Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
1, 2 >> 37 besök idag (4215 totalt) |
Intresseanmälan förarkurs, Nürburgring
Jag var tidigare i år nere och hälsade på racegurun Ron Simmons på Nürburgring där han håller förarkurser och har ett stall av något tiotal racepreppade Alfa 75:or. Ron Simmons arbetar heltid med att hålla förarkurser, jobba som testförare åt olika däckfabrikanter och utveckla egna racingtillbehör till främst Alfa och Lancia, men även Porsche. Ron Simmons tävlar själv med framgång och har två år i rad vunnit den europeiska Alfacupen. Ron har hållit kurser för flera olika bilklubbar. Vi bestämde oss för att jag skulle undersöka intresset i Sverige arrangera en kurs för svenskar. Kursen kommer att kosta ca 4000 kr och vara en och en halv dag. I det ingår hyra av banpreppad bil (Alfa 75). Min tanke är att genomföra kursen i september ifall tillräckligt många är intresserade. Kursen kan antingen ligga på en vardag eller en helg, beroende på önskemål och tillgång till banan. Ringen ligger ganska nära Frankfurt-Hahn så tanken är att man flyger Ryanair från Nyköping och hyr ett par bilar och åker upp till Ringen där Ron fixar boende. Olika boendealternativ finns, från vandrarhem till flådiga hotell. Första kvällen blir det teorigenomgång och öldrickande. Andra dagen bekantar man sig med banan och klämmer sedan in sig två och två i 75:orna och börjar nöta varv på Ringen. Total kostnad inklusive flyg och boende bör stanna på drygt 5000 kr. Intresseanmälan till: lindgrendaniel@yahoo.se Frågor av allmän karaktär kan med fördel ställas direkt i tråden. Info: http://www.75experience.nl/index_eng /Daniel _________________ ------------------------------------------------------- Daniel Lindgren |
||||
|
||||
Först: Jag är på, det låter helrätt.
![]() Men: ![]()
Ja, det undrar jag också. Hur skall "kursen" gå till? Teori, praktik etc Två och två i "bilarna"? Innebär det jag och en instruktör? Är bilarna försäkrade? _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Inte för att vara negativ men jag tycker det låter lite "skumt". Kan svårlilgen tänka mig att Nürburgring GmbH har sanktionerat kursverksamhet under turistkörningen. Har också lite svårt att se hur man skall kunna lära sig något om man har en annan kursdeltagare i passagerarstolen. Hur får man instruktioner och feedback? _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||
Jag håller med, lite underligt är det allt. Jag har själv funderat lite på det där med att hålla kursen på vanlig turistkörning, undrar hur försäkringsskyddet är t ex. Inte helt oviktigt...
Jag skall fråga några nätkompisar som gått kursen (och skall gå igen) hur upplägget ser ut, de verkade otroligt nöjda iaf. Sen vet jag att Ron erbjuder passagerarvarv i allt från Alfa 75 via Delta Integrale till Ferrari. ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Jag har också skickat in en anmälan, tycker mig känna igen bilarna från parkeringen utan för Güne Hölle. Jag har t.o.m lite bilder på åken liggande hemma.
![]() Ska vi dela bil Fredrik? Kan köra min Volvo eller Porsche ner dit också. ![]() _________________ Anders Hansson |
||||
Just den där biten med förarutbildning under turistkörningen har jag för mig det har tjaffsats om tidigare. Om jag inte minns fel blev instruktören bannad från fortsatt körning på ringen. Så nog vill det till att man har tillsånd.
Edit: Länk (på tyska) om hur det kan gå --> http://20832.com/forum/viewtopic.php _________________ Anders Dauner |
||||
Självklart måste vi få med oss björnligan, om nu B2 orkar med ett helt varv åt gången.. ![]() _________________ Anders Hansson |
||||
Har för mig att jag sett dessa alfor på banan ett flertal tillfällen.
De åker på rad med en ledarbil först. Tempot runt banan är inte särskilt imponerande. (iaf. när jag sett dem) ![]() Sen så får de vika av från spåret hela tiden för att släppa förbi snabbare fordon, så frågan är hur mycket man lär sig. Är man en lite mer erfaren grupp så trissas nog tempot upp och för de pengarna så får det väl anses som prisvärt. ![]() _________________ ![]() Jan Nagy |
||||
Jag är van att kolla i backspeglarna. ![]() Janne, när du ordnar samma kurs, fast med M3-or, vill jag också vara med! ![]() ![]() _________________ -- |
||||
Precis vad jag ville komma fram till, det är nog som med det mesta, man får vad man betalar för ![]() Men det kan ju helt klart vara värt en intresseanmälan, dock inte från mig. Enligt hemsidan, "track admission included" vilket helt klart tyder på turistkörningen. Kör man med egen bil står det, "there is no track admission included". _________________ mvh Philip Lundh |
||||
Låter intressant för mig eftersom om jag nu ska dit så kommer det bli ren turistkörning för jag har inte råd att gå SH-kursen, å då få lite vägledning hur man ska köra där känns inte fel.
Hmmm, inga problem å hålla ett par röda gamla 944:or bakom sig ![]() ![]() /Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||
![]() |
Nürburgring
![]() |
1, 2 >> 37 besök idag (4215 totalt) |