Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2 besök senaste veckan (2417 totalt) |
TURBO - kompressordiagram
Var kan man (på nätet) hitta uppgifter om tryck och flödeskarakteristik för olika turbos? (typ kompressordiagram) Är nyfiken dels på mitt befintliga aggregat (KKK K26 ngnting) och dels på lättilgängliga aggregat i sverige (från skroten) som hade varit lämpliga för trimning av den motorn som har K26 orginal (2 liter, 8 ventiler, typ max 6500 rpm) _________________ Pär Hylander |
||||
Har inte analyserat dessa sidor efter just de du frågar efter men de innehåller mycket turboinfo.
Hoppas du hittar vad du söker. http://www.900aero.com/main/tech_mai http://www.stealth316.com/2-turbogui |
||||
http://www.rbracing-rsr.com/turbo/Tu
Nämner äver porsche 924 i bilden.. men jag har ingen aning om det är intressant _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Spontantips:
Välj ngt av alla de Mitsu-aggregat som satt på div Volvos, 15-19T, eller nyare. Små, behändiga och med en blixtsnabb spoleup. In en av förra racebilarna åkte vi 19T och hade 386hk vid 7000rpm och fördröjningen var snudd noll. Drog stenhårt från runt 3000 till varvstopp. Detta var en modern 2,3l maskin. Men säg ett 16T eller liknade... ![]() Hittar du en map på det hela lär det kunna gå att utläsa. EDIT: Måste lära mig läsa ett såntdäringa diagram på ett korrekt sätt. |
||||
Är inte så svårt faktiskt. På axeln tillvänster har du tryckförhållandet mätt absolut. Dvs 2.3 motsvarar ett laddtryck på 1.3 bar över atmosfärstryck. På den andra axeln har du den mängd luft motorn flödar. Det räknas ut med hjälp av motorns varvtal, cylindervolym och volymetriska verkningsgrad. Genom att räkna ut lite punkter och plotta i diagrammet så får man en ganska bra uppfattning om turbon är lämplig för den aktuella motorn. Det som är klurigt är att diagramen finns med flera olika skalor på flödesaxeln och att det inte går att hitta diagram till alla turbos. Framförallt saknas diagram på de olika turbinerna. _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||||
Tack! ![]() Lyckades grunna ut det mesta själv men fick sedan lite hjälp av min Turbogud Ragnar oxå... ![]() |
||||
Gjorde ett Excelark för länge sedan. Tanken är att man genom att ange några få parametrar få ut data att plotta i diagramen i de olika enheter som förekommer.
http://www.m.kth.se/u1f2i719/Flödesm Med stor reservation för fel ![]() Uträkningen av uppskattad effekt kan tas med en nypa salt. _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||||
Har diagram på K26 2670GGA vilket sägs vara från 250 hk 944 turbo.
PM:a mig en mailadress så skickar jag den. När man lägger in punkter i kompressordiagrammen måste man komma ihåg att kontrollera vid vilken temperatur och vilket lufttryck diagrammet gäller och korrigera sitt uträknade luftflöde efter det. _________________ Tomas Lindbäck |
||||
Håller på och försöker sätta mig in i turbovärlden...
Funderar på vilken turbo man ska ha och har blivit rekomenderad denna: Det är modellen som heter s258 som är intressant. http://www.turbo-kits.com/s200_turbo http://www.turbo-kits.com/images/s25 Kan det vara nånting som skulle kunna funka bra på en 2,3liters fyra som bör laddas på med ca 1,5-2,0 bars övertryck. Var i bubblan bör man vara? Är det bara det turkosa området eller hur långt ut kan man tänka sig att hamna? _________________ Jonas Edling |
||||
För att korrekt kunna bedömma om en turbo har rätt storlek krävs en del info om motorn, t.ex VE vid olika varvtal och effektivitet hos eventuell intercooler.
Med den infon kan man räkna ut luftförbrukningen vid olika varvtal som man plottar som en kurva i kompressordiagrammet. Från detta kan man sedan bedöma hur bra turbon passar vid olika varvtal, eftersom det är en kurva och inte en punkt så kan man inte säga att den ska ligga i ett visst område, man måste få till en vettig kompromiss där man har bra verkningsgrad i så stor del av det viktiga varvtalsområdet som möjligt. I ditt fall kommer du att hamna ovanför det blå området eftersom det bara går upp till 1,5 bar laddtryck (2,5:1 tryckförhållande). I grova drag verkar storleken på kompressorn rimlig men det krävs mer data för att göra en riktig bedömning. _________________ Tomas Lindbäck |
||||
Att veta VE är väl rätt svårt utan att ha bänkat bilen som sugmotor. Detta har jag inte gjort på den nuvarande lågkompade motorn. Man måste väl dock kunna göra vissa antagande angående VE. Är en fyrventilad 2,3 liters fyra på ca 200hk i nuläget.
_________________ Jonas Edling |
||||
Denna sidan är riktigt bra när man kollar turbosar, tar hänsyn till både VE och temp
![]() http://www.squirrelpf.com/turbocalc/ _________________ Kristoffer Mårtensson |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2 besök senaste veckan (2417 totalt) |