Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Wankelmotor vilken? Varför?
2 besök senaste veckan (2110 totalt)
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

Trådstartare

Nu börjar jag ju plötsligt fundera på om inte en wankel ändå vore vättigt till min nästa bil.

Vilka maskiner finns, och vad skiljer dem åt.
Vad väger olika maskiner?

Vad kostar effekten? kring 180-200hkr eller med turbo uppemot 250hkr?

Vilka motorer är lämpliga för olika situationer?

--VVTS--
Citera
Mattias_H

Här sen Apr 2004

Vanligast är väl mazdas 12a och 13b.... överlämnar till de mer kunniga att lämna specar...
Prisbilden tycker jag verkar rätt difus pga utbudet inte är stort.
Min motor som ligger effektmässigt där Du är intresserad gav jag 6500kr för men då ska den få översyn.
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Mattias_H skrev:
Vanligast är väl mazdas 12a och 13b.... överlämnar till de mer kunniga att lämna specar...
Prisbilden tycker jag verkar rätt difus pga utbudet inte är stort.
Min motor som ligger effektmässigt där Du är intresserad gav jag 6500kr för men då ska den få översyn.

Jo, det var ju lite din snurra som inspirerade mig aldeles nyss

och pengarna verkar hyfsade de med.

Så därför ställer jag denna fråga för att få djupare kunskaper.

--VVTS--
Citera
magnusrx7
Gränna, Jönköping
Här sen Jan 2003

om vi bortser från motorer tillverkade innan 74 så... den kort kort korta versionen..

13B två rotorer 1.3 liter finns i olika modeller och portningar 74-nutid
12A två rotorer 1.2 liter, satt i Rx7 78-85
20B tre rotorer 1.9 liter satt i JC cosmo 90-96 tror jag.

priset blir allt som oftast "man får vad man betalar för" dvs priset skiljer ganska mycket.

250 hästar sugmotor är inga större porblem.
300 hästar sugmotor kostar pengar, bättre att välja turbo.

Läs mer på www.wankelregistret.net och glöm inte forumet där!

MVH// Magnus

PS; för er som vill se mer wankel kan jag rekomendera Custom motor show på elmia i påsk.... we will be there!

combat
Göteborg/Partille
Här sen Nov 2003

Ja, ELMIA då blir det ögongodis. Lasse wankel ska väl ha med sig en 13B periferiportad metanolhistoria byggd för dragracing. Min bror har jag lite bättre insyn i vad han ska ha med sig. Den 13B turbomaskin han bygger åt sig själv och som han tänker ställa ut i registrets monter krävs det nästan solglasögon för att kunna beskåda. Det ska inte bara vara mycket effekt , det ska vara blankt också!

Citera
Galne
Karlskrona
Här sen Feb 2004

Då måste man ju bara dit och kika mao ord, själv lär jag säkert häcka en del i montern för en viss märkesklubb enligt singaturen!!

Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Så, vad får man altså böta för en sugmotor på ca 180-200 hkr eller en turbosnurra i orginalutförande.

och för att SBP skall bli glad, hur mycket effekt har de här maskinerna original, jag har ju lite svårt att vikta upp bilen för att acceptera en motor som original har 200+ hkr.

--VVTS--
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003

Klipper in ett inlägg gjort av mig själv från en annan tråd (tänker inte tjata på dig om sökfunktionen). Kanske kan ge någon hjälp även om det är lite inriktat som ett svar på ett annat inlägg.
Citat:

12A har 84 kW (varierar lite beroende på årsmodell), förgasare.
12AT har 120 kW (endast Japan), analogt sprut och turbo
13B fyrport har 135 hk, förgasare
13B DEI sexport har 101 kW (endast USA), sprut
13B DEI-II sexport har 110 kW (RX-7 gen 2), sprut
13B Turbo har 180 eller 200 hk (RX-7 gen 2) beroende på tillverkningsår, finns även som biturbo (RX-7 gen 3) vilken lämnar 240 hk tror jag.

Du får inte 30-40 hk extra av att byta avgasrör, fast visst gör det skillnad!

orginallådorna är enligt alla uppgifter jag fått höra mycket hållbara fast visst finns det gränser. Generation 3 bilarna kör ibland med singelturbo och lämnar då ca 500 hk men har trots det inga problem med växellådorna. Givetvis är äldre växellådor inte lika kraftigt dimensionerade men de är inte dåliga.

Fuggen som sitter på tidiga wankels är en Nikki. Att den skulle vara sämre än Holley håller jag inte direkt med om. Holley är gjord för plenum insug medan wankeln har insug med fyra separata portar vilket ger en lite annorlunda funktion. Fuggen har dock sina svagheter, inget snack om det.
Den klassiska trimförgasaren är 48 IDA eller 51 IDA men många kör naturligtvis olika sorters eftermarknadssprut numera, Megasquirt, Efitech, Autronic mfl. Även 48-50 DCo används flitigt.

Portar man lite kompromisslöst och står ut med dålig eller t o m avsaknad av tomgång och bottendrag så kan man ligga uppåt 200 hk/liter eller mer från motorn, dvs en 13B kan lämna sådär 260 hk, utan turbo!!!
Med perifieriportning får man mer!

Jag har försökt få fram vikter på motorerna men har inte riktigt lyckats. Själva blocket är tillverkar i gjutjärn och aluminium och borde inte väga jättemycket men på en turbomotor tillkommer ju en hel den kringutrustning i form av turbiner. Motorn är dock väldigt kompakt viket ju är en fördel i t ex en Seven.
Som tidigare påpekats är ljudet ett problem för hemmabyggaren. En wankel låter mycket! Kör man med turbo så löser man väl delvis detta problem.
Själv har jag funderat på en seven med bridgeportad 12A och mc-förgasare istället för weber. Borde bli väldigt kompakt (låg) men ändå ge gott om effekt.

Min orginal 12A drar ca 0.9 l/mil vid landsvägskörning men gärna 1.7 l/mil i stan. Det är kul att varva ur
Att en streetportad motor med Weber 50 skulle dra 1.5 liter/milen låter mycket sannolikt.

Kan lägga till att min 13B (med lättat svänghjul) väger ca 100 kg, vägt på Gripenlands badrumsvåg. Det gäller alltså bara blocket utan insug och förgasare.

Vad du får betala för en motor handlar lite om tillgång och efterfrågan. Köper du en totalt slutkörd motor och byter allt kan du räkna med att en helrenovering (typ byt alla slitdelar inklusive rotorhus!!!) kanske hamnar på 30000 kr i värsta fallet. Oftast behöver ju inte alla delar bytas så... Det beror ju på vad du gör själv också. När den ändå är isär så passar man ju på att porta också

Citera
Allmänt banåkaforum
2 besök senaste veckan (2110 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande