Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Porsche 996 GT3 eller inte?
1, 2, 3   >>
7749 besök totalt
Pelle75
Lomma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 233


Trådstartare
Porsche 996 GT3 eller inte?

Var inne och kikade på Track Challenge hemsida
skiljer inte mycket mellan Porsche 996 GT3 och Porsche 996 C2. Varför köpa en GT3 när man kan köpa en massa bling bling för 150-200K plus en 996 C2 istället?

http://www.track-challenge.com/main_e.asp?useframe=comparison1d_e.asp? . . . .

Vad skall man köpa?

_________________
Mvh Per Ericsson
Alltombilen Alltomlankrediter
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3687



Har påven lustig hatt?

GT3:an så klart!

/Anders

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194



om inte annat så lär du få tillbaka nästan lika mycket som du köpte GT3an för och det lär inte hända med C2an tyvärr :/

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
MatroxMGA
Skåne
Här sen Okt 2003
Inlägg: 778



GT3 så klart Det är stor skillnad, läs lite om bilarna först så förstår du nog varför.

_________________
mvh

Philip Lundh
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716



MatroxMGA skrev:
GT3 så klart Det är stor skillnad, läs lite om bilarna först så förstår du nog varför.


Eller varför inte testköra Det måste ju vara det bästa sättet att bestämma sig.

_________________
Rachid Rachid
Citera
Pelle75
Lomma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 233


Trådstartare
Tror dock inte att Track Challenge siffrorna stämmer, kan någont bekräfta skiljer det så lite?

Givetvis så skall det testköras innan eller rättare sagt inhandlas och sen test köras. Det roliga med Carreran är att man kan modda lite mera GT3an känns lite konstigt att börja modifiera

_________________
Mvh Per Ericsson
Alltombilen Alltomlankrediter
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



Pelle75 skrev:
Tror dock inte att Track Challenge siffrorna stämmer, kan någont bekräfta skiljer det så lite?

Givetvis så skall det testköras innan eller rättare sagt inhandlas och sen test köras. Det roliga med Carreran är att man kan modda lite mera GT3an känns lite konstigt att börja modifiera


Siffrorna på Track Challenge är väl tagna från SportAuto så de stämmer säkert - vid testtillfället. I praktiken upplever jag skillnaden mellan min GT3:a och Carrera som mycket stor - på alla fronter! Så frågan är väl vad du skall använda den till? om det är bankörningen är valet enkelt - GT3. Om du skall glida runt på stan med ungar eller blondiner i baksätet så är Carreran ett bekvämare val.

Lycka till!

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745



Tycker det skiljer en väldig massa jag. C2 ser ut som en mot gt3an. Jämför man mot 2003 GT3 så ser det ännu värre ut för C2an.

14 sekunder på ringen är ju ingen liten skillnad direkt.
Samt ska man ta 14 sek på ringen lär ju kosta en del om man inte tänker däck, eller tänker näcka bilen helt.

GT3 är ju över 2 sekunder snabbare på korta Hockenheim. Det är mycket snabbare tycker jag.

om man tittar o-100km/h så skiljer det inget, men dom uppgifterna lägger väl ingen här på rejsa någon vikt vid

Sedan ligger det ju något i det som sagts om värdet på GT3. Samt att bilen presterar himla bra orginal. Allt kan man ju få att gå fortare en det mesta om man vill satsa tid och pengar på det.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Pelle75
Lomma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 233


Trådstartare
Bockar och bugar för alla svaren

_________________
Mvh Per Ericsson
Alltombilen Alltomlankrediter
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Visst är det väl så att man inte får montera R-däck på en Carrera pga avsaknad av torrsump?

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Låt mig gissa att ett blindtest (dvs. motor- och avgasljud) med lätthet skulle avgöra vilken bil som är ballast.

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Pelle75
Lomma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 233


Trådstartare
Micke Holmström skrev:
Visst är det väl så att man inte får montera R-däck på en Carrera pga avsaknad av torrsump?


Har inte Carreran torrsump?

_________________
Mvh Per Ericsson
Alltombilen Alltomlankrediter
Citera
Pelle75
Lomma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 233


Trådstartare
Erik B skrev:
Låt mig gissa att ett blindtest (dvs. motor- och avgasljud) med lätthet skulle avgöra vilken bil som är ballast.


Kan vara så att jag blir såld på GT3 när det är dags för provkörning thumbs up

_________________
Mvh Per Ericsson
Alltombilen Alltomlankrediter
Citera
Maciej Karpinski
Stockholm/Gärdet
Här sen Jun 2003
Inlägg: 129



Pelle75 skrev:
Micke Holmström skrev:
Visst är det väl så att man inte får montera R-däck på en Carrera pga avsaknad av torrsump?


Har inte Carreran torrsump?
nix inte 996:an

läs denna tråd
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=3041
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Det är slicks porsche inte rekomenderar. R-däck är inga problem. Felet många med mig gör/gjort är att ha för mycket olja i. Det smörjer så att säga för bra istället.
Nu har jag även monterat porsches motorsport oljetråg i så nu är det defenitivt inga problem.

Sen kanske ni ska prova en C2:a innan ni dömmer ut den. Att bara sitta och gissa för att man har sett ett par siffror känns ju lite sådär.

Mvh

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745



Samuel Lindkvist skrev:


Sen kanske ni ska prova en C2:a innan ni dömmer ut den. Att bara sitta och gissa för att man har sett ett par siffror känns ju lite sådär.

Mvh


Nog är det fler än jag som kört en c2 kan jag tänka mig. Fördelen med reja är ju att här finns mycket kunskap och belägg för vad som skrivs. Min erfarenhet är i vart fall att man här inte gissar eller skarvar särskilt. Är c2an orginal så känns det inte relevant att säga att det inte skiljer mycket mot en orginal GT3a.

Siffror talar tydligt, C2 orginal är ju inte lika snabb runt

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Samuel Lindkvist skrev:
Det är slicks porsche inte rekomenderar. R-däck är inga problem. Felet många med mig gör/gjort är att ha för mycket olja i. Det smörjer så att säga för bra istället.
Nu har jag även monterat porsches motorsport oljetråg i så nu är det defenitivt inga problem.

Sen kanske ni ska prova en C2:a innan ni dömmer ut den. Att bara sitta och gissa för att man har sett ett par siffror känns ju lite sådär.

Mvh


Tänkte just säga det med dig som exempel Samuel. Det går att åka fort med en "vanlig" 996;a oxå... Utan att efternamnet är GT2,GT3 eller RS

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



RS6 skrev:

Siffror talar tydligt, C2 orginal är ju inte lika snabb runt


Har aldrig påstått att C2:an är snabbare original eller är det inte skiljer något på C2 och GT3.

Men det är ju inte mina pengar. Så varför inte rekomendera Per att köpa en GT3RS med engång? För den är ju mycket snabbare än en vanlig GT3:a

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Pelle75
Lomma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 233


Trådstartare
Samuel Lindkvist skrev:
RS6 skrev:

Siffror talar tydligt, C2 orginal är ju inte lika snabb runt


Har aldrig påstått att C2:an är snabbare original eller är det inte skiljer något på C2 och GT3.

Men det är ju inte mina pengar. Så varför inte rekomendera Per att köpa en GT3RS med engång? För den är ju mycket snabbare än en vanlig GT3:a



Låter som en bra ide! Skall bara ta ett huslån och köpa en bil istället

_________________
Mvh Per Ericsson
Alltombilen Alltomlankrediter
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2638



Porsche har gjort många sköna Cup/RS/GT3-modeller genom åren, ett axplock är:
911 S som blev 911 RS -73
944 turbo blev 944 turbo cup -86
911 Carrera blev 911 Carrera Clubsport -87
964 Carrera 2 blev 964 Carrera RS -92
993 Carrera 2 blev 993 RS i olika versioner -95
och så 996 Carrera 2 som blev 996 GT3 - 98 och framåt

Generellt kan sägas att det går att trimma och fixa en basmodell till nära
Cup/RS/GT3-prestanda för samma, eller kanske lägre kostnad än vad det kostar att
köpa en fabriksbyggd bil.

Fördelen är ju då att man kan ta kostnaden stegvis och att man även kan styra över varje enskild
förändring och dessutom känna vilken skillnad den gör.

Nackdelen är definitivt värdeminskningen - Porsches egna byggen står sig väldigt bra i andrahandsvärde,
medan en hembyggd bil, hur bra det än är gjort, sällan ger tillbaka ombyggnadskostnaden.

_________________
--
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



FredrikÅ skrev:
Porsche har gjort många sköna Cup/RS/GT3-modeller genom åren, ett axplock är:
911 S som blev 911 RS -73
944 turbo blev 944 turbo cup -86
911 Carrera blev 911 Carrera Clubsport -87
964 Carrera 2 blev 964 Carrera RS -92
993 Carrera 2 blev 993 RS i olika versioner -95
och så 996 Carrera 2 som blev 996 GT3 - 98 och framåt

Generellt kan sägas att det går att trimma och fixa en basmodell till nära
Cup/RS/GT3-prestanda för samma, eller kanske lägre kostnad än vad det kostar att
köpa en fabriksbyggd bil.

Fördelen är ju då att man kan ta kostnaden stegvis och att man även kan styra över varje enskild
förändring och dessutom känna vilken skillnad den gör.

Nackdelen är definitivt värdeminskningen - Porsches egna byggen står sig väldigt bra i andrahandsvärde,
medan en hembyggd bil, hur bra det än är gjort, sällan ger tillbaka ombyggnadskostnaden.


Hej Fredrik, håller med om allt utom en sak, det är faktiskt 996 C4 som fått bistå med sin kaross till GT3...

mvh
Herr B. Esserwisser

Kul att se att du nu titulerar dig som Malmöbo thumbs up

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Allmänt banåkaforum
Porsche 996 GT3 eller inte?
1, 2, 3   >>
7749 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande