Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Lite problem vid målning
1586 besök totalt
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004

Trådstartare
Lite problem vid målning

Håller på att måla i min 325:a som allra bäst nu, men har stött på ett litet dilemma, finns ju en hel del karosserikit och andra liknande material lite här och där som jag inte tagit bort ( omöjligt typ... ) och när man målar på detta tar det bara någon timma så tränger det upp något kladd ( nåt mjukgöringsmedel har jag fått lära mig...!? ) som solkar ner färgen, blir typ oljebrunt, dessutom torkar inte färgen på dessa berörda ytor.

Vad ska man göra åt detta problem ??

Fick ett tips om att låta färgen torka ordentligt, och sedan torka bort kladdet med T-röd, och sedan måla igen....!?

Racern:
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Så bekväm som du är skulle du fortsatt spela schack eller ngt!

Är väl inte alls omöjligt att ta bort karosskittet osv, men det är sjukt TRÅKIGT!
Så den gubben gick inte här serru.
Själv värmde jag alla skarvar i karossen tills all fogmassa krypit ut...

Angående krypet underifrån var det skumt, men som du sa, det borde gå att torka bort resterna när processen avtagit och måla över. Eller så kunde man tagit ett varv med stålborsten mer noga innan man målade...

AL - Legitimerad sanningssägare.

JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004

Det är plätt lätt å ta bort sådant en kraftigt vinklelslip med variabel hastighet utrustad med en hyffsat kraftig roterande stålborste. Gäller bara att hålla hårt i vinkelslipen å trycka för allt man har. Vad ska man då göra med all tid som man sparat?
Jo städa upp garaget å bilen för det skitar ner rätt mycket + att man själv ser ut som fingrarna ser ut efter man ätit ostbågar

Det man inte kommer åt tar man bort med en liten kraftig spackelspade som man slipat till så den är vass i framkant.

Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003

JanneZ3 skrev:
en kraftigt vinklelslip med variabel hastighet utrustad med en hyffsat kraftig roterande stålborste. Gäller bara att hålla hårt i vinkelslipen å trycka för allt man har.

Amen!!

Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004

Problemet är att mjukgörarna kryper upp till ytan och förstör för färgen. Torka av färgen, tvätta med t-sprit och sen köper du en plastprimer på tex mekonomen. Den ska förhindra detta vid målning på plats och bör göra så även här. En sprejburk ligger på runt 80:- och räcker rätt långt.

Så säger vi i den färghandel jag arbetar i

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003

Vinkelslip mde stålborste är gött! thumbs up
Men det finns ju gott om ställen som det är svårt att komma åt. Jag har hört att ånghögtryckstvätt ska funka bra också .. Borde göra det enkelt att komma åt.
Citera
Skruva banåkabil
Lite problem vid målning
1586 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande