Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
TURBO - kompressordiagram
2 besök senaste veckan (2417 totalt)
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
TURBO - kompressordiagram

Var kan man (på nätet) hitta uppgifter om tryck och flödeskarakteristik för olika turbos? (typ kompressordiagram)

Är nyfiken dels på mitt befintliga aggregat (KKK K26 ngnting) och dels på lättilgängliga aggregat i sverige (från skroten) som hade varit lämpliga för trimning av den motorn som har K26 orginal (2 liter, 8 ventiler, typ max 6500 rpm)

_________________
Pär Hylander
Citera
David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 731



Har inte analyserat dessa sidor efter just de du frågar efter men de innehåller mycket turboinfo.
Hoppas du hittar vad du söker.

http://www.900aero.com/main/tech_main_turbo.htm
http://www.stealth316.com/2-turboguide.htm

_________________
David Berglund
Ingen Scirocco RSi
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



http://www.rbracing-rsr.com/turbo/TurbOMaps/k26_map2.jpg

Nämner äver porsche 924 i bilden.. men jag har ingen aning om det är intressant

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare


Kalas! Tackar! Nu har jag att läsa på!

_________________
Pär Hylander
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Spontantips:

Välj ngt av alla de Mitsu-aggregat som satt på div Volvos, 15-19T, eller nyare.
Små, behändiga och med en blixtsnabb spoleup.

In en av förra racebilarna åkte vi 19T och hade 386hk vid 7000rpm och fördröjningen var snudd noll.
Drog stenhårt från runt 3000 till varvstopp.

Detta var en modern 2,3l maskin. Men säg ett 16T eller liknade... thumbs up

Hittar du en map på det hela lär det kunna gå att utläsa.

EDIT:
Måste lära mig läsa ett såntdäringa diagram på ett korrekt sätt.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3015



Andreas Lidström skrev:
Spontantips:

Måste lära mig läsa ett såntdäringa diagram på ett korrekt sätt.


Är inte så svårt faktiskt. På axeln tillvänster har du tryckförhållandet mätt absolut. Dvs 2.3 motsvarar ett laddtryck på 1.3 bar över atmosfärstryck.

På den andra axeln har du den mängd luft motorn flödar. Det räknas ut med hjälp av motorns varvtal, cylindervolym och volymetriska verkningsgrad.

Genom att räkna ut lite punkter och plotta i diagrammet så får man en ganska bra uppfattning om turbon är lämplig för den aktuella motorn.

Det som är klurigt är att diagramen finns med flera olika skalor på flödesaxeln och att det inte går att hitta diagram till alla turbos. Framförallt saknas diagram på de olika turbinerna.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Andreas Millbro skrev:
Andreas Lidström skrev:
Spontantips:

Måste lära mig läsa ett såntdäringa diagram på ett korrekt sätt.


Är inte så svårt faktiskt. På axeln tillvänster har du tryckförhållandet mätt absolut. Dvs 2.3 motsvarar ett laddtryck på 1.3 bar över atmosfärstryck.

På den andra axeln har du den mängd luft motorn flödar. Det räknas ut med hjälp av motorns varvtal, cylindervolym och volymetriska verkningsgrad.

Genom att räkna ut lite punkter och plotta i diagrammet så får man en ganska bra uppfattning om turbon är lämplig för den aktuella motorn.


Tack! thumbs up

Lyckades grunna ut det mesta själv men fick sedan lite hjälp av min Turbogud Ragnar oxå...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3015



Gjorde ett Excelark för länge sedan. Tanken är att man genom att ange några få parametrar få ut data att plotta i diagramen i de olika enheter som förekommer.
http://www.m.kth.se/u1f2i719/Flödesmapp.xls

Med stor reservation för fel om någon känner för att förbättra det lite är det helt ok. Tänkte mest visa ungefär hur jag gjorde. Hämtade de flesta formler ifrån http://www.stealth316.com/2-turboguide.htm


Uträkningen av uppskattad effekt kan tas med en nypa salt.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Skakar liv i en gammal tråd!

Skulle behöva pumpkurvorna och andra data på följande gamla snurra.

K26-2670GA8-10
85 616 0363
5326 970 7008

_________________
Pär Hylander
Citera
Tomas L
Boden
Här sen Dec 2005
Inlägg: 312



Har diagram på K26 2670GGA vilket sägs vara från 250 hk 944 turbo.
PM:a mig en mailadress så skickar jag den.

När man lägger in punkter i kompressordiagrammen måste man komma ihåg att kontrollera vid vilken temperatur och vilket lufttryck diagrammet gäller och korrigera sitt uträknade luftflöde efter det.

_________________
Tomas Lindbäck
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Håller på och försöker sätta mig in i turbovärlden...

Funderar på vilken turbo man ska ha och har blivit rekomenderad denna:
Det är modellen som heter s258 som är intressant.
http://www.turbo-kits.com/s200_turbochargers.html
http://www.turbo-kits.com/images/s258_comp_map.jpg

Kan det vara nånting som skulle kunna funka bra på en 2,3liters fyra som bör laddas på med ca 1,5-2,0 bars övertryck.

Var i bubblan bör man vara? Är det bara det turkosa området eller hur långt ut kan man tänka sig att hamna?

_________________
Jonas Edling
Citera
Tomas L
Boden
Här sen Dec 2005
Inlägg: 312



För att korrekt kunna bedömma om en turbo har rätt storlek krävs en del info om motorn, t.ex VE vid olika varvtal och effektivitet hos eventuell intercooler.
Med den infon kan man räkna ut luftförbrukningen vid olika varvtal som man plottar som en kurva i kompressordiagrammet. Från detta kan man sedan bedöma hur bra turbon passar vid olika varvtal, eftersom det är en kurva och inte en punkt så kan man inte säga att den ska ligga i ett visst område, man måste få till en vettig kompromiss där man har bra verkningsgrad i så stor del av det viktiga varvtalsområdet som möjligt.

I ditt fall kommer du att hamna ovanför det blå området eftersom det bara går upp till 1,5 bar laddtryck (2,5:1 tryckförhållande). I grova drag verkar storleken på kompressorn rimlig men det krävs mer data för att göra en riktig bedömning.

_________________
Tomas Lindbäck
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Att veta VE är väl rätt svårt utan att ha bänkat bilen som sugmotor. Detta har jag inte gjort på den nuvarande lågkompade motorn. Man måste väl dock kunna göra vissa antagande angående VE. Är en fyrventilad 2,3 liters fyra på ca 200hk i nuläget.

_________________
Jonas Edling
Citera
Kristoffer
Vallåkra
Här sen Aug 2005
Inlägg: 25



Denna sidan är riktigt bra när man kollar turbosar, tar hänsyn till både VE och temp thumbs up
http://www.squirrelpf.com/turbocalc/

_________________
Kristoffer Mårtensson
Citera
Allmänt banåkaforum
TURBO - kompressordiagram
2 besök senaste veckan (2417 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande