Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 1 besök senaste veckan (3659 totalt) |
Robert Uhr:
Skulle gissa att du kommer lyfta inner bak, hmm nu har jag inte stenkoll på den kamoflerade Åpens bakvagn. Det är väll någon halvstel grunka, eller? Lyfter nu innerhjulet så kommer all resterande viktförsjuting hamman på ytter framhjul. Rätt obra, så jag skulle se till att ha en krängre även fram också bara för att få lagom mycket kränging så inte cambern på ytter framhjul blir helt fel. Bara lite gissingar av mig pga för lite fakta om bilen ![]() _________________ Johan Sjölinder |
||||||||
Det är en "halvsteel" axel ja,, som jag förstärkt lite för länge sedan när allt skulle vara så stumt o hårt som möjligt.. Menmen.. Hmm.. nja,,inte så farligt mycket faktist. Den har ju varit så stum så krängningen är ju inte stor.. Fakta.. mnja. Öhlins eller Sellholm fjäderben. Sellholm bärarmar och stumsvtesat. Full bur från baklucka till fjädertorn från KBT. Halvkass bakaxel. ![]() Vikt ca 1000kg. Däck. Dunlop Direzza 18" AP racing 4kolvs 330. en snabbt mål runt 1.06-1.08 runt Knutan tex.. ![]() /R _________________ Robert Uhr. |
||||||||
Fjädrar är inte klart än.. Förslag.? ![]() Däcken är 225 40 18 med et 37 nånstans mot std så.. Viktfördelning oklar,, men jag har tank och batt bak,, och fram är den rensad från mycket,, ALU dörrar,, Kolfiberhuv, Kolfiber panel osv osv mot bak där lucka o bakskärmar är STD.. Men mer exakt vet jag inte,, får tillgång till digitalvåg vart efter.. /R _________________ Robert Uhr. |
||||||||
citat:
Fjädrar är inte klart än.. Förslag.? Lite överslag fram: 1000*0,6/2-40 -->260kg fjärdad vikt fram. 0,6=60% av vikten fram 1000=bilvikt 40=ofjädrad vikt per hjul mm Detta kan vi klass som rejsbil så ca ca ca ca ca 3Hz är nog inte fel. 3=(k*1000*0,9/260)^2/2/pi ---> k=100N/mm OBS bara ett överslag. Detta kan jag anta pga att det är MacPeston fram. Bak bör hjulkonstanten vara i krokarna lika eller högre, här har jag inge suning om kraft-längd förhållandet. Bilen skulle förmodligen må bra av bredare framdäck. _________________ Johan Sjölinder |
||||||||
Behöver vi inte spårvidd och axelavstånd också? Annars har vi här ett problem jag vetat länge skulle komma, nämligen att jag inte har den blekaste om fjädrarnas hårdhet. Tyvär vet jag inte heller hur jag skall få reda på det. Kanske kan någon stötdämparverkstad hjälpa mig och mäta upp fjädrarna(och kanske dämparna också)? Vore intressant att veta vad man får fram för värden på grejorna. När det gäller värden kan jag iaf få fram: Däck: 195/65 R15 Vikt: 1360Kg fördelat 52/48% fram/bak (707,2Kg fram/652,8Kg bak) Spårvidd: 1465mm Axelavstånd: 2475mm Höjd: 1290mm (kan man räkna med totala höjden för att få fram CG, eller måste jag ha markfrigången?) Vet inte riktigt vad jag kan få fram med dom måtten, men till att börja med skall jag i varje fall plocka upp Väghållningsboken igen och se till att lite mer fastnar i skallen den här gången. Annars är jag väldigt nyfiken på hur jag få fram utväxlingsförhållandet mellan fjädrar och hjul(vet inte om det stod i någon av dina länkar, så jag får kika igen). Om jag skall våga mig på en gissning så tror jag det har att göra med fjäderbenets lutning gentemot hjulet.... Bananer är gott! ![]() Ps. Apropå det här med koma så är det nog inte så allvarligt, men visst tycker jag att det är lite svårt att hänga med i alla formler. Grejen är nog att innan jag förstått hela sammanhanget, eller principen, så försöker hjärnan slå knut på sig själv. Men sånt där ger sig alltid och tillslut och då blir det plötsligt hur enkelt och självklart som helst. ![]() |
||||||||
fjäderkonstant, se
----------------------------------------------------------- Fjäderkonstant https://rejsa.nu/im/_excel/fjaderkon ----------------------------------------------------------- om nu fjädrana är linjära så. citat: Behöver vi inte spårvidd och axelavstånd också? Fler bananer ![]() ![]() Jo det behövs också. _________________ Johan Sjölinder |
||||||||
Varför gör man det? Jag trodde finessen med halvstel var att den inte skulle vara så stel som en stel, alltså att hjulen i viss mån skulle kunna röra sig individuellt? _________________ Pär Hylander |
||||||||
ok, jag har bestämt mig för att mickla dit en krängare bak också, för då kan jag ju skruva bort den snabbt och lätt sen när jag provkör bilen... om 100 år eller nåt. ![]() _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||||
Anders Karlsson:
Försök sammla massa data på bilen. Vikt fram och bak spårvidd, axelavstånd mm mm mm. Sen kan vi nog kunna gör en just gissning på hur bilen borde vara fjädrad, krängare mm. Hmm jag vet inte om det är bättre att köra detta rejs i "våra banbilar" Tråden böjra bli lite roddig för mitt skackars huvud ![]() _________________ Johan Sjölinder |
||||||||
jo,,men läs det jag skrev innan.. """Det är en "halvsteel" axel ja,, som jag förstärkt lite för läänge sedan när allt skulle vara så stumt o hårt som möjligt.. Menmen.. """ Får väl kapa upp axeln igen.. ![]() _________________ Robert Uhr. |
||||||||
ok, det räcker nu bra att bara kapa upp ett spår längs axeln då, så att det inte är ett slutet tvärsnitt. Vridstyvheten minska radikalt såfort det är en öppen profil. _________________ Pär Hylander |
||||||||
I BTCC har Vauxhall (Hur tusan stavas det?) använt sig av liknande axel som Robert har under året. Reglerna tillåter inget annat.
Där han man fräst ett spår och satt bultförband i framkant av profilen. Bultarna, M8 tror jag det var, sitter i små hylsor som konar ner i undre hylsan på andra sida spåret. Sen drar man ihopa axeln olika hårt för olika styvhet. Fungerar som en gigantisk kränghämmare. Men inte direkt lättkontrollerat sådär på en höft att justera. Sen ska tilläggas att de på den bilen även har ett och annat stag till i bakvagnen. Sjukt snygg lösning. |
||||||||
Fränt... Får göra nått likn... ![]() _________________ Robert Uhr. |
||||||||
Fränt ja... Men som sagt, ett och annat stag extra i den bakvagnen oxå. Med tanke på hur många timmar de lade bara på FEM-beräkningarna på den för att få det rätt så är det ingen man bara slänger ihopa i garaget... Eller jag kanske har underskattat Nordic Uhr:s konstruktionsavdelning? ![]() Vill du se hur bakvagnen ser ut har jag artikeln... |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 1 besök senaste veckan (3659 totalt) |