Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2236 besök totalt |
suspension drop??
läste för ett tag sedan om suspension drop (dvs. hur mycket hjulen kan röra sig nedåt när bilen kränger... eller hur mycket karossen kan röra sig utan... äsch, ni fattar säkert..) hur mycket är det bra att ha då? och varför har vissa bilar mindre? om man ser på en formel ett bil så sjunker hjulen inget märkbart när bilen hissas upp i depå... hjulen sjunker ett par centimeter på en rallybil... vet inte riktigt hur det ser ut i STCC... om jag nu hissar upp min bil så sjunker hjulen sisådär en 20-30 cm fram ![]() har jag något att tjäna på (väghållningsmässigt) om jag ändrar suspensiondroppet mer än min egen tillfredställelse då jag tittar på bilen upphissad? bilen är som sagt gatbil men ska ju se en hel del konbanekörning och banåka ![]() ideer, tankar, tips? |
||
Drop Stop
Då var det dags att ta på sig hjälmen igen. ![]() ![]() Jag anser, att om man inte har full koll på vad man håller på med, skall man undvika att använda Drop Stop (efter att ha skapat fler problem än de löst, ligger mina Drop Stop numera på tippen). _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
Re: Drop Stop
Å andra sidan om man har Drop stop's för att slippa tappa (eller landa snett i tallriken) fjädrarna så är det bra om dom sitter kvar.... vilket är en vanlig och bra anledning till att ha drop stops på bilar med kortade fjädrar. |
||
Vi kanske ska försöka ta upp detta lättantändliga ämne igen..
![]() Jag lovar att hålla mej borta från McFuckingPerson. På något sätt bör man se till att inte övre bärarmen droppar under våglinjen...på en upphängning med dubbla A-armar. Då får hela geometrin "vobbler" ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
och vad är våglinjen då? "vobbler"? |
||
Övre och nedre bärarmarna skall dom vara parallella eller? _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||
När övre bärarmen står rakt ut........då lutar den undre neråt lite _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
aha..
diskussionen är slut: ändra det övre 'fjädringsstoppet' så att inte de övre bärarmarna kommer under våglinjen... det var ju inte så svårt ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Nja....det gäller ju under körning.... ![]() Har inte provat vad som händer när man kör med utfjädrinsstopp. Men det är det säkert någon annan som kan förklara ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Re: suspension drop??
Hej, En snabb bil kräver hårdare fjädrar eftersom krafterna blir större. Detta för med sig att fjädrarna får kortare arbetsområde. Detta bestämmer i sin tur "droppet". Men använd så mycket som fjädrarna tillåter. Fjädrarna får givetvis inte komma lösa vid utfjädring så några knaster faller ur. Vad gäller vinklarna på A-armarna så är det en fråga om hur man vill att hjulen ska cambra, eller hålla sig lodräta fast bilen kränger. Men paralellt är definitivt ingen regel. Jag förutsätter A-armar runt hela bilen för denna diskussion. En referens, Panoz racing car. Fram 10mm drop å 25 mm bump. Bak 25 mm drop samt 45 mm bump. Å det är en snabb å lågt satt karossbil. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
OK..
verkar lite invecklat för mig än så länge.. Tänker nog inte genomföra några större förändringar på bilen efter denna frågan ![]() bilen (min) är det dubbla a armar fram och... host host... stel axel bak... hur påverkar det frågan? ska införskaffa Suspension Analyzer från perfomancetrends.com i sommar och då kan man ju börja laborera lite mer.. dess för innan kommer jag att lämna alla hjulupphängingar som de är ![]() Hemip/Göran: tack för ditt mail ang. cygnus datorn.. väldigt intressant pryl och man blir ju klart sugen... fast prislappen... mmm, får vänta 20 år eller nåt! ![]() Får filura lite på det där med höjden på tyngdpunkten också.. mvh Anders |
||
Anders, Jag satt just och kollade den saken, med Lazzat forumet. Vi går över till det rena banforumet. Kamaxelcentrum är ett mått som använts, precis som T-Uffe säger, i dragracing sammanhang södan länge. Beroende på att, dels, det är krångligt att mäta samt att det är mindre känsligt på en DR bil. Hjulbasen är ca 1 meter bredare än spårvidden. Vilket för med sig att ett CGH fel gör sig mindre gällande. Dessutom ser man det bara i en kraftriktning, med ett fyrlink i DR. Dubbla A-armar är faktiskt ett fyrlink på samma sätt, fast med mycket kortare länkarmar. Och, att A-armar jobbar i sidled. Det finns faktiskt därmed en del kunskap att inhämta från DR världen vad gäller den geometrins betydelse för sidledes fäste. På samma sätt som ett DR fyrlink är av OTROLIG betydelse för acc fästet. Men det resonemanget har jag aldrig stött på KONKRET i banchassie setup prat. Vi har ju även en fyrlinks funktion (altså i färdriktnongen) i dubbla A-armar. I bak på bilen kallas detta antisquat och fram antidive. Bortsett från dessa benämningar så representerar t,ex antisquat BÅDE att bilen kan få ett "rise" bak likaväl som "dive". Detta kommer från hur A-armarna är infästa i vågplanet längsledes bilen. Man gör en projection av den över o undre A-armarna till ett centrum som sedan går tillbaka till däcks greppet. Där detta korsar CGH;s lodlinje mäter man i procent hur viktförflyttningen påverkar bilen. En banbil använder sig mao av CGH i alla fyra kraftriktningar. Vilket ställer andra krav på noggranhet. Men du har väl stel bakaxel, eller? Där kan jag inte svara direkt ur huvudet hur du bör hantera situationen. För att kontrollera t,ex roll-centre, så är ett wattslink bra. Det som redan diskuterats var vinklarna ppå A-armarna i vertikalplanet. A-armarnas vinklar där avgör var rolcentret fram på din bil hamnar. Vilket ska vara lägre än bak. Det här MÅSTE du ha koll på, annars kan du inte kalkylera med hur mycket CGH påverkar fjädrar och krägningshämmare. Och balanseringen av bilen. Mao över-understyrd. Jag stannar här så det inte blir en bok. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
men en intressant novell blev det ju i alla fall :)
ok, jag tror att jag är med på det mesta du säger. Har hållit på med radiostyrda bilar sen jag var 10 bast ( ![]() varför jag behövde ha reda på CGH är för att jag ska byta från en vanlig bromscylinder till två (en fram och en bak alltså..) separata. den 'riktiga' väghållningen (hur riktig den nu kan bli med en jänkare) kommer inte förrens efter sommaren ![]() Det kommer nog att bli lite krångligt att hänga upp framändan i en lyftkran och ha bakändan på en våg... så det får nog bli till att köra på kamaxelcentrumet... ![]() tackar för hjälpen och infon i alla fall! |
||
yes, stel bakaxel har jag.. inget jag är stolt över, men det får duga så länge... myyyyycket lösa framtidsplaner och corvette C5 bakvagn...
många (amerikanare...) pratar om att den individuella bara är till fördel när inte vägen är platt... nåja, det får bli en annan tråd... /Anders |
||
CGH
Göran: rätta mig om jag är helt fel ute nu... ![]() Det där du sa om när du hissade upp bilen för att mäta tyngdpunkten, men det var svårt att få det exakt pga horisontella krafter var inblandade i spelet också... om man rullar på bakvagnen på vågen (framvagnen är ju tyngst på min bil... får väl störst viktförskjutning om man hissar upp den? eller tänker jag fel igen?) och lyfter upp framvagnen så högt det går. Tanken var att om man pallar under framhjulen när framvagnen är högst uppe så att bilen står på dem - borde man inte bli av med (nästan) alla horisontella krafter då? Eller det kanske är risk att bilen rullar av om man släpper handbromsen? ![]() ![]() någon tanke? |
||
Min bil stod som sagt med framhjulen i "byglarna" på bärgningsbilen. Mao, låsta framhjul och fria på vågen. Men vågen hade en träyta som inte var aldeles plan å snygg. om man drar åt handbromsen så blir det hjulen på vågen som är låsta när bakhjulen står där. I det läget tror jag det blir lika svårt. Oavsett vilken ände som är tyngst. Dom exemple som är i böckerna visar en bil med en axels hjul på pallar och alla hjul fritt rullandes. Man kan ju öka ringtrycket också. Men som sagt, ingen handbroms. Men med arrangemang kan man ju satta fast stopp en bit från hjulen å sätta fast pallarna i backen. Säg 1,5 m högt. När bilen står på backen så åtgår det ju en viss kraft att rulla den. Eller ska vi säga, även om vägen inte är helt i våg så rullar inte bilen. Denna tröghet ställer till det. ofta är det bäst att lyfta fronten eftersom den har ett överhäng ev spoiler som tar i marken annars. Viktförsjutningen beror på lutningen. Inte vilken ände du lyfter. Du kan kolla via formeln om du får ung samma värden vid olika lyfthöjder. Håller det sig inom max 5% å blir bättre med lyfthöjden så är du rätt ute. Fö, jag moterade två bromscylindrar med våg själv förra månaden. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
Göran:
Hur kollade du masströghetsmomentet då? När de gäller flygplan har jag för mig att man hissar upp ett hjul (totalt 3 hjul) i taget och släpper snabbt för att se hur fort den faller. Vet inte hur bra det funkar egentligen. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
Anders, Nu satt du mig på pottan. Har aldrig kollat. Har inte sett något om det i litteraturen. Vad gäller tävlingsbilar alltså. Har en kompis som studerat flyg. Ska höra, men det tar nån dag. Skulle tro att dom inte tar hänsyn till detta. Så mycket som jag har läst så borde ögonen passerat ämnet i så fall. Det senaste från F1 å annan proffsracing får man ju ifs aldrig se. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2236 besök totalt |