Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2 besök senaste veckan (2110 totalt) |
Wankelmotor vilken? Varför?
Nu börjar jag ju plötsligt fundera på om inte en wankel ändå vore vättigt till min nästa bil. Vilka maskiner finns, och vad skiljer dem åt. Vad väger olika maskiner? Vad kostar effekten? kring 180-200hkr eller med turbo uppemot 250hkr? Vilka motorer är lämpliga för olika situationer? |
||
Vanligast är väl mazdas 12a och 13b.... överlämnar till de mer kunniga att lämna specar...
Prisbilden tycker jag verkar rätt difus pga utbudet inte är stort. Min motor som ligger effektmässigt där Du är intresserad gav jag 6500kr för men då ska den få översyn. |
||
Jo, det var ju lite din snurra som inspirerade mig aldeles nyss ![]() och pengarna verkar hyfsade de med. Så därför ställer jag denna fråga för att få djupare kunskaper. |
||
om vi bortser från motorer tillverkade innan 74 så... den kort kort korta versionen..
13B två rotorer 1.3 liter finns i olika modeller och portningar 74-nutid 12A två rotorer 1.2 liter, satt i Rx7 78-85 20B tre rotorer 1.9 liter satt i JC cosmo 90-96 tror jag. priset blir allt som oftast "man får vad man betalar för" dvs priset skiljer ganska mycket. 250 hästar sugmotor är inga större porblem. 300 hästar sugmotor kostar pengar, bättre att välja turbo. Läs mer på www.wankelregistret.net och glöm inte forumet där! MVH// Magnus PS; för er som vill se mer wankel kan jag rekomendera Custom motor show på elmia i påsk.... we will be there! _________________ Magnus Berglund Mazda Rx7 1981 Rx5 1977 Wankel? Yes! ![]() |
||
Ja, ELMIA då blir det ögongodis. Lasse wankel ska väl ha med sig en 13B periferiportad metanolhistoria byggd för dragracing. Min bror har jag lite bättre insyn i vad han ska ha med sig. Den 13B turbomaskin han bygger åt sig själv och som han tänker ställa ut i registrets monter krävs det nästan solglasögon
![]() ![]() _________________ Bert-Åke Blennow Fordonspark: Mazda RX-7 -85. Nissan Primera med brölarfilter, slirande koppling, kass synkring på tvåan och klena drivaxlar. |
||
Då måste man ju bara dit och kika mao ord, själv lär jag säkert häcka en del i montern för en viss märkesklubb enligt singaturen!!
![]() |
||
Så, vad får man altså böta för en sugmotor på ca 180-200 hkr eller en turbosnurra i orginalutförande.
och för att SBP skall bli glad, hur mycket effekt har de här maskinerna original, jag har ju lite svårt att vikta upp bilen för att acceptera en motor som original har 200+ hkr. |
||
Klipper in ett inlägg gjort av mig själv från en annan tråd (tänker inte tjata på dig om sökfunktionen). Kanske kan ge någon hjälp även om det är lite inriktat som ett svar på ett annat inlägg.
Kan lägga till att min 13B (med lättat svänghjul) väger ca 100 kg, vägt på Gripenlands badrumsvåg. Det gäller alltså bara blocket utan insug och förgasare. Vad du får betala för en motor handlar lite om tillgång och efterfrågan. Köper du en totalt slutkörd motor och byter allt kan du räkna med att en helrenovering (typ byt alla slitdelar inklusive rotorhus!!!) kanske hamnar på 30000 kr i värsta fallet. Oftast behöver ju inte alla delar bytas så... Det beror ju på vad du gör själv också. När den ändå är isär så passar man ju på att porta också _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2 besök senaste veckan (2110 totalt) |