Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
suspension drop??
2236 besök totalt
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13273


Trådstartare
suspension drop??

läste för ett tag sedan om suspension drop (dvs. hur mycket hjulen kan röra sig nedåt när bilen kränger... eller hur mycket karossen kan röra sig utan... äsch, ni fattar säkert..)
hur mycket är det bra att ha då? och varför har vissa bilar mindre?
om man ser på en formel ett bil så sjunker hjulen inget märkbart när bilen hissas upp i depå... hjulen sjunker ett par centimeter på en rallybil... vet inte riktigt hur det ser ut i STCC...

om jag nu hissar upp min bil så sjunker hjulen sisådär en 20-30 cm fram (bilen är sänkt ca 10 cm från original höjd och sen fanns det ju lite till som de skulle kunna fjädra ner innan också)..

har jag något att tjäna på (väghållningsmässigt) om jag ändrar suspensiondroppet mer än min egen tillfredställelse då jag tittar på bilen upphissad?

bilen är som sagt gatbil men ska ju se en hel del konbanekörning och banåka

ideer, tankar, tips?
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Drop Stop

Då var det dags att ta på sig hjälmen igen. Varför kan jag aldrig lära mig att hålla tyst?

Jag anser, att om man inte har full koll på vad man håller på med, skall man undvika att använda Drop Stop (efter att ha skapat fler problem än de löst, ligger mina Drop Stop numera på tippen).

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Re: Drop Stop

ice skrev:
Då var det dags att ta på sig hjälmen igen. Varför kan jag aldrig lära mig att hålla tyst?

Jag anser, att om man inte har full koll på vad man håller på med, skall man undvika att använda Drop Stop (efter att ha skapat fler problem än de löst, ligger mina Drop Stop numera på tippen).


Å andra sidan om man har Drop stop's för att slippa tappa (eller landa snett i tallriken) fjädrarna så är det bra om dom sitter kvar.... vilket är en vanlig och bra anledning till att ha drop stops på bilar med kortade fjädrar.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Vi kanske ska försöka ta upp detta lättantändliga ämne igen..

Jag lovar att hålla mej borta från McFuckingPerson.

På något sätt bör man se till att inte övre bärarmen droppar under våglinjen...på en upphängning med dubbla A-armar.
Då får hela geometrin "vobbler"

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13273


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:

På något sätt bör man se till att inte övre bärarmen droppar under våglinjen...på en upphängning med dubbla A-armar.
Då får hela geometrin "vobbler"


och vad är våglinjen då?
"vobbler"?
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5863



ButterflyRacing skrev:
Vi kanske ska försöka ta upp detta lättantändliga ämne igen..

Jag lovar att hålla mej borta från McFuckingPerson.

På något sätt bör man se till att inte övre bärarmen droppar under våglinjen...på en upphängning med dubbla A-armar.
Då får hela geometrin "vobbler"


Övre och nedre bärarmarna skall dom vara
parallella eller?

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Anders Jeppsson skrev:

och vad är våglinjen då?
"vobbler"?


När övre bärarmen står rakt ut........då lutar den undre neråt lite

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13273


Trådstartare
aha..

diskussionen är slut: ändra det övre 'fjädringsstoppet' så att inte de övre bärarmarna kommer under våglinjen...

det var ju inte så svårt
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Anders Jeppsson skrev:

diskussionen är slut: ändra det övre 'fjädringsstoppet' så att inte de övre bärarmarna kommer under våglinjen...



Nja....det gäller ju under körning.... ....Så dfu bör nog ha lite marginal.
Har inte provat vad som händer när man kör med utfjädrinsstopp.

Men det är det säkert någon annan som kan förklara

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re: suspension drop??

Hej,
En snabb bil kräver hårdare fjädrar eftersom krafterna blir större.
Detta för med sig att fjädrarna får kortare arbetsområde. Detta bestämmer i sin tur "droppet". Men använd så mycket som fjädrarna tillåter. Fjädrarna får givetvis inte komma lösa vid utfjädring så några knaster faller ur.
Vad gäller vinklarna på A-armarna så är det en fråga om hur man vill att hjulen ska cambra, eller hålla sig lodräta fast bilen kränger.
Men paralellt är definitivt ingen regel. Jag förutsätter A-armar runt hela bilen för denna diskussion.

En referens, Panoz racing car. Fram 10mm drop å 25 mm bump. Bak 25 mm drop samt 45 mm bump. Å det är en snabb å lågt satt karossbil.

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13273


Trådstartare
OK..

verkar lite invecklat för mig än så länge.. Tänker nog inte genomföra några större förändringar på bilen efter denna frågan

bilen (min) är det dubbla a armar fram och... host host... stel axel bak... hur påverkar det frågan?

ska införskaffa Suspension Analyzer från perfomancetrends.com i sommar och då kan man ju börja laborera lite mer.. dess för innan kommer jag att lämna alla hjulupphängingar som de är thumbs up

Hemip/Göran: tack för ditt mail ang. cygnus datorn.. väldigt intressant pryl och man blir ju klart sugen... fast prislappen... mmm, får vänta 20 år eller nåt!
Får filura lite på det där med höjden på tyngdpunkten också..

mvh
Anders
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re: suspension drop??

Anders,
Jag satt just och kollade den saken, med Lazzat forumet. Vi går över till det rena banforumet. Kamaxelcentrum är ett mått som använts, precis som T-Uffe säger, i dragracing sammanhang södan länge. Beroende på att, dels, det är krångligt att mäta samt att det är mindre känsligt på en DR bil. Hjulbasen är ca 1 meter bredare än spårvidden. Vilket för med sig att ett CGH fel gör sig mindre gällande. Dessutom ser man det bara i en kraftriktning, med ett fyrlink i DR.

Dubbla A-armar är faktiskt ett fyrlink på samma sätt, fast med mycket kortare länkarmar. Och, att A-armar jobbar i sidled. Det finns faktiskt därmed en del kunskap att inhämta från DR världen vad gäller den geometrins betydelse för sidledes fäste. På samma sätt som ett DR fyrlink är av OTROLIG betydelse för acc fästet. Men det resonemanget har jag aldrig stött på KONKRET i banchassie setup prat.

Vi har ju även en fyrlinks funktion (altså i färdriktnongen) i dubbla A-armar. I bak på bilen kallas detta antisquat och fram antidive. Bortsett från dessa benämningar så representerar t,ex antisquat BÅDE att bilen kan få ett "rise" bak likaväl som "dive". Detta kommer från hur A-armarna är infästa i vågplanet längsledes bilen. Man gör en projection av den över o undre A-armarna till ett centrum som sedan går tillbaka till däcks greppet. Där detta korsar CGH;s lodlinje mäter man i procent hur viktförflyttningen påverkar bilen.

En banbil använder sig mao av CGH i alla fyra kraftriktningar. Vilket ställer andra krav på noggranhet.

Men du har väl stel bakaxel, eller? Där kan jag inte svara direkt ur huvudet hur du bör hantera situationen. För att kontrollera t,ex roll-centre,
så är ett wattslink bra.

Det som redan diskuterats var vinklarna ppå A-armarna i vertikalplanet.
A-armarnas vinklar där avgör var rolcentret fram på din bil hamnar. Vilket ska vara lägre än bak. Det här MÅSTE du ha koll på, annars kan du inte kalkylera med hur mycket CGH påverkar fjädrar och krägningshämmare. Och balanseringen av bilen. Mao över-understyrd.

Jag stannar här så det inte blir en bok.

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13273


Trådstartare
men en intressant novell blev det ju i alla fall :)

ok, jag tror att jag är med på det mesta du säger.
Har hållit på med radiostyrda bilar sen jag var 10 bast ( Ja, ni skrattar säkert... men det ger en hyffsad koll på väghållning) och snappat upp de flesta hjulvinklar och hur de påverkar uppförandet på bilen. Dessa hjulvinklar är ju samma på riktiga bilar, dock vet jag ej om bilen påverkas på samma sätt...

varför jag behövde ha reda på CGH är för att jag ska byta från en vanlig bromscylinder till två (en fram och en bak alltså..) separata.

den 'riktiga' väghållningen (hur riktig den nu kan bli med en jänkare) kommer inte förrens efter sommaren

Det kommer nog att bli lite krångligt att hänga upp framändan i en lyftkran och ha bakändan på en våg... så det får nog bli till att köra på kamaxelcentrumet...

tackar för hjälpen och infon i alla fall!
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13273


Trådstartare
yes, stel bakaxel har jag.. inget jag är stolt över, men det får duga så länge... myyyyycket lösa framtidsplaner och corvette C5 bakvagn...

många (amerikanare...) pratar om att den individuella bara är till fördel när inte vägen är platt...

nåja, det får bli en annan tråd...

/Anders
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13273


Trådstartare
CGH

Göran:

rätta mig om jag är helt fel ute nu... men.....



Det där du sa om när du hissade upp bilen för att mäta tyngdpunkten, men det var svårt att få det exakt pga horisontella krafter var inblandade i spelet också...

om man rullar på bakvagnen på vågen (framvagnen är ju tyngst på min bil... får väl störst viktförskjutning om man hissar upp den? eller tänker jag fel igen?) och lyfter upp framvagnen så högt det går. Tanken var att om man pallar under framhjulen när framvagnen är högst uppe så att bilen står på dem - borde man inte bli av med (nästan) alla horisontella krafter då? Eller det kanske är risk att bilen rullar av om man släpper handbromsen?

någon tanke?
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re: suspension drop??

Min bil stod som sagt med framhjulen i "byglarna" på bärgningsbilen. Mao, låsta framhjul och fria på vågen. Men vågen hade en träyta som inte var aldeles plan å snygg.
om man drar åt handbromsen så blir det hjulen på vågen som är låsta när bakhjulen står där. I det läget tror jag det blir lika svårt. Oavsett vilken ände som är tyngst. Dom exemple som är i böckerna visar en bil med en axels hjul på pallar och alla hjul fritt rullandes. Man kan ju öka ringtrycket också. Men som sagt, ingen handbroms.
Men med arrangemang kan man ju satta fast stopp en bit från hjulen å sätta fast pallarna i backen. Säg 1,5 m högt.
När bilen står på backen så åtgår det ju en viss kraft att rulla den. Eller ska vi säga, även om vägen inte är helt i våg så rullar inte bilen. Denna tröghet ställer till det.
ofta är det bäst att lyfta fronten eftersom den har ett överhäng ev spoiler som tar i marken annars. Viktförsjutningen beror på lutningen. Inte vilken ände du lyfter.

Du kan kolla via formeln om du får ung samma värden vid olika lyfthöjder. Håller det sig inom max 5% å blir bättre med lyfthöjden så är du rätt ute.

Fö, jag moterade två bromscylindrar med våg själv förra månaden.
Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Göran:
Hur kollade du masströghetsmomentet då?
När de gäller flygplan har jag för mig att man hissar upp ett hjul (totalt 3 hjul) i taget och släpper snabbt för att se hur fort den faller. Vet inte hur bra det funkar egentligen.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re: suspension drop??

Anders,
Nu satt du mig på pottan. Har aldrig kollat. Har inte sett något om det i litteraturen. Vad gäller tävlingsbilar alltså. Har en kompis som studerat flyg. Ska höra, men det tar nån dag.
Skulle tro att dom inte tar hänsyn till detta. Så mycket som jag har läst så borde ögonen passerat ämnet i så fall. Det senaste från F1 å annan proffsracing får man ju ifs aldrig se.
Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Allmänt banåkaforum
suspension drop??
2236 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande