Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vad kostar det att köra SLC?
4162 besök totalt
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Trådstartare

Jag har funderat på att börja tävla i några år nu men eftersom jag har fått uppfattningen att det är fruktansvärt dyrt så har jag inte jobbat speciellt hårt för att komma igång. Det jag undrar är alltså vad det skulle kosta att komma igång och hur mycket en säsong kostar i drift om man inte har några toppplacerings ambitioner utan mest kör för att det är kul.
Jag förstår att det kan vara känsligt att lägga ut team budgeten här men ni som kört några år borde ju ha hyfsad koll på vad transporter, anmälningsavgifter och sånt kostar.

Skall man satsa på "Grupp N" eller är det en relativt liten kostnad att fixa en lite snabbare bil när man ändå är på gång?

Edit: om ni inte vill skylta med några siffror så kan ni ju alltid skicka Privat Meddelande, jag är bra på att hålla tyst.

BMW 330i -05
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Som alltid med Bilsport så kan det bli hur dyrt som helst och även rätt så billigt...... beroende på klass , ambitionsnivå och hur mycket man vill köra..... Men för att få lite mera kött på benen , slå mig en signal på 08 591 470 70 så ska jag gärna hjälpa dig med mera information med realistiska möjligheter och kostnader.

Mvh Fredrik

Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Re: Vad kostar det att köra SLC?

[quote="MaZ"]Jag har funderat på att börja tävla i några år nu men eftersom jag har fått uppfattningen att det är fruktansvärt dyrt så har jag inte jobbat speciellt hårt för att komma igång. Det jag undrar är alltså vad det skulle kosta att komma igång och hur mycket en säsong kostar i drift om man inte har några toppplacerings ambitioner utan mest kör för att det är kul.
Jag förstår att det kan vara känsligt att lägga ut team budgeten här men ni som kört några år borde ju ha hyfsad koll på vad transporter, anmälningsavgifter och sånt kostar.

Skall man satsa på "Grupp N" eller är det en relativt liten kostnad att fixa en lite snabbare bil när man ändå är på gång?

Jag tror det är ett allmänt intresse här (jag t.ex ) så skriv gärna i tråden. Ni kan väl beskriva i allmänna termer så att ingen blir sur (varför någon skulle blir sur förstår jag inte, men ändå för säkerhets skull.... )

EDIT:::: det blev lite konstigt.... jag tryckte på fel knapp när jag skulle svara så först editerade jag.... men förrutom denna text så tror jag att jag fick tillbaka alltihop... sorry //Fredrik

Här sen Nov 2002

Re: Vad kostar det att köra SLC?

Pär Hylander skrev:
MaZ skrev:
Jag har funderat på att börja tävla i några år nu men eftersom jag har fått uppfattningen att det är fruktansvärt dyrt så har jag inte jobbat speciellt hårt för att komma igång. Det jag undrar är alltså vad det skulle kosta att komma igång och hur mycket en säsong kostar i drift om man inte har några toppplacerings ambitioner utan mest kör för att det är kul.

Edit: om ni inte vill skylta med några siffror så kan ni ju alltid skicka Privat Meddelande, jag är bra på att hålla tyst.

Det värsta är att det går inte säga en summa för det varierar så otroligt...
Men totalbudget på drift är väl mellan 50.000 - någon miljon beroende på program, fordon och förutsättningar ..... eftersom vi har så många olika klasser och tävlingsformat.

Men ge mig lite mera information om tänkt program och vilken biltyp och ambitionsnivå så ska jag försöka bli lite tydligare.... men tävlingsavgifterna hittar du här http://www.slc.se/offdoc/offdoc2003/startavgifter2003.PDF

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Tävlings avgifter är ju en synlig fast kostnad som är väldigt lätt att förstå men eftersom jag tävlat rätt mycket i Segling med en kölbåt som dessutom var ganska mobil (så man lockas till dyra transporter) så vet jag att man oftast skall multiplicera den uppskattade kostnaden med en faktor fyra för att få fram den faktiska kostnaden...
Tycker ni motorsport är dyrt så skall ni INTE börja segla, det råder jag er...

Tanken var väl så här ungefär:

Bil: Alfa 75 TS
Klass: Endurance, exakt vilken klass beror ju lite på i vilket skick bilen är.
Mål: Att få massor av tid i bilen... Enormt mycket till och med. thumbs up

Första året kan man ju koncentrera sig på att köra så mycket som möjligt och då är det ju bra om bilen är hyfsat standard så det är beprövade konsturktionslösningar på alla vitala delar, det är ju alltid bra att få rutiner både i körningen och kringarrangemanget, optimera fasta situationer vinner man mycket på.
Senare kan man börja utveckla bilen till nåt som liknar en racer med ombyggt chassie (coilovers fram ist för torsionsstavar vore inte fel t ex), kanske kolla på lite motortrim och börja byta ut delar mot lättare i plast eller liknande.

Jag vill få igång nåt långsiktigt som utvecklas relativt maklig takt så man inte bränner ut sig första vintern genom att tro att man hinner bygga om hela bilen samtidigt.
Detta var ett stort problem i min seglingssatsningen där jag i princip byggde båt under all min fritid sept-maj för att hinna klart, man tröttnar...

Sen skall man ju hitta teamkamrater också.

BMW 330i -05
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

MaZ skrev:
Tävlings avgifter är ju en synlig fast kostnad som är väldigt lätt att förstå men eftersom jag tävlat rätt mycket i Segling med en kölbåt som dessutom var ganska mobil (så man lockas till dyra transporter) så vet jag att man oftast skall multiplicera den uppskattade kostnaden med en faktor fyra för att få fram den faktiska kostnaden...
Tycker ni motorsport är dyrt så skall ni INTE börja segla, det råder jag er...

Tanken var väl så här ungefär:

Bil: Alfa 75 TS
Klass: Endurance, exakt vilken klass beror ju lite på i vilket skick bilen är.
Mål: Att få massor av tid i bilen... Enormt mycket till och med. thumbs up

Första året kan man ju koncentrera sig på att köra så mycket som möjligt och då är det ju bra om bilen är hyfsat standard så det är beprövade konsturktionslösningar på alla vitala delar, det är ju alltid bra att få rutiner både i körningen och kringarrangemanget, optimera fasta situationer vinner man mycket på.
Senare kan man börja utveckla bilen till nåt som liknar en racer med ombyggt chassie (coilovers fram ist för torsionsstavar vore inte fel t ex), kanske kolla på lite motortrim och börja byta ut delar mot lättare i plast eller liknande.

Jag vill få igång nåt långsiktigt som utvecklas relativt maklig takt så man inte bränner ut sig första vintern genom att tro att man hinner bygga om hela bilen samtidigt.
Detta var ett stort problem i min seglingssatsningen där jag i princip byggde båt under all min fritid sept-maj för att hinna klart, man tröttnar...

Sen skall man ju hitta teamkamrater också.

om man ska och sätta ihop några alternativ så kommer lite enkel och snabb sammanfattning här..... Och vilken av serierna du ska välja beror mera på hur många ni är och hur mycket ni vill köra kontra egna kostnader.

Avgifter för en hel säsong i 8 timmars

Startavgifter 37.000:-
Däck 6 st set á 6000 = 36.000:-
Bensin 35 Lit/h * 8h * 5 tävlingar + 12h (final) = 17.290:-
Slitdelar typ broms och olja = 20.000:-
Lite Extra 20.000:-

Totalt = 130.290:- delat 4 förare = 32.572:50:- Per förare
Totalt = 130.290:- delat 5 förare = 26.058:- Per förare
Totalt = 130.290:- delat 6 förare = 21.715:- Per förare

Avgifter för en hel säsong i 3 timmars

Startavgifter 30.500:-
Däck 3 st set á 6000 = 18.000:-
Bensin 35 Lit/h * 3h * 5 tävlingar + 12h (final) = ca 9.000:-
Slitdelar typ broms och olja = 10.000:-
Lite Extra 10.000:-

Totalt = 77.500:- delat 2 förare = 38.750:- Per förare
Totalt = 77.500:- delat 3 förare = 25.833:- Per förare
Totalt = 77.500:- delat 4 förare = 19.375:- Per förare

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Tack för räkneexemplet Fredrik, nu väntar jag bara på att nån skall ge exempel på lite dolda kostnader...
Resor, övernattningar, mat och sådana saker. Släphyra?

BMW 330i -05
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Många inklusive mig själv har köpt en gammal buss.... (min är är nästan ny Scania från 67 ) som man bygger iordning lite enkelt till bostad och rullande garage..... (ja i vårat fall så är det rullande kök för att laga mat till funkisarna)

Vilket är lite dyrare i inköp.... ca 30-50 k men klart billigare på lite sikt... eftersom man bor gratis då och kan åka hela teamet på en gång... för 2-4 liter diesel milen.

ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Fredrik - SLC skrev:
Många inklusive mig själv har köpt en gammal buss

Jag köpte min Volvo -75 buss för 5000:-..... ....Automatlåda och turbo....går som ett skott.........men tyvärr finns det inte ett ända luftrör som är helt under.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

ButterflyRacing skrev:
Fredrik - SLC skrev:
Många inklusive mig själv har köpt en gammal buss

Jag köpte min Volvo -75 buss för 5000:-..... ....Automatlåda och turbo....går som ett skott.........men tyvärr finns det inte ett ända luftrör som är helt under.

Jo 75-79 kan man hitta billigare... eftersom man fortfarande får betala skatt på dom..... typ 10k per år har jag för mig att det är..... äldre än 30 är ju skattefria och min pärla hade ju endast gått 31.000 mil när jag köpte den.... eller rättare sagt fick den med på köpet när jag köpte släpet

ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Fredrik - SLC skrev:
Jo 75-79 kan man hitta billigare... eftersom man fortfarande får betala skatt på dom.....

Ja , men innan min är färdig...så kommer den också att vara skattefri

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Conny Forss

Här sen Mar 2003

Ska du börja tävla ? Va`kul
Till i år har jag tänkt att eventuellt köra i Slc`s GT serie tillsamans med Camaro bilarna och detta med en Renault Clio 16 V som är Grp N trimmad c:a 150 hk, låter inte klokt va. Men detta är att pengarna räcker inte till en f.d STCC bil modell värre och samtidigt vill jag köra tävling inte stå i depån och bara vänta (jag har kört Fyndbörsen Cup tidigare) och detta är det billigaste alternativet och mest körning för slantarna. Så jag tycker att kolla även du på GT klassen (de andra får väll använda oss som rundnings märke ). Racing är och ska vara roligt inte bara dyrt och blir vi några stycken i "vanliga" bilar kanske fler följer. P.S min boende kostnad är inte stor då jag antingen sover i tält eller i bilen och Mcdonalds är rickstäckande med fasta priser . Hoppas vi ses på banan
Citera
Allmänt banåkaforum
4162 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande