Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 7749 besök totalt |
Porsche 996 GT3 eller inte?
Var inne och kikade på Track Challenge hemsida skiljer inte mycket mellan Porsche 996 GT3 och Porsche 996 C2. Varför köpa en GT3 när man kan köpa en massa bling bling för 150-200K plus en 996 C2 istället? ![]() http://www.track-challenge.com/main_ Vad skall man köpa? ![]() |
||||
Tror dock inte att Track Challenge siffrorna stämmer, kan någont bekräfta skiljer det så lite?
![]() Givetvis så skall det testköras innan eller rättare sagt inhandlas och sen test köras. Det roliga med Carreran är att man kan modda lite mera GT3an känns lite konstigt att börja modifiera ![]() |
||||
Siffrorna på Track Challenge är väl tagna från SportAuto så de stämmer säkert - vid testtillfället. I praktiken upplever jag skillnaden mellan min GT3:a och Carrera som mycket stor - på alla fronter! Så frågan är väl vad du skall använda den till? om det är bankörningen är valet enkelt - GT3. Om du skall glida runt på stan med ungar eller blondiner i baksätet så är Carreran ett bekvämare val. ![]() Lycka till! _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||
Tycker det skiljer en väldig massa jag. C2 ser ut som en
![]() 14 sekunder på ringen är ju ingen liten skillnad direkt. Samt ska man ta 14 sek på ringen lär ju kosta en del om man inte tänker däck, eller tänker näcka bilen helt. GT3 är ju över 2 sekunder snabbare på korta Hockenheim. Det är mycket snabbare tycker jag. om man tittar o-100km/h så skiljer det inget, men dom uppgifterna lägger väl ingen här på rejsa någon vikt vid ![]() Sedan ligger det ju något i det som sagts om värdet på GT3. Samt att bilen presterar himla bra orginal. Allt kan man ju få att gå fortare en det mesta om man vill satsa tid och pengar på det. _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
|
||||
Har inte Carreran torrsump? ![]() |
||||
Kan vara så att jag blir såld på GT3 när det är dags för provkörning ![]() |
||||
läs denna tråd https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php |
||||
Det är slicks porsche inte rekomenderar. R-däck är inga problem. Felet många med mig gör/gjort är att ha för mycket olja i. Det smörjer så att säga för bra istället.
Nu har jag även monterat porsches motorsport oljetråg i så nu är det defenitivt inga problem. Sen kanske ni ska prova en C2:a innan ni dömmer ut den. Att bara sitta och gissa för att man har sett ett par siffror känns ju lite sådär. Mvh |
||||
Nog är det fler än jag som kört en c2 kan jag tänka mig. Fördelen med reja är ju att här finns mycket kunskap och belägg för vad som skrivs. Min erfarenhet är i vart fall att man här inte gissar eller skarvar särskilt. Är c2an orginal så känns det inte relevant att säga att det inte skiljer mycket mot en orginal GT3a. Siffror talar tydligt, C2 orginal är ju inte lika snabb runt ![]() _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
Tänkte just säga det med dig som exempel Samuel. Det går att åka fort med en "vanlig" 996;a oxå... Utan att efternamnet är GT2,GT3 eller RS _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 ![]() |
||||
Har aldrig påstått att C2:an är snabbare original eller är det inte skiljer något på C2 och GT3. Men det är ju inte mina pengar. Så varför inte rekomendera Per att köpa en GT3RS med engång? För den är ju mycket snabbare än en vanlig GT3:a ![]() |
||||
Låter som en bra ide! Skall bara ta ett huslån och köpa en bil istället ![]() |
||||
Porsche har gjort många sköna Cup/RS/GT3-modeller genom åren, ett axplock är:
911 S som blev 911 RS -73 944 turbo blev 944 turbo cup -86 911 Carrera blev 911 Carrera Clubsport -87 964 Carrera 2 blev 964 Carrera RS -92 993 Carrera 2 blev 993 RS i olika versioner -95 och så 996 Carrera 2 som blev 996 GT3 - 98 och framåt Generellt kan sägas att det går att trimma och fixa en basmodell till nära Cup/RS/GT3-prestanda för samma, eller kanske lägre kostnad än vad det kostar att köpa en fabriksbyggd bil. Fördelen är ju då att man kan ta kostnaden stegvis och att man även kan styra över varje enskild förändring och dessutom känna vilken skillnad den gör. Nackdelen är definitivt värdeminskningen - Porsches egna byggen står sig väldigt bra i andrahandsvärde, medan en hembyggd bil, hur bra det än är gjort, sällan ger tillbaka ombyggnadskostnaden. _________________ -- |
||||
Hej Fredrik, håller med om allt utom en sak, det är faktiskt 996 C4 som fått bistå med sin kaross till GT3... mvh Herr B. Esserwisser Kul att se att du nu titulerar dig som Malmöbo ![]() _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 7749 besök totalt |