägt den.
Just nu är det Audis siffror vs. sport auto.

Thomas M ska dit i helgen. Jag har bett honom övertala quattro gmbH att de ska ge sport auto en bil med P Zero Corsa och inget annat. Ska bli kul att se vilken sorts tid den landar på.
Upptäckte till min förvåning att förra RS4:an var snabbare än förra M5:an, så spannet borde rent matematiskt och logiskt ligga mellan 7:52 (Gallardo) och 7:13 (M5 E60).
Men det är ju så mycket annat än matematiken som ska till...

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



Nu är det så att vikten är prestandans störste fiende, att man lättat 25 kg mot förra RS4 avant låter inte mkt i mina ögon.

Jag gissar på marginellt bättre tid mot förra RS4:an.

_________________
Kör cheva numer.
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Mattias Hellöre skrev:
Nu är det så att vikten är prestandans störste fiende, att man lättat 25 kg mot förra RS4 avant låter inte mkt i mina ögon.


Sant.

Men Gallardon väger 1613 Kg och körde 7:52. Iofs med betydligt mer vikt runt häcken, då den har mittmotor. Vad jag förstår kommer Rs4:an få en fyrhjulsdrift mer inställd som den i Gallardon, dvs. tendera åt överstyrning. RS4:an får också DRC-systemet som gjorde susen i momentet storslalom för RS6:an.

Porsche 996 Turbo, 1569 Kg, 7:56

RS4 Sedan B7, 1625 kg, x:xx

RS4 Avant B5, 1675 Kg, 8:25.

S4 Avant B6, 1826 Kg, 8:29

BMW M5 E60, 1844 Kg, 8:13.

Den som lever får se. Senaste M5:an gick ju betydligt långsammare än vad jag och många andra trodde, så det är svårt att sitta och gissa.

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Allmänt banåkaforum
Otroligt rejsiga detaljer på nya Audi RS4
1, 2   >>
4365 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande