Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Porsche Boxster S - Provkörning!
<<   1, 2
6617 besök totalt
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



Jag har inte riktigt fattat vitsen med att man tar en från början taklös bil och bygger om den till en race-bil. I en cabbe ligger det ju tjocka förstärkningsbalkar i trösklarna, dessa balkar väger säkert.... hmm... plenty... Hardtopen väger väl en del den också. Vridstyvheten kan väl inte bli densamma i en roadster som i en "vanlig" takförsedd bil.

Samma sak med Sten Jarl`s Z3`a. Men onekligen går ju Sten`s Z3 fort utav bara han kör ju ifrån alla i BMWCup

Eller är det jag som är "bakom flötet"

_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Erik B skrev:
Jan Nagy skrev:
Känsligt ämne, men är inte Boxtern lite kärringbil? Vad tycker ni??


Lite frisörska-varning är det nog alltid.

911 ska de va!


Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att ha en Boxster! och jag är antaligligen helt värdeslös som frisör(ska), närmaste kopplingen till en sådan är att nog att jag för närvarande har stor behov att gå till en sådan

_________________
Pär Hylander
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Frazze skrev:
Jag har inte riktigt fattat vitsen med att man tar en från början taklös bil och bygger om den till en race-bil. I en cabbe ligger det ju tjocka förstärkningsbalkar i trösklarna, dessa balkar väger säkert.... hmm... plenty... Hardtopen väger väl en del den också. Vridstyvheten kan väl inte bli densamma i en roadster som i en "vanlig" takförsedd bil.

Samma sak med Sten Jarl`s Z3`a. Men onekligen går ju Sten`s Z3 fort utav bara han kör ju ifrån alla i BMWCup

Eller är det jag som är "bakom flötet"


om jag bara får gissa lite....

Tolli kanske var ute efter mittmotorplaceringen i Boxstern till skillnad från 911:ans svansmotor?

Kanske måste han ändå vikta upp den en del för att nå rätt vikt/effekt-förhållande i sin klass (vet ej hur det är i Modsport). Då kan man ju lägga den vikten där den gör gof nytta i förhållande till vridstyvheten

_________________
Pär Hylander
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Citat:

Nästan *host* *host* lite japanare över det hela


Nä, jag tänker inte låta mej provoceras... Fast jag är stolt innehavare av en japansk damfrisörskebil med motorn i mitten som ibland har beskyllts för att försöka se ut som en Boxter. Personligen tycker jag att den påminner mer om 914.

JohanR

_________________
Johan Rådlund
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Jag ber om ursäkt ! Inge illa menat...

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
JohanR skrev:
ibland har beskyllts för att försöka se ut som en Boxter.
JohanR


*Host* *host*....men Toyota MR2 kom innan Boxster. Det kanske är tvärtom? Boxstern vill se ut som MR2?
Citera
Anders Lundgren
Lund
Här sen Jan 2003
Inlägg: 165



Elise skrev:
Jag körde S2000 ordentligt i somras på kurviga vägar. Växellådan måste vara den finaste som finns i bilvärlden! Helt sanslös, som en liten joystick med extremt korta och exakta slag.

Däremot tycker jag inte väghållningen var så imponerande, bilen kändes tung och krängde ganska mycket. Baken släppte mycket lätt på torr asfalt....


Elise, du råkade inte slänga ett öga på vilka däck som satt på bilen?
Jag har kört en S2000 med org däcken (B-stone S-02 JZ) och tyckte bilen hade helt otroligt väghållning. Krängde noll jämfört med min Civic VT med gula koni (maxade bak) intrax fjädrar, ITR krängare (22mm) bak, ca 3g camber fram, diverse stag, Michelin skicks etc.

Ett halvår efter testade jag en ny S2000 som nån dåre hade slängt på Nokians värsta "sport" däck. Usch!!! Nu kändes det som att köra en sur disktrasa. Skillanden är helt enorm och är fortfarande förbluffad över hur stor skillnad det var.

Tyvärr finns det alldeles för många dårar som inte fattar hur oprimerad bilen är från början. Har sett alldeles får många som byter de lätta enkei 16" mot blytunga 18" och skitdäck och gnäller på att bilen kränger, suck!

_________________
"Racing improves the breed" - Soichiro Honda
Civic 1.6VTEC -91 SS 1.26.29
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Bilen som jag provade var en sprillans ny från en Hondahandlare i Stockholm, så jag förmodar att det var originaldäck på. Jag kanske överdrev lite då jag klev direkt från min Elise ner i Hondan. Självklart hade den en fin väghållning men (kanske inte så konstigt) jag fick släpp flera gånger, vilket nästan aldrig händer i Elisen på "vanlig väg".

Det är väl iofs en dålig jämförelse att jämföra S2000 med Elise. En annan grej som jag var irriterad på i Hondan var stolarna. Man satt på tok för högt och satt mer på stolarna än i dem.
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Frazze skrev:
Jag har inte riktigt fattat vitsen med att man tar en från början taklös bil och bygger om den till en race-bil. I en cabbe ligger det ju tjocka förstärkningsbalkar i trösklarna, dessa balkar väger säkert.... hmm... plenty... Hardtopen väger väl en del den också. Vridstyvheten kan väl inte bli densamma i en roadster som i en "vanlig" takförsedd bil.

Samma sak med Sten Jarl`s Z3`a. Men onekligen går ju Sten`s Z3 fort utav bara han kör ju ifrån alla i BMWCup

Eller är det jag som är "bakom flötet"


Sten Jarl kör utom tävlan i BMW Cup, turbo är inte tillåtet där...

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



Sörpan skrev:
Sten Jarl kör utom tävlan i BMW Cup, turbo är inte tillåtet där...


Jo jag vet, han är gästförare.

_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Citat:
Jag ber om ursäkt ! Inge illa menat...


Inga problem, personligen uppskattar jag lite märkeskäbbel.

JohanR

_________________
Johan Rådlund
Citera
Pelle75
Lomma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 233



Provkörde en kompis Porsche Boxster 2,5 204 hk nu i veckan. Bättre väghållning får man leta efter! Skulle kunna tänka mig en Porsche Boxster S med TPP:s biturbo kit på 440 hk. Snacka om busbil!

_________________
Mvh Per Ericsson
Alltombilen Alltomlankrediter
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Förresten var det exakt samma Boxster som Anna Järphammar (?) körde igår på "Prestanda"
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2547



Frazze skrev:
Sörpan skrev:
Sten Jarl kör utom tävlan i BMW Cup, turbo är inte tillåtet där...


Jo jag vet, han är gästförare.


Det är inget dåligt sällskap han är i bland gästförarna i BMW Cup förra året... Sten Jarl, Johan Larsson och Magnus Jaasund

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



[quote="Pär Hylander
om jag bara får gissa lite....

Tolli kanske var ute efter mittmotorplaceringen i Boxstern till skillnad från 911:ans svansmotor?

Kanske måste han ändå vikta upp den en del för att nå rätt vikt/effekt-förhållande i sin klass (vet ej hur det är i Modsport). Då kan man ju lägga den vikten där den gör gof nytta i förhållande till vridstyvheten[/quote]

Tooli har byggt sin bil sjalv...inte slaktat en Boxter och byggt raserbil av utan bestallt varje liten platj och svetsat ihop hela bilen(ganska imponerande). Sen tror jag att det sitter en 2.85 liters 935 motor som han kan plocka ut ca 600 hastar eller nat sant.

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2547



FSN skrev:
Sen tror jag att det sitter en 2.85 liters 935 motor som han kan plocka ut ca 600 hastar eller nat sant.


Kan intyga att den går som bara f-n, har blicit omkörd av honom på träning på Knutstorp, kändes som ett möte

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Niklas.R
Linköping
Här sen Feb 2003
Inlägg: 254



Johan f.k.a M3E30 skrev:
FSN skrev:
Sen tror jag att det sitter en 2.85 liters 935 motor som han kan plocka ut ca 600 hastar eller nat sant.


Kan intyga att den går som bara f-n, har blicit omkörd av honom på träning på Knutstorp, kändes som ett möte


Är det inte han som borde tycka att det kändes som ett möte...?

/Niklas

_________________
Niklas Rundqvist
BMW M3 3,2 -96
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42369

Forumägare
Forumägare

Niklas R skrev:
Johan f.k.a M3E30 skrev:
FSN skrev:
Sen tror jag att det sitter en 2.85 liters 935 motor som han kan plocka ut ca 600 hastar eller nat sant.


Kan intyga att den går som bara f-n, har blicit omkörd av honom på träning på Knutstorp, kändes som ett möte


Är det inte han som borde tycka att det kändes som ett möte...?

/Niklas

"det kändes som jag backade" funkar bättre kanske, hihi.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas.R
Linköping
Här sen Feb 2003
Inlägg: 254



Magnus Thomé skrev:
"det kändes som jag backade" funkar bättre kanske, hihi.


Låter bättre! thumbs up


_________________
Niklas Rundqvist
BMW M3 3,2 -96
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Niklas R skrev:
Johan f.k.a M3E30 skrev:
FSN skrev:
Sen tror jag att det sitter en 2.85 liters 935 motor som han kan plocka ut ca 600 hastar eller nat sant.


Kan intyga att den går som bara f-n, har blicit omkörd av honom på träning på Knutstorp, kändes som ett möte


Är det inte han som borde tycka att det kändes som ett möte...?

/Niklas

Johan kanske hade snurrat?

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Allmänt banåkaforum
Porsche Boxster S - Provkörning!
<<   1, 2
6617 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande