Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
924 n/a k.jetronic går för fett
7 besök senaste veckan (2959 totalt)
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3294


Trådstartare
924 n/a k.jetronic går för fett

Hej hopp, har länge haft lite småproblem med att bilen min går för fett, ofta har det hänt att den surat ner sig vid start, samt att stiften alltd är svarta och sotiga.
Inte nog med det så går den så fett att den startar utan chokespruta ända ner till kanske -8 grader, känns inte helt okej.
Har provat shimsa för att ändra trycket men utan några märkbara resultat, skulle behöva få tag på mätinstrument, eller tips på vad man kan göra för att ställa bilen snålare..

Hjälp uppskattas !

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3462



WUR:en paj?

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



beepbeep skrev:
WUR:en paj?


aka styrtrycksventil

Beroende på vilket du tycker är lättast så antingen mäter du upp trycken eller provar med en annan styrtrycksventil.

_________________
Pär Hylander
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



Pär Hylander skrev:
beepbeep skrev:
WUR:en paj?


aka styrtrycksventil

Beroende på vilket du tycker är lättast så antingen mäter du upp trycken eller provar med en annan styrtrycksventil.


Fattade ingenting
WUR - vart kommer det ifrån?
Dock så klarnade det lite när Per skrev "aka styrtrycksventil".
Styrtrycksventilen hittar som sagt ofta på dumheter i dom här k-jet spruten, kolla den!
Har du hittat nånstans vad du ska ha för systemtryck och styrtryck?
Trycket går bra att mäta med vilken mätare som helst som klarar typ 6bar.. mekanisk mätare underlättar dock endel.
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Gustav Sundberg skrev:

Fattade ingenting
WUR - vart kommer det ifrån?


Warm Up Regulator.

Goran kallar den alltid så, det är han rätt ensam om vad jag sett

_________________
Pär Hylander
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3462



Pär Hylander skrev:
Gustav Sundberg skrev:

Fattade ingenting
WUR - vart kommer det ifrån?


Warm Up Regulator.

Goran kallar den alltid så, det är han rätt ensam om vad jag sett


blir lite enklare än att kalla den uppstyrningsnertryckningssoppastyrmojäng Det är den där lilla grunkan som sänker styrtrycket. Ryck loss en från en skrotad SAAB med K-Jet och testa, kanske funkar? :-)

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



Pär Hylander skrev:
Gustav Sundberg skrev:

Fattade ingenting
WUR - vart kommer det ifrån?


Warm Up Regulator.

Goran kallar den alltid så, det är han rätt ensam om vad jag sett


Aha :idea:

Ja uppvärmingsproceduren är ju en av dom saker som den ska styra upp!
Citera
Isåkare
Munsö
Här sen Dec 2004
Inlägg: 402



Jag har både mätare och handbok för K-jet, just nu utlånade men borde kunna få hem dom snart.

_________________
Rikard Gjersvold
070 511 30 73
Styrelseladamot Lazzat MK
BMW 325i -92
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1823



Jag har det omvända problemet med min 924. Den går knappt alls när den är kall. Är det kallt ute så har man tur om man får upp den i varv första gången man startar den. Oftast tar det 2~3 försök, och den går taskigt som fan innan den fått upp lite värme.

Det kanske också är den samma pryl?

Mekaniska sprut är fan magi .

_________________
Markus Ålind
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324



Qaz skrev:
Jag har det omvända problemet med min 924. Den går knappt alls när den är kall. Är det kallt ute så har man tur om man får upp den i varv första gången man startar den. Oftast tar det 2~3 försök, och den går taskigt som fan innan den fått upp lite värme.

Det kanske också är den samma pryl?

Mekaniska sprut är fan magi .


Det kan vara fel på AAV:n (inget skämt).
Auxilliary Air Valve, "slidventil" på svenska.
När den går sönder får man antingen för hög tomgång eller svårigheter med kallstart beroende på vilket läge ventilen fastnar i.

Har för mig att jag lagt upp en felsökningsguide för K-jet här på rejsa, ska kolla.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Qaz:
Jag har grunkor för att mäta trycket mm och verkstadshanböcker för saabas.
Borde även funka på SportPasseter.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



Staffan Bergholm skrev:
Qaz skrev:
Jag har det omvända problemet med min 924. Den går knappt alls när den är kall. Är det kallt ute så har man tur om man får upp den i varv första gången man startar den. Oftast tar det 2~3 försök, och den går taskigt som fan innan den fått upp lite värme.

Det kanske också är den samma pryl?

Mekaniska sprut är fan magi .


Det kan vara fel på AAV:n (inget skämt).
Auxilliary Air Valve, "slidventil" på svenska.


Eller tillsatsluftslid brukar den oxå heta.
Den funkar typ som en tomgångsmotor och kan som sagt kärva ihop ibland.
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1823



fuling skrev:
Qaz:
Jag har grunkor för att mäta trycket mm och verkstadshanböcker för saabas.
Borde även funka på SportPasseter.


Det vore nice om jag inte får ordning på det.

Du har räknat ut att jag är en av Mats grabbar?

_________________
Markus Ålind
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

citat:
Du har räknat ut att jag är en av Mats grabbar?

Japp thumbs up

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3294


Trådstartare
najs med svar, men nu ska jag tyvärr ut i fält, kommer hem om 1.5 vekcka, så det vore riktigt schysst om jag kunde låna en tryckmätare då, är ju trots allt ledig en hel vecka fö en gåns skull....

Tack för hjälpen i.a.f...

/Cédric Nyberg

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Skruva banåkabil
924 n/a k.jetronic går för fett
7 besök senaste veckan (2959 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande